13.6 C
Craiova
duminică, 5 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFirmele pot fi înşelate în magazine. Cine verifică?

Firmele pot fi înşelate în magazine. Cine verifică?

Un cititor GdS ne-a sesizat la redacţie faptul că a mers în magazinul Domo din incinta Electroputere Parc Craiova şi a dorit să cumpere un produs care avea un preţ afişat la raft, dar alt preţ i s-a tastat la casă. „Am achiziționat un produs de la Domo Craiova – magazinul din mall Electro. La raft era un preţ şi la casă altul. Dovada, poza de pe raion şi factura. La solicitarea de informații suplimentare nu mi s-a dat nici o explicație“, ne-a scris la redacţie Andrei Marian Iliuţă. Cum omul susţine că nu a fost lămurit, a făcut reclamaţie la Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor (CRPC),  la adresa de e-mail [email protected], dar a adresat aceeaşi reclamaţie şi companiei Domo, tot prin e-mail.

Firmele cui se adresează?

Produsul respectiv fusese cumpărat pe firmă, iar Protecţia Consumatorului spune că nu ar avea atribuţii şi asupra persoanelor juridice. Iată răspunsul pe care l-a primit bărbatul de la CRPC: „Din factura dumneavoastră reiese că produsul cumpărat este pe firmă. În atribuţiile Comisariatului Regional pentru Protecţia Consumatorului intră numai rezolvarea sesizărilor pentru produsele achiziţionate de persoane fizice, conform OG nr. 21/1992“. În aceste condiţii, Andrei Marian Iliuţă s-a adresat atât GdS, cât şi CRPC Dolj şi Prefecturii Dolj, întrebând unde se poate adresa o firmă care a achiziţionat un produs care la raft avea afişat un preţ, iar la casă a fost tastat alt preţ. L-am contactat pe cititorul nostru şi i-am cerut lămuriri suplimentare. El spune că este inadmisibil ca o persoană juridică să nu poată fi protejată în calitate de consumator de nici o instituţie. „Am achiziționat produsul așa cum v-am spus şi la telefon, cu toate că la raft era un preț şi la casă altul, finalizând achiziția din simplul fapt că am vrut să demonstrez cât suntem de păcăliţi în fiecare zi şi nimeni nu face nimic. Totodată, mi se pare o absurditate faptul că persoanele juridice nu au nici o protecție în ziua de azi din partea Protecţiei Consumatorului, noi să ne spunem entităţi juridice, dar ei să nu ne apere drepturile noastre. Am trimis e-mail-ul anterior şi la Prefectura Dolj şi la Protecţia Consumatorului Bucureşti (sediul central) din dorința de a avea un punct de vedere şi al lor, ca foruri de control superioare. Ce este de făcut în cazul acesta, până când să fim luați în râs? Legea spune că fiecare produs trebuie etichetat şi cu prețul pe el“, a spus Andrei Iliuţă, cumpărătorul.

Doar instanţa poate rezolva astfel de situaţii…

GdS s-a adresat instituţiilor care ar avea atribuţii legate de protecţia consumatorilor. Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Dolj poate face verificări doar la sesizarea persoanelor fizice, nu şi la reclamaţiile persoanelor juridice. „Firma respectivă se poate adresa doar instanţei. Protecţia Consumatorilor nu are atribuţii în acest sens. Noi ne ocupăm doar de persoane fizice şi/sau de grupuri de persoane fizice. Nu există altă instituţie care să se ocupe de problemele persoanelor juridice. Acestea se pot duce la instanţă“, a declarat pentru GdS comisarul-şef al Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Dolj, Gheorghe Marinescu.
Şi Garda Financiară Dolj susţine că nu există atribuţii în astfel de cazuri. „Garda Financiară nu are competenţă pentru verificarea diferenţelor de preţ. Din punctul nostru de vedere, nu este o evaziune fiscală, întrucât s-a dat bon fiscal, factură, deci s-au înregistrat veniturile firmei care a vândut produsul. Reclamantul să încerce la Protecţia Consumatorilor“, a spus comisarul-şef al Gărzii Financiare Dolj, Cornel Corcoveanu. Dar… tocmai Protecţia Consumatorilor îl trimisese „la plimbare“ pe consumatorul care achiziţionase un bun pe persoană juridică.
Directorul Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj, Mircea Pârvuleţu, îl îndeamnă pe consumatorul care a cumpărat un produs pe persoană juridică să adreseze o reclamaţie către Fiscul doljean, la Registratură, în care să relateze cele întâmplate.

Reprezentanţii Domo spun că, pe moment, un preţ nu era afişat la raft

La magazinul Domo din mall, reprezentanţii companiei au explicat în detaliu ceea ce s-a întâmplat în ziua în care cumpărătorul respectiv a achiziţionat un produs. Ei au precizat că bărbatul respectiv ştia încă de la raft că produsul cumpărat avea alt preţ, pentru că i s-ar fi explicat acest lucru încă de pe raion. „Pe moment, nu era preţul afişat la raft la acel produs. În prezent, magazinul suferă nişte modificări şi produsele sunt mutate dintr-o parte în alta, se reorganizează şi nu s-a apucat să se pună preţurile pe toate produsele. A fost o scăpare. Domnul care a făcut reclamaţia s-a uitat la preţul produsului de lângă cel pe care l-a cumpărat. A întrebat dacă îl poate achiziţiona pe acela la preţul celui de lângă el, iar eu i-am spus că există un cod pe fiecare produs, care se află şi pe codul de pe eticheta de preţ. I-am arătat atât codul de pe produs, cât şi pe cel de pe eticheta de preţ şi i-am explicat că, având alt cod, automat are şi alt preţ“, a menţionat Cristian Pătru, şef raion MDA (adică electrocasnice mari), în cadrul magazinului Domo Craiova, situat în Electroputere Parc. Cumpărătorul cu pricina dorea să achiziţioneze un router wireless al cărui preţ era de 145 de lei, dar care nu era afişat la raft, iar alături era alt router, dar la un preţ de 119 lei. Magazinul se scuză pentru lipsa preţului la raft pentru acel produs, deşi aceasta este o obligaţie stabilită prin legislaţia românească în domeniul protecţiei consumatorilor. „Cu siguranţă a fost o scăpare faptul că preţul nu era afişat în acel moment. Dar el a fost pus imediat la raft. Dintr-un asemenea magazin nu ne permitem să plece clienţii nemulţumiţi“, a explicat şi Anca Zamfirescu, director administrativ al Domo.

Preţurile produselor trebuie afişate corespunzător

Legislaţia din România prevede că orice produs trebuie să aibă preţul afişat în magazin. OG nr. 21/1992 modificată şi completată obligă comercianţii (mai nou, numiţi profesionişti) să afişeze preţurile produselor corespunzător, la loc vizibil, cu caractere lizibile etc. De asemenea, HG nr. 796/2011, care modifică unele acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor stabileşte cuantumul amenzilor privind neindicarea preţului produselor destinate consumatorilor la sume ce pot fi între 500 şi 2.500 de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS