În spatele imaginii pe care o are un manager se află multă muncă şi disciplină. Ajung să îşi creeze o imagine doar cei care sunt dedicaţi meseriei de şef, de lider.
Ca să fiţi admirat pentru profesionalismul de care daţi dovadă ca manager, trebuie să ţineţi cont de următoarele sfaturi:
1. Faceţi-vă obiceiul de a merge printre oameni, de a-i întreba ce probleme au, de ce au nevoie. Faceţi un efort de memorie şi reţineţi cum îi cheamă pe cei cu care lucraţi. Dacă nu vă mai amintiţi numele lor, întrebaţi-i. Le va face plăcere să vă spună cum se numesc. Fiţi primul care salută, chiar dacă sunteţi femeie. Nu aşteptaţi să fiţi salutată. Nu aşteptaţi să fiţi servit, pentru că, deşi oamenii vă vor face acel serviciu, nu se vor simţi confortabil dacă acel serviciu nu este trecut în fişa de post.
2. Amintiţi-vă că sarcina dumneavoastră ca şef este să îi faceţi pe oameni să muncească bine, corect, calitativ pentru întreprinderea care v-a angajat şi care i-a angajat, nu pentru dumneavoastră personal. Nu îi şantajaţi, nu le cereţi atenţii, pentru că vă vor urî şi nu vă vor mai respecta. Unii care vor veni chiar ei cu mici atenţii la dumneavoastră. Nu primiţi cadouri consistente. Faceţi diferenţa între o ciocolată împărţită cu toată lumea şi una dată doar dumneavoastră! Poate credeţi că o meritaţi. Nimic mai fals. De cele mai multe ori, cei care fac cadouri sunt cei care nu sunt cei mai buni muncitori.
3. Construiţi-vă permanent un pod de dialog cu colegii şi superiorii dumneavoastră. Am spus pod, pentru că între departamente este o prăpastie. Ea nu este oficială, desigur. Fiecare luptă pentru a fi cât mai bine văzut într-o companie. Arătaţi-le că sunteţi acolo, că sunteţi informat, că existaţi!
4. Fiţi un sprijin pentru patron, arătaţi-i că se poate bizui pe dumneavoastră, că poate avea încredere. Fiţi loial omului de la care vă câştigaţi pâinea, nu îl furaţi, nu îl minţiţi. Gândiţi-vă că are mare nevoie de oameni cinstiţi şi loiali. Uneori este posibil să nu aibă pregătirea dumneavoastră profesională, să nu aibă multă şcoală, să fie plin de suficienţă. Gândiţi-vă că întotdeauna există cineva mai bun decât dumneavoastră. Dacă nu puteţi trece peste manierele nu tocmai impecabile ale patronului, fiţi cinstit şi plecaţi. A râde de el pe la spate nu vă onorează. Dimpotrivă!
5. Gândiţi-vă rolul ca un strateg. De cine dispun? Ce trebuie să fac? Cu cine? Când? Pe ce mă pot baza?
6. Fiţi permanent propriul dumneavoastră prieten. Dacă nu vă respectaţi, dacă nu sunteţi adaptat contextului, dacă veniţi la serviciu doar ca să aveţi de unde pleca, nu sunteţi bun de şef. Un şef ştie permanent cine este, ce poate. Dar, mai ales, un şef este conştient că nu ştie totul, că trebuie să înveţe permanent, de la oricine. Uneori, cea mai bună lecţie de viaţă v-o poate da cea mai nesemnificativă persoană, în accepţiunea noastră socială. De aceea fiţi permanent cu ochii şi sufletul deschise!
Acestea au fost, în linii mari, regulile de comunicare de care ar fi bine să ţină seama un şef. Respectaţi-le şi o să aveţi succes. Ţineţi permanent seama de oameni, cu cine lucraţi, şi amintiţi-vă mereu că a te lăsa condus poate fi confortabil, dar oamenii au nevoie să ştie măcar care este destinaţia.
Steluţa Zimbreanu, psiholog Saraa Education