16.2 C
Craiova
vineri, 29 martie, 2024
Știri de ultima orăLocalZi istorică pentru Craiova! Primele tramvaie noi intră în circulaţie

Zi istorică pentru Craiova! Primele tramvaie noi intră în circulaţie

Astăzi este zi istorică pentru oraşul Craiova. Pentru prima dată după zeci de ani, craiovenii vor putea beneficia de călătorii cu noile tramvaie intrate deja în depoul RAT. Cel puţin asta a promis RAT Craiova.

Săptămâna trecută, Gazeta de Sud a scris un articol despre faptul că încă nu se ştie când vor circula tramvaiele noi, fiindcă RAT nu transmisese craiovenilor niciun fel de informaţie legată de acest aspect. Solicitasem, pe 6 martie, câteva informaţii de la RAT Craiova despre momentul în care vor intra în circulaţie noile tramvaie şi de ce, totuşi, s-a întâziat cu acest moment, ţinând cont de faptul că prima garnitură ajunsese în Bănie încă de pe 1 decembrie 2022.

RAT a preferat, însă, să răspundă pe Facebook, după ce a intrat în posesia variantei PDF a ziarului, care se putea primi încă din momentul în care acesta era trimis la tipar.

Aşadar, văzând că în ziar va apărea articolul referitor la tramvaiele noi care încă nu fuseseră puse în circulaţie, RAT a îmbrăcat haina unui bun comunicator, care transmite la timp informaţiile. În realitate, însă, nu a dovedit decât că, în interiorul companiei, se aprinde dorinţa de comunicare, doar după ce presa îi întreabă despre anumite aspecte importante pentru călători.

Nouă tramvaie au rulajul complet

Să revenim, însă, la ceea ce este foarte important pentru oraş, mai precis călătoriile cu tramvaiul care vor deveni decente de astăzi. Am primit, într-un final, şi răspunsurile la întrebările Gazetei de Sud. Astfel, RAT Craiova ne-a explicat, detaliat, motivul pentru care a fost nevoie de mai multă vreme pentru ca tramvaiele să fie puse la dispoziţia călătorilor.

„Pentru punerea în circulaţie a tramvaielor a fost necesară parcurgerea mai multor etape obligatorii. Este vorba despre obţinerea agrementelor emise de autorităţile române. Tramvaiele nu puteau fi puse în circulaţie fără respectarea condiţiilor de siguranţă, condiţii ce sunt urmărite în special pentru recepţia calitativă a acestora. O altă etapă a fost efectuarea unui parcurs de 500 km/tramvai, conform condiţiilor impuse în caietul de sarcini.

Rulajul a putut fi efectuat doar noaptea, atât pentru iniţierea vatmanilor, cât şi pentru siguranţa participanţilor la trafic. În cadrul parcursului de 500 km s-a urmărit respectarea parametrilor asumaţi prin oferta depusa de producător, emiterea facturii fiscale putându-se efectua doar după expirarea perioadei de probă (minim 500 km), punct de la care se poate demara procedura de înregistrare în patrimoniul municipiului şi înregistrarea în circulaţie a acestor mijloace de transport. O altă fază a fost înregistrarea în cadrul autorităţii locale pentru emiterea certificatului de înregistrare, a plăcuţelor de identificare precum şi pentru obţinerea asigurării obligatorii a vehiculelor.

O ultimă fază a fost darea în concesiune către RAT SRL prin hotărâre a Consiliului Local. Toate aceste faze intermediare nu se puteau desfăşura concomitent, fiind necesară parcurgerea pe rând a fiecărei etape. Până în prezent, 9 tramvaie au finalizat parcursul de 500 km, iar tramvaiul cu numărul 10, care a fost livrat în dimineaţa zilei de 10 martie, este în proces de realizare a acestui parcurs“, au transmis reprezentanţii companiei.

RAT spune că totul este pregătit

Reprezentanţii RAT Craiova SRL spun că totul este pus la punct pentru ca, de astăzi, 15 martie, tramvaiele noi să transporte călători.

„În toată perioada de la livrare şi până în prezent a fost necesară pregătirea personalului care va lucra cu acest tip de tramvaie. Este vorba despre vatmani, electricieni, mecanici, electronişti, care trebuie să menţină în funcţiune aceste mijloace de transport. De asemenea, s-a procedat la verificarea staţiilor, refugiilor şi adăposturilor pentru identificarea eventualelor puncte critice, precum şi geometria liniilor şi compatibilitatea sistemelor tramvaielor cu infrastructura de alimentare.

Tot în această perioadă, au fost instalate echipamentele necesare pentru sistemul de management trafic şi eticketing, precum şi sistemele electronice de achiziţie titluri de călătorie“, se mai arată în răspunsul oferit de RAT.

Când vor ajunge în Craiova toate cele 17 tramvaie

Compania ne-a transmis şi data la care în depoul companiei vor fi toate cele 17 tramvaie. „Până în prezent au fost livrate 10 tramvaie Pesa model TWIST 145N. Celelalte 7 tramvaie vor fi furnizate până la sfârşitul lunii mai 2023. Din punct de vedere funcţional nu au existat probleme la cele 10 tramvaie livrate până în prezent. Colectivul RAT SRL chiar a depus eforturi pentru identificarea oricăror posibile probleme ce ar putea apărea în exploatarea acestor tramvaie şi eliminarea acestora“, a mai transmis RAT Craiova.

Înainte de încheierea răspunsului, RAT a ţinut să facă trimitere la informaţiile relatate de GdS săptămâna trecută, acelea că s-au comunicat informaţii despre noile tramvaie, abia după ce noi întrebasem despre situaţia acestora. „Regretăm situaţia creată în presă şi faptul că nu se înţelege volumul de muncă necesar pentru punerea în circulaţie a acestor tramvaie în fazele preliminare“, a specificat compania.

Înainte de regrete, însă, o comunicare mai transparentă faţă de călătorii craioveni ar fi fost cheia pentru ca RAT să nu se simtă presată, dar şi pentru eliminarea aşteptării în van a craiovenilor.

Despre noile tramvaie

Noile tramvaie au 27 de metri lungime, 2,40 m lăţime, 350 de milimetri de la nivelul şinei, fără trepte şi înclinări (înălţimea podelei în zona uşilor de acces), 218 locuri – din care 58 pe scaune fixe, nerabatabile, o viteză maximă de 70km/h, cu limitare la 50 km/h, 4 uşi duble şi două uşi simple, sisteme de încălzire, ventilaţie şi condiţionare a aerului, GPS şi sistem e-ticketing, plus supraveghere video la exterior şi interior cu 10 camere pe fiecare tramvai.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS