Media din gimnaziu ar putea să nu mai conteze la admiterea la liceu, după ce Legea educației naționale va fi modificată. E un scenariu pe care îl susține chiar ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Acest aspect împarte profesorii în mai multe tabere. În Dolj, o parte dintre profesori susţin că elevii nu ar mai fi interesaţi să participe la toate orele dacă nu se mai iau în calcul mediile din gimnaziu şi vor învăţa doar la materiile pentru examen, în acest fel încurajându-se analfabetismul funcţional.
De cealaltă parte sunt profesorii care spun că doar media de la examen ar trebui să conteze la admiterea la liceu, pentru că notele din gimnaziu pot reprezenta o evaluare subiectivă. Tema admiterii este abordată şi de profesorii de la şcolile profesionale care trag şi ei un semnal de alarmă în privinţa repartizării actuale a elevilor şi cer evaluări standardizate. Dacă în privinţa admiterii la liceu sunt păreri diferite, există însă şi o solicitare unitară a dascălilor din preuniversitar. Ei spun că este nevoie de schimbarea programelor şcolare şi a manualelor şi nu doar de o schimbare de formă fără fond şi cer să fie consultaţi.
Care vor fi efectele pe termen lung?
Învăţământul preuniversitar va trece printr-o nouă serie de schimbări printr-o nouă lege a educaţiei. În noul cadru legislativ este vizată, printre altele, schimbarea admiterii la liceu, prin excluderea mediei de la gimnaziu care avea o pondere de 20% din media de repartizare. Profesorii spun că nu au fost consultaţi în privinţa acestei modificări, dar că ar trebuie să se creioneze efectele pe termen lung.
„Anul acesta nu se va mai face nici o schimbare în privinţa admiterii la liceu. Dar pentru viitor, după părerea mea, pentru o astfel de schimbare trebuie să măsurăm efectele. Nu am fost deocamdată consultaţi în privinţa acestor modificări. Măsurile acestea sunt aplicate direct de profesori şi trebuie să se întocmească un document oficial care să explice efectele. Dacă judecăm emoţional, modul de notare este subiectiv, iar eliminarea lui nu ar produce o diferenţiere prea mare. Ierarhia judeţeană ar rămâne cam la fel.
Dar trebuie să se vadă în planul comportamental ce s-ar întâmpla cu elevul în relaţia cu disciplinele şi cu şcoala. Dacă nu mai există interesul pentru note, se poate ajunge ca obiectivul elevului să fie doar examenul, fără să îl mai intereseze participarea la ore. Prin urmare, ar trebui aplicat un sondaj serios în interesul instituţional. Mai multe păreri constituie o părere apropiată de realitate”, a spus Dănuţ Mic, directorul Colegiului Naţional „Carol I” din Craiova.
„Schimbările majore ar trebui aplicate pe cicluri de învăţământ”
Profesorii nu sunt de acord nici cu o posibilă notare semestrială şi o medie pe an şcolar, aşa cum se discută în prezent că se va aplica din anul şcolar următor. Cadrele didactice spun că mai degrabă ar fi nevoie de schimbarea programei şcolare.
„Venind din pandemie interesul elevilor pentru ore este minim. Dar au apărut o serie de propuneri pentru schimbare. Se pune accent pe notare semestrială şi o singură medie pe an şcolar. Oamenii nu sunt pregătiţi pentru o lipsă de notare. Poate că aceste schimbări ar trebui făcute pe cicluri de învăţământ. Să se aplice noile reguli pentru elevii care vor trece în clasa a V-a şi nu celor care sunt acum la gimnaziu, pentru că este posibil să se treacă dintr-o extremă în alta.
Personal, consider că ar fi nevoie de alte schimbări. Legea Educaţiei prevede o schimbare a curriculei. Ar fi trebuit să se facă această schimbare anul acesta. Nu se face prin modularea disciplinelor pentru că, metaforic vorbind, dacă avem 100 de soldaţi şi aşezăm câte 10 sau 20 pe rând, de fapt tot 100 sunt, nu sunt mai puţini. Ori, este nevoie de schimbaarea programelor, a manualelor, de o altă aşezare a disciplinelor”, a mai spus directorul Dănuţ Mic.
„Ar trebui schimbat fondul, nu forma”
Schimbarea programelor şcolare este un subiect susţinut de mulţi profesori din învăţământul preuniversitar.
„Anul acesta nu vor fi modificări la admitere. Se discută despre faptul că în 2023 vor schimba Legea Educaţiei. Dar ca părere, dacă scot media din gimnaziu nu o să mai înveţe nimic. Şi aşa suntem criticaţi că nu au cultură generală, că avem mulţi analfabeţi funcţionali. Măcar cu acel 20% media din gimnaziu le menţinea interesul să înveţe. Pentru a reforma ar trebui schimbat fondul, nu forma. Este nevoie de noi programe, de noi manuale. Nu să le spunem elevilor şi părinţilor că le formăm competenţe şi aptitudini, nu le mai dăm note şi la examen subiectele sunt după vechile programe. Ce vor face la examene?”, a precizat Liviu Cotfasă, directorul Colegiului Naţional „Elena Cuza” din Craiova.
Şi profesorii din mediul rural spun că este oportună menţinerea mediei din gimnaziu.
„Acum când se ia în calcul media din gimnaziu consider că sunt mai motivaţi să înveţe şi pentru că le mai ridică un pic media de admitere la liceu. Practic, îi ajută. Dacă se va renunţa la notele din gimnaziu consider că nu o să mai fie motivaţi să înveţe”, a precizat Alin Tudor Lungan, directorul Şcolii gimnaziale „Alexandru Nicolaid” Mischii.
„Şcolile profesionale sunt dezavantajate”
Cadrele didactice spun că dacă evaluarea de la clasă este subiectivă una dintre soluţii ar fi să se recurgă la evaluarea standardizată. De asemenea, cer ca admiterea în clasa a IX-a să se facă astfel încât elevii să se îndrepte şi spre şcolile profesionale.
„Nu mi s-ar părea normal să se renunţe la notele din gimnaziu. Ce se mai ia în calcul? Dacă se schimbă admiterea atunci să se revină la varianta cu dosar depus la unitatea şcolară şi să se dea examen la disciplinele specifice specializării. În acest fel, nu ar mai merge toţi elevii la liceu şi ar alege să meargă şi la şcolile profesionale pentru că ar şti ce li se potriveşte. Este adevărat că evaluarea de la clase este subiectivă la unele şcoli, că se dau cu uşurinţă note de 9 şi 10. Dar dacă vor o evaluare corectă ar trebui ca la finalul fiecărui semestru sau la finalul fiecărui an şcolar să se aplice câte o evaluare standardizată şi toţi elevii vor avea atunci media corectă”, a spus Adrian Velişcu, directorul Liceului Tehnologic”Constantin Ianculescu” Cârcea.
De asemenea, profesorii cer schimbarea programelor şcolare de la gimnaziu dar şi la liceu. „Ar trebui să schimbe programele şcolare la gimnaziu pentru că este foarte multă teorie la fizică, la chimie. Cui îi foloseşte să înveţe atâta teorie? Înţeleg ca la liceu să se studieze aprofundat pe specializare, dar la gimnaziu ar trebui formată o bază. Şi la liceu sunt neconcordanţe. Un elev alege filologie, dar este nevoit să înveţe foarte multă teorie la fizică, la chimie şi la alte discipline care nu sunt în sfera umanistă. Trebuie schimbate programele şi manualele. În Occident, manualele sunt aerisite şi elevii învaţă foarte multe lucruri practice. „, a mai precizat managerul Adrian Velişcu.
Care sunt argumentele pentru a renunţa la media din gimnaziu
Sunt şi cadre didactice care susţin că examenul este cel definitoriu pentru admiterea la liceu, iar notele din gimnaziu reprezintă doar creionarea profilului elevului.
„Mi se pare normal ca admiterea la liceu să se bazeze pe notele de la examen. Eu zic că nota 10 se obţine diferit de la o materie la alta. De exemplu, un elev obţine 10 mai uşor la educaţie tehnologică decât la matematică. Trebuie luat însă în calcul şi că elevul de 10 la matematică este posibil să nu aibă aptitudini la educaţie tehnologică şi o notă la această disciplină să îl afecteze. Prin urmare, nu aş păstra media din gimnaziu la admiterea la liceu. Disciplinele de la gimnaziu au rolul de a forma profilul teoretic, vocaţional, tehnic al elevului. Clasele V- VIII nu ar trebui să îngrădească parcursul educaţional al elevilor”, a precizat Ileana Didu, directorul Colegiului Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova.
În schimb, managerul acestui colegiu consideră o trecere bruscă de la învăţământul tradiţional la cel pe module, cu un nou sistem de notare.
„Este o decizie bruscă să se treacă de la învăţământul tradiţional la un nou stil, pe module, din toamnă, mai ales dacă luăm în calcul că am trecut printr-o perioadă grea de pandemie în care am făcut învăţământ online. Acum vom trece la un alt sistem. Fac un modul de şase săptămână şi iau vacanţă o săptămână. Copiii se deconectează cu câteva zile înainte de vacanţă şi când revin la şcoală le mai trebuie câteva zile până se acomodează şi asta ar afecta întreg procesul de învăţământ”, Ileana Didu, director Colegiul Naţional „Fraţii Buzeşti” din Craiova.