12 C
Craiova
miercuri, 24 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCe schimbări poate aduce anul 2021 pentru asociațiile de proprietari

Ce schimbări poate aduce anul 2021 pentru asociațiile de proprietari

Anul 2021 poate să aducă schimbări pentru proprietarii de la bloc. Există la acest moment o serie de ițiative legislative care vizează Asociaţiile de proprietari. Acestea ar putea avea mai multă autonomie, dacă o iniţiativă legislativă va trece de votul Parlamentului și va fi oficializată în anul 2021.

Printre modificările care vor schimba legea asociaţiilor de proprietari- Legea 196/2018 – ar fi şi obligația proprietarilor de a permite accesul imediat în locuință în cazul unor urgențe. De exemplu, inundaţii, fără a mai fi nevoie de preavizul de cinci zile. O altă modificare ar urma să se facă în privința conturilor bancare pe care le deține o asociație de proprietari. Asociaţiile ar avea posibilitatea legală de a deține mai multe conturi bancare. În plus, s-ar elimina plafonului de 1.000 lei în ceea ce privește banii din casierie. Este cunoscut faptul că Legea 196/2018 spune că, în termen de 24 de ore la momentul în care administratorul primeşte orice sumă de bani, este obligat să îi depună în contul asociaţiei.

Doar în cazuri excepţionale, în care este vorba despre cheltuieli neprevăzute, şi doar cu acordul proprietarilor, administratorul de bloc poate păstra în casierie bani cash, şi asta doar în limita a 1.000 de lei.


O altă modificare vizează penalităţile de întârziere, care vor putea fi aplicate după 20 de zile de la scadenţă, faţă de 30 de zile, termen aplicabil în prezent.


Alte modificări

Repartitoare
Repartitoare

Alte modificări în domeniul legislației asociațiilor de proprietari se referă la citirea la distanță a aparatelor care înregistrează consumul de apă și căldură.

În acest sens, un alt proiect de lege aflat la Parlament vizează existenţa funcţiei de citire la distanță în cazul contoarelor și repartitoarelor de costuri pentru energie termică care urmează să fie instalat în apartamente. Pentru contoarele şi repartitoarele de costuri simple, fără citire la distanţă, este prevăzut un termen de modernizare sau înlocuire, respectiv data de 1 ianuarie 2027.

Lift
Lift

În al doilea rând, schimbările vizează modul de calcul al cheltuielilor cu liftul. La acest moment prevederile legale în domeniu sunt neechitabile. Proprietarul plătește în funcție de suprafața apartamentului, nu după numărul de persoane. De aici și întrebarea retorică pe care și-au ridicat-o mulți locatari: Ce merge cu liftul apartamentul sau locatarii?
Există în acest sens un proiect de lege ce vizează modificări la modul de calcul pentru cheltuielile la bloc. Astfel, cei care stau la bloc și folosesc liftul ar putea plăti o sumă de bani direct proporțională cu numărul locatarilor din apartament. Pentru plata întreținerii liftului ar trebui să funcționeze același principiu valabil în cazul plății utilizării acestuia. Adică, să fie luat în considerare numărul de persoane din apartament și nu suprafața acestuia.

Modificări au fost și în anul 2020

În privința traiului la bloc și a asociațiilor de proprietari și anul 2020 a adus o serie de schimbări

Amenzi mai mari pentru locatarii care fac gălăgie în bloc sau reguli noi pentru închiderea balcoanelor au fost câteva modificări care au vizat locatarii.

Din 2020, amenzile pentru cei care își deranjează vecini în timpul orelor de liniște au crescut
Persoanele care tulbura în mod repetat liniștea și își deranjează vecinii cu zgomote puternice în orele de liniște și cu muzică la volum mare vor fi amendate sau li se va impune să presteze ore de muncă în folosul comunității.
Cei care sunt reclamaţi pentru gălăgie de mai multe ori în decursul a 24 de ore vor primi amenzi cuprinse între 2.000 şi 3.000 lei sau pot fi obligaţi să efectueze muncă în folosul comunităţii cu perioade cuprinse între 70 şi 120 de ore.

Pentru închiderea balconului este necesar acordul asociației de proprietari
Pentru închiderea balconului este necesar acordul asociației de proprietari

Tot din 2020, documentaţia necesară pentru efectuarea lucrărilor de închidere a balcoanelor sau logiilor de la parterul unui bloc trebuie să conţină un acord primit din partea asociaţiei de proprietari, nu a vecinilor, cum se întâmpla anterior. Totuşi, cei care vor să îşi închidă balcoanele trebuie să aibă motive bine întemeiate, care să fie legate de securitatea apartamentului, de reducerea efectelor noxelor, zgomotelor, gunoaielor asupra lor și pentru siguranța și sănătatea acestora.


Dacă faci sediu social în apartament nu mai ai nevoie de acordul vecinilor


La registrul comerţului nu mai trebuie duse, la înființarea societății și la schimbarea sediului social, avizul de la vecini privind schimbarea destinației de locuință a imobilelor, atunci când se declară că sediul social respectiv nu va servi ca loc de desfășurare concretă a unei activități – practic, dacă se va folosi ca simplă adresă de corespondență, stabilirea unui sediu social fiind obligatoriu pentru toate firmele care vor să activeze în România.

Administratorii de la asociațiile de proprietari trebuie să se acrediteze
Administratorii de la asociațiile de proprietari trebuie să se acrediteze


Administratorii de bloc pot să-și reînoiască atestatul până în 2022


Ei au la dispoziţie un nou termen, până în 1 ianuarie 2022 pentru a obţine certificatul de calificare profesională necesar pentru a-şi păstra funcţiile. Acest certificat de calificare profesională reprezintă actul care dovedeşte calificarea profesionala a persoanelor fizice pentru a fi administratori de bloc, conform Legii 196/2018 a asociaţiilor de proprietari.


Factura la apă și canal este titlu executoriu


Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a stabilit, în vara anului 2020, că o factură fiscală pentru serviciul de alimentare cu apă și de canalizare, ce este emisă de furnizor pe numele unei asociații de proprietari, este considerată titlu executoriu. Cu alte cuvinte, chiar și o factură fiscală colectivă este considerată titlu executoriu, nu doar factura fiscală individuală.






ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS