Acasă Bani & Afaceri Ce a declanşat greva de avertisment de la Cummins

Ce a declanşat greva de avertisment de la Cummins

Muncitorii au declanşat greva de avertisment, din cauză că nu s-au înţeles cu patronatul în privinţa introducerii în Contractul Colectiv de Muncă a unei obligaţii ca angajaţii să lucreze sâmbăta şi/sau duminica. Dacă nu se vor înţelege, Sindicatul spune că intenţionează declanşarea grevei generale.

-

Câteva sute de angajaţi de la Cummins Generator Technologie au declanşat greva de avertisment, marţi, între orele 14.00 – 16.00. Persoanelor din tura I li s-au alăturat alţi muncitori din tura a II-a. Cu toţii au protestat în curtea fabricii, scandând „Huuu!“ şi „Demisia“.

Muncitorii au declanşat un protest spontan, în prima parte a lunii septembrie. În acea perioadă, salariaţii nu s-au înţeles cu conducerea unităţii de producţie în ceea ce priveşte prevederile Contractului Colectiv de Muncă (CCM), pe care îl negociau. Atunci ei cereau o creştere salarială de 20%.

O parte a angajaţilor de la Cummins au participat la o grevă de avertisment (Foto: Claudiu Tudor)


Cum s-a ajuns la grevă de avertisment? Din spusele sindicaliştilor, în timpul negocierilor cu patronatul, după ce căzuseră la înţelegere în privinţa anumitor prevederi, conducerea fabricii a schimbat propunerile zilele trecute. Ultima variantă propusă ar fi inclus un program de lucru în zilele nelucrătoare, pentru care se acordă un spor.

„Ne cerem dreptul nostru de a ne alege programul sâmbăta şi duminica şi de a fi liberi în acest timp, ca să stăm cu familiile. Am fost de acord cu anumite propuneri, cu toate că acestea au fost spre dezavantajul oamenilor. În sensul că am fost de acord cu creşterea salarială de 6,5%, deşi inflaţia depăşeşte cu mult creşterea salarială.

Am fost de acord pentru un Contract Colectiv valabil pe doi ani, cu negocierea salariilor din nou în iunie anul viitor. Am fost de acord cu un spor de fidelitate pe cinci ani, pe care l-au propus tot ei. Deşi această firmă a avut spor de fidelitate întotdeauna, au propus să fie pe cinci ani şi în al şaselea să fie îngheţat.

Propunerea de a lucra sambăta şi duminica

Conducerea a propus să rămână un program de lucru sâmbăta şi duminica, pentru care ne oferă un spor de 20%, dar, în orice moment în care firma are nevoie de om, omul să vină la serviciu. Vor să devină, practic, obligatoriu să venim sâmbăta şi duminica, trecând această prevedere în Contractul Colectiv de Muncă. Deci acest program ar fi valabil timp de doi ani de zile. Am negociat şi ieri, şi astăzi (marţi – n.r.), sperând că nu vom ajunge la greva de avertisment, pe care nu ne-am dorit-o“, a declarat, pentru GdS, Constantin Dulgheru, preşedintele Sindicatului Libertatea de la Cummins.

Muncitorii nu acceptă programul permanent de lucru în weekenduri

Liderul sindical a mai spus că propunerea sindicaliştilor a fost aceea ca acel program de lucru sâmbăta şi duminica să se aplice pe o perioadă limitată de maximum trei luni, şi nu de doi ani.

O parte a angajaţilor de la Cummins au participat la o grevă de avertisment (Foto: Claudiu Tudor)

„Am propus ca după trei luni să rediscutăm aceste aspecte legate de sâmbete şi duminici. Am discutat cu oamenii, care iniţial nu erau de acord cu acest program, pentru a nu escalada conflictul. Reluăm negocierile în orice clipă. Nu ne dorim să periclităm nici activitatea firmei, nici situaţia angajaţilor. Conducerea Cummins ştie de grevă. Am anunţat cu 48 de ore înainte de declanşarea grevei“, a precizat Dulgheru.


Liderul sindical a menţionat că şi până acum au mai fost perioade în fabrică în care s-a lucrat în weekend, însă oamenii primeau bani în plus pe orele suplimentare. Prestau ore suplimentare doar cei care doreau.

„Cu acest program de lucru obligatoriu sâmbăta şi duminica, ar trebui să venim cu toţii la lucru la sfârşit de săptămână. În plus, societatea ar avea de câştigat că nu ar mai plăti orele suplimentare“, a mai precizat liderul de sindicat.


Muncitorii solicită repaos săptămânal. Liderul sindical spune că s-a mai lucrat în weekenduri, dar muncitorii au avut două zile libere pe săptămână: „S-a lucrat de marţi până sâmbătă, dar aveam liber duminică şi luni. Şi un spor de 22% pentru ore suplimentare“.


Liderul sindical susţine că greva de ieri a fost legală. Pentru greva de avertisment ar fi semnat aproape 500 de angajaţi. La fabrică mai lucrează aproximativ 1.000 de angajaţi.

Conducerea îi sperie pe sindicalişti cu o potenţială disponibilizare colectivă

CCM al societăţii a expirat pe 14 iulie, din spusele liderului de sindicat. Potrivit legislaţiei, CCM mai produce efecte încă 60 de zile de la data expirării. La Cummins a expirat valabilitatea Contractului Colectiv de Muncă la mijlocul lunii septembrie. Acum, angajaţii nu mai sunt protejaţi de prevederile vechiului CCM.

Conducerea fabricii a speculat momentul, chiar în timpul negocierilor noului CCM. Potrivit datelor prezentate de liderul de sindicat şi confirmate de ITM Dolj, conducerea Cummins a transmis o notificare sindicatului prin care informează că intenţionează să iniţieze o procedură de concediere colectivă.

Ar fi vorba de 48 de persoane, din rândul personalului TESA. În cazul în care ar fi disponibilizate înainte de încheierea noului CCM, persoanele respective nu ar mai putea primi cele maximum 12 salarii compensatorii prevăzute în vechiul CCM.


Cu această „strategie de negociere“ ca un as în mânecă, conducerea Cummins a reuşit să obţină mai multe de la sindicalişti. Aceştia din urmă au lăsat „garda jos“ şi au acceptat cele mai multe propuneri ale conducerii. De la revendicări salariale de 20% în plus faţă de cât au cerut iniţial, sindicaliştii au acceptat ulterior o majorare de numai 6,5% a salariilor. Procent aproximativ egal cu cât propusese iniţial conducerea companiei.

„După anunţul în ceea ce priveşte disponibilizarea colectivă, oamenii şi-au schimbat opţiunile iniţiale. Au scăzut pretenţiile de majorări salariale de 20%, abandonând toată treaba“, a precizat Dulgheru.

Sindicatul a acceptat ceea ce a propus conducerea firmei. Ceea ce a declanşat greva de avertisment a fost programul de lucru în weekend, cu care patronatul a venit la negocieri, în ultima perioadă.

Conflict de muncă deschis. ITM nu mai poate interveni

Sindicaliştii au precizat că, dacă nu se va ajunge la un consens cu conducerea fabricii în perioada următoare, s-ar putea declanşa greva generală.


Odată declanşat conflictul de muncă la Cummins, etapa următoare ar fi fost medierea. La procesul de mediere ar fi urmat să participe sindicatul, patronatul, reprezentanţi ai Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Dolj şi ai Prefecturii Dolj. Numai că, din datele la care GdS a avut acces ieri, rezultă că medierea nu ar mai avea loc. În urmă cu două săptămâni, când s-a declanşat conflictul de muncă la Cummins, la discuţii au participat şi reprezentanţii ITM Dolj.

În final, părţile nu au ajuns la un consesns privind continuarea procesului de mediere. Acest lucru a fost prevăzut în procesul-verbal încheiat la acea dată, la şedinţa de conciliere. Dacă sindicatele şi patronatul nu doresc medierea autorităţilor, aceasta nu va avea loc.

Conducerea Cummins nu comentează

Conducerea Cummins Generator Technologie nu a dorit să ofere un punct de vedere referitor la greva de avertisment. Contactat telefonic de GdS, unul dintre directorii de la Cummins, Florin Broşteanu, a precizat: „În momentul de faţă, nu putem să dăm nicio declaraţie pe acest subiect! Vă mulţumesc!“.

Cummins Generator Technologies a înregistrat profit în creştere şi şi-a dublat cifra de afaceri

Cummins este o companie cu capital englezesc, prezentă pe piaţa din Craiova de mulţi ani. O mare parte a generatoarelor de mare putere produse de companie la Craiova sunt destinate exportului. GdS a scris recent că, în 2018, Cummins Generator Technologies a înregistrat o cifră de afaceri de 634 de milioane de lei.


Businessul companiei s-a dublat faţă de anul anterior analizat. În 2017, producătorul de generatoare înregistrase o cifră de afaceri de 352 de milioane de lei. Conform datelor din bilanţ, în 2018, profitul net al companiei a fost de 19 milioane de lei.

Profitul companiei cu capital englezesc a crescut faţă de anul anterior analizat. În 2017, profitul înregistrat ajunsese la 12 milioane de lei, conform datelor din bilanţ, publicate de Ministerul Finanţelor.

ȘTIRI VIDEO GdS