20.6 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieProf. univ. dr. Cristiana Teodorescu: Pe 15 septembrie Liceul Internaţional din Craiova îşi deschide porţile

Prof. univ. dr. Cristiana Teodorescu: Pe 15 septembrie Liceul Internaţional din Craiova îşi deschide porţile

Prof. univ. dr. Cristiana Teodorescu a vorbit într-un interviu acordat GdS despre Liceul Internaţional cu Predare în Limba Franceză
Prof. univ. dr. Cristiana Teodorescu a vorbit într-un interviu acordat GdS despre Liceul Internaţional cu Predare în Limba Franceză

Începând din această toamnă, aproximativ 100 de absolvenţi de gimnaziu din Oltenia vor avea şansa să urmeze gratuit studiile la Liceul Internaţional cu Predare în Limba Franceză. Programul va fi flexibil, punându-se accent pe dezvoltarea competenţelor individuale şi a capacităţii elevilor de a gândi și nu de a memora. Reprezentanţii Universităţii din Craiova, cei care au avut iniţiativa înfiinţării acestei unităţi de învăţământ, susţin că doresc diversificarea ariilor de interes legate de spațiul și cultura francofonă. În ce constă admiterea, unde se vor desfăşura cursurile, în ce constau acestea sunt doar câteva din întrebările la care vom afla răspuns de la prof. univ. dr. Cristiana Teodorescu, prorector relaţii internaţionale şi imagine academică.

GdS: Craiova va avea începând cu anul şcolar 2015-2016 un liceu internaţional cu predare în limba franceză. De unde a pornit această idee ca absolvenţii de gimnaziu să aibă posibilitatea de a studia timp de patru ani în limba franceză?
Cristiana Teodorescu: Totul a început în luna noiembrie a anului trecut. Această idee aparţine rectorului Universităţii din Craiova în urma unei discuţii purtate cu Fabien Flori, directorul Agenției Universitare a Francofoniei. Rectorul Dan Claudiu Dănișor şi-a exprimat dorinţa de a avea şi la Craiova un liceu internaţional, un liceu cu predare în limba franceză. Aveam toate atuurile de partea noastră. Cadrul legislativ actual ne permitea nouă ca şi universitate să înfiinţăm un astfel de liceu. Totul a mers ca pe roate, am reuşit cum se întâmplă de cele mai multe ori doar în basme să ducem la bun sfârşit într-un timp atât de scurt această iniţiativă. Pe 15 septembrie Liceul Internaţional îşi va deschide porţile.

GdS: În mai puţin de cinci luni, aţi reuşit să întocmiţi toată documentaţia necesară înfiinţării unei astfel de unităţi şcolare. Câtă muncă a presupus acest lucru?
C.T.: Trebuie să recunoaştem că a fost o muncă asiduă, de la obţinerea acordurilor necesare, constituirea dosarului pentru obţinerea acreditării. Apoi, primirea vizitei Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP – n.r.), promovarea liceului în toate şcolile din Craiova, dar şi din Dolj şi Oltenia. A fost o muncă intensă. Am reuşit să depunem dosarul la timp, ni s-a spus că este unul din cele mai bune dosare pe care ARACIP le-a primit în ultimii cinci ani, fapt ce ne bucură foarte mult pentru că până la urmă asta ne dorim: asigurarea unui învăţământ de calitate, la standarde europene care să răspundă exigenţelor actuale de performanţă educativă.

GdS: De ce liceu internaţional cu predare în limba franceză?
C.T.: Am ales limba franceză pentru că suntem o universitate francofonă. Dorinţa cea mai mare a domnului rector în clipa în care am pornit la acest a drum a fost aceea de a încuraja toţi tinerii să rămână pentru studiile universitare în Craiova. Considerăm că prin această oportunitate este o modalitate de a fideliza cei mai buni elevi ai oraşului să studieze la facultăţile din centrul universitar craiovean. Am vrut să îi convingem prin această logodnă fericită între o structură universitară şi cea preuniversitară despre ce înseamnă mediul academic. Nu dorim în nici un fel să facem concurenţă cuiva, ci să îi determinăm pe aceşti elevi să aleagă să studieze în Craiova, iar rolul nostru este de a le oferi cele mai bune condiţii. Şi pentru asta noi ne pregătim, dorinţa noastră este de a oferi condiţii optime de studiu liceenilor, apoi studenţilor noştri. Am început deja să lucrăm la programe de studii la nivel de licenţă în limbă străină, în limbă franceză în parteneriat cu universităţile franceze. Astfel la terminarea studiilor liceale, aceşti elevi care îşi vor continua studiile la Universitatea din Craiova vor urma un program de licenţă în parteneriat cu Franţa, vor primi o dublă diplomă, română-franceză, făcându-şi şcoala la ei acasă şi un an în universitatea franceză. Cred că acesta este cel mai solid argument pentru înfiinţarea unui liceu internaţional.

GdS: În urmă cu aproximativ o săptămână a avut loc Târgul Ofertelor Educaţionale. Universitatea din Craiova a fost prezentă la acest târg pentru promovarea Liceului Internaţional. Cum au primit elevii această oportunitate? Vă întreb acest lucru, deoarece foarte mulţi elevi de gimnaziu, dar şi părinţii acestora au solicitat în această perioadă redacţiei GdS informaţii suplimentare despre acest liceu.
C.T.: Într-adevăr, atât la Târgul Ofertelor Educaţionale, cât şi după am primit foarte multe solicitări, telefoane de la persoane interesate de a-şi înscrie copiii la un liceu cu predare în limbă franceză. Bucuria a fost foarte mare, pentru că am înţeles că am venit în sprijinul acestor oameni, că răspundem astfel nevoilor şi cerinţelor acestora. Pentru a oferi toate informaţiile necesare, o echipă din cadrul universităţii se deplasează în toate unităţile de învăţământ pentru a prezenta oferta educaţională, pentru a promova liceul, pentru a răspunde întrebărilor. Din câte se pare, solicitările vor fi foarte mari. Liceul Internațional cu Predare în Limba Franceză își va deschide porțile în vederea diversificării ariilor de interes legate de spațiul și cultura francofonă. Astfel, ariile specifice de interes pentru clasele bilingve de franceză sunt Geografia Franţei (clasa a IX-a), Istoria Franţei (clasa a IX-a), Studii Culturale Francofone (clasa a IX-a). Aceste materii sunt predate în limba franceză. La aceste discipline specifice programului bilingv se adaugă opţionalele care fac parte din oferta educaţională a şcolii precum: opţional de dramaturgie, opţional de introducere în marketing şi advertising, opţional de pregătire în domeniul redactării diferitelor tipuri de texte (Successful Writing, Essay Writing, Creative Writing), opţionalul de cunoaştere şi utilizare corectă a limbii franceze, opţionalul de pregătire pentru examenele DELF, DALF sau opţionalul de integrare în UE.

GdS: Pentru anul şcolar 2015-2016, oferta educaţională este de patru clase. Care sunt profilurile alese, câţi elevi vor fi în fiecare clasă?
C.T.: Pentru clasa a IX-a, Liceul Internațional cu Predare în Limba Franceză oferă două clase la profilul real, una de matematică-informatică și una de științele naturii, şi două clase la profilul uman, una de filologie și una de științe sociale.
Ca noutate, liceul organizează și program after-school care este proiectat pentru a oferi elevilor servicii de supraveghere după terminarea orelor de curs, programe educative, asistenţă pedagogică, asistenţă psihologică, activităţi recreative, consultații, meditații. Elevul acestui liceu va veni la şcoală la ora 8.30 şi va pleca la ora 18.00 cu lecţiile făcute, participând la o serie de activităţi extracurriculare. Propunem o serie de activităţi care să îi împlinească ca oameni.
Astfel, vor face şi cursuri de dans cu lectoriţa franceză, de muzică, de învăţare prin joc, fizică nostimă, matematică nostimă, înot. Vrem să îi învăţăm lucruri practice, complete, concrete, aplicate, fără de care nu se poate trăi în acest secol, fără de care nu se poate învăţa. Pentru ca acest lucru să fie posibil şi actul educaţional să fie de calitate, ne-am gândit ca în fiecare clasă să avem 25 de copii, maximum 28. Eficienţa, eficacitatea şi performanţa se pot atinge dacă lucrezi cu un număr restrâns de elevi, un grup rezonabil pe care să îl formăm.
Copiii vor veni la şcoală fără ghiozdan şi vor pleca fără ghiozdan, vor avea posibilitatea să ia masa în cantină, au la dispoziţie toată baza materială a universităţii: baza sportivă, biblioteca, laboratoarele, toate le vor sta la dispoziţie.

GdS: Cum se va face admiterea la Liceul Internaţional cu Predare în Limba Franceză?
C.T.: Este o admitere clasică, pe baza structurilor date de Ministerul Educaţiei, cu un test prealabil de limbă franceză. Testul de limbă organizat de ISJ Dolj are loc în această săptămână, pe 28 mai, la Liceul Teoretic de Transporturi Căi Ferate şi la Colegiul Tehnic de Arte şi Meserii „Constantin Brâncuşi“.
Elevii care din diverse motive nu reuşesc să participe la aceste teste organizate de ISJ Dolj au şansa să participe și pe 27 iulie, începând cu ora 10.00, la proba de limba franceză organizată de Universitatea din Craiova, care se va desfăşura în sediul Central al Universităţii, sala 454. Pentru acest lucru însă, mai întâi are loc înscrierea. În perioada 2-24 iulie 2015, în holul Universităţii din Craiova, va fi un stand la care sunt aşteptaţi elevii care doresc să se înscrie la Liceul Internaţional cu Predare în Limba Franceză. Înscrierile se vor face zilnic, în perioada menţionată, de luni până vineri, între orele 9.00 și 16.00, iar sâmbăta şi duminica, între 10.00-14.00.
Dosarul de înscriere este cel clasic, trebuie să conţină: cererea de înscriere; cartea de identitate (dacă este cazul) şi certificatul de naştere, în copie legalizată conform cu originalul de la școala de proveniență; adeverinţă cu notele şi media generală obţinute la evaluarea naţională din clasa a VIII-a; foaia matricolă pentru clasele V–VIII (cu calculul mediei generale); adeverință medicală.
Calculul mediei de admitere se face conform algoritmului descris în cadrul Anexei nr. 2 la OMEN nr. 4432/29.08.2014, astfel: media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, se calculează ca media ponderată între media generală la Evaluarea Națională susținută de absolvenții clasei a VIII-a, care are o pondere de 75%, și media generală de absolvire a claselor V-VII, care are o pondere de 25% în calculul mediei de admitere. Rezultatele finale ale admiterii la Liceul Internațional cu Predare în Limba Franceză vor fi afișate pe 24 iulie 2015, ora 19.00, atât pe site-ul www.ucv.ro/invatamant/educatie/liceul_francez.php, cât și la avizierul UCV.

GdS: În ce constă testul de limbă franceză?
C.T.: Proba de limbă franceză este cea clasică, cu competenţele scrise, dar şi orale. Elevii nu trebuie să se sperie, nivelul va fi unul normal pentru orele parcurse în perioada liceului. Este un test normal, tocmai din acest motiv îi sfătuim să nu vină stresaţi la această testare, noi suntem acolo să îi ajutăm, să îi sprijim.

GdS: Unde va funcţiona liceul? Ce cadre didactice vor preda acestor elevi, profesori din mediul universitar sau preuniversitar şi cum a fost făcută selecţia acestora?
C.T.: Cursurile se vor desfăşura în cadrul clădirii Facultăţii de Drept, într-un circuit separat, la etajul I, unde le-am rezervat sălile de curs, cancelaria. Din toamna anului viitor, odată cu terminarea şantierului de la Facultatea de Mecanică, vom aloca Liceului Internaţional un spaţiu adecvat în acest loc, cu circuit separat, parter şi două niveluri, în aşa fel încât să aibă toate spaţiile necesare unei astfel de instituţii şcolare. Cursurile vor fi predate de profesori din mediul preuniversitar, pentru că noi, universitarii, nu avem dreptul de predare chiar dacă avem grade didactice, definitivat în învăţământ, efectuăm inspecţii sau participăm la acordarea de grade didactice. Am ales însă cei mai buni profesori din oraş, pe criterii de performanţă, de recunoaştere, dascăli cu competenţe de limbă franceză. Am considerat că, aducând alături de noi cei mai buni profesori din mediul preuniversitar, vom atrage automat şi cei mai buni elevi. Lista completă a profesorilor selectaţi este afişată pe site-ul liceului francez (http://www.ucv.ro/pdf/invatamant/educatie/liceul_francez/Lista_cadrelor_didactice_care_vor_functiona_in_unitatea_de_invatamant.pdf – n.r.). Încă de la primele întâlniri cu aceşti profesori ce au reuşit performanţe notabile de-a lungul anilor, au fost extrem de entuziaşti.

GdS: Ce se întâmplă cu elevii care vor opta pentru Liceul Internaţional cu Predare în Limba Franceză care vor veni din alte judeţe ale ţării? Unde îi veţi caza?
C.T.: Am luat în calcul şi această problemă. Pentru cei care vin din alte judeţe, am decis să îi cazăm în cadrul universităţii pentru că nu vrem să îi dispersăm la nivelul oraşului. Am decis deja rezervarea unor camere speciale pentru ei în căminele din proximitatea Facultăţii de Drept. De la anul, alt cămin va fi gata. Vrem să aibă zona de cazare, cât şi cantina în proximitatea şcolii.

GdS: Ce aşteptări aveţi de la elevii Liceului Internaţional? Care este profilul elevului pe care îl căutaţi? Este suficient să aibă aptitudini la limba franceză?
C.T.: Nu, nu este suficient sau nu este o condiţie esenţială. Franceza nu este decât o limbă de partaj, o limbă în care viitorul elev se va exprima. Vrem de la elevi să fie curioşi, dornici să înveţe, entuziasm, dorinţă de a participa la toate activităţile organizate nu numai la nivelul liceului, ci şi la nivel universitar. Îmi şi imaginez Sala Albastră a Universităţii cu aceşti elevi în uniformă. Am decis să aibă semne distinctive, vor avea uniforme foarte simple cu blugi, fustă neagră, cămaşă albă, o jachetă roşie şi cravată bleu. Aşa se vor diferenţia de restul elevilor şi studenţilor. În anii următori, perspectiva noastră este de a înfiinţa şi clase cu predare în limba engleză, să dăm un profil internaţional, aşa cum este firesc, acestui liceu. Vrem să le oferim posibilitatea unei educaţii multilingvistice, obţinerea de atestate lingvistice recunoscute internaţional, oportunitatea de a participa la schimburi de experienţă cu elevi şi licee din alte colţuri ale lumii. Vrem o valorizarea eficientă a potenţialului elevilor, dezvoltarea capacităţilor de autocunoaştere şi de valorizare a potenţialului propriu, vrem să le oferim şansa de a face parte din marea familie francofonă, care asigură un cadru organizat, favorabil exprimării libere, democratice a ideilor, intereselor şi iniţiativelor proprii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS