9.5 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateRânca - de la turism european, la treabă românească

Rânca – de la turism european, la treabă românească

\n

Cel mai înalt drum din România, Transalpina, care leagă oraşul Novaci de localitatea Sebeş, tinde să se transforme din unul dintre obiectivele turistice de perspectivă într-o afacere tipic românească, din care nu are nimeni de câştigat. Nici măcar băieţii deştepţi, poate doar cu excepţia constructorului ROMSTRADE, aflat în insolvenţă şi care, până în 2015, ar trebui să primească de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) peste 400 de milioane de lei, deşi lucrările nu au fost încă finalizate. Directorul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Narcis Neaga, a mers luni pe Transalpina pentru a verifica situaţia de la faţa locului şi a ajuns la concluzia că drumul va rămâne în continuare închis, din motive de siguranţă. Interesant este că acelaşi drum a fost deschis în ultimii cinci ani, de când au început lucrările, şi nimeni nu a mai vorbit de sancţionarea conducătorilor auto, ci doar de Transalpina ca una dintre realizările din ultimii ani din domeniul infrastructurii, sau despre obiectivul de atragere a turiştilor români şi mai ales străini la Rânca, precum şi către cea mai înaltă şosea din România.

Lovitură grea pentru toată lumea

Directorul general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, Narcis Neaga, a confirmat, în urma vizitei la Rânca, faptul că sectorul de drum aparținând DN 67C Transalpina, între Rânca și Obârșia Lotrului, va rămâne închis circulației din cauza nefinalizării lucrărilor de construcție și neasigurării condițiilor de siguranță. Şoferii riscă să fie sancţionaţi dacă tranzitează sectorul de drum amintit. Şoseaua nu este semnalizată corespunzător şi nu este dotată cu toate elementele de siguranţă necesare. „Drumul este gata în proporție de circa 80%, dar nu are elemente de siguranță, nu putem să ne asumăm riscul să preluăm drumul pentru că, dacă se întâmplă ceva pe drum, cel mai mic accident, suntem puși la zid cu toții; nu putem face nici o preluare de punere în trafic, situația este neplăcută pentru toți cei din zonă, pentru că înseamnă o frânare a dezvoltării turismului. (…) Doar până la Rânca încercăm să menținem cu elemente de siguranță a traficului ca să circule în siguranță lumea care vine până aici. După Rânca, cine va circula o va face pe propria răspundere, noi nu deschidem drumul. (…) Șoferii riscă amenzi dincolo de Rânca. N-ar trebui să fie speriați de amenzi, ci de faptul că li se poate întâmpla ceva. Până la Rânca, cu sprijinul Secției de Drumuri Naționale din județ, lucrurile stau destul de bine din punct de vedere al siguranței traficului, vom întări măsurile până în Rânca. Cert este că acum, când vorbim, drumul nu este deschis și nu avem nici un motiv ca să îl deschidem“, a precizat Narcis Neaga.

S-au împotmolit
în birocraţie

Narcis Neaga a precizat că în momentul de faţă este foarte greu de reziliat contractul cu firma ROMSTRADE, care a intrat în insolvenţă. Fiind un drum în lucru, acesta aparţine constructorului, iar potrivit lui Neaga, cel mai probabil, rezilierea contractului va fi posibilă numai printr-o decizie judecătorească. Acest lucru va genera noi întârzieri, însă interesul reprezentanţilor firmei este să tragă de timp cât mai mult, pentru că au de primit bani de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România: „Este limpede că, în momentul de față, drumul aparține constructorului, ROMSTRADE, care este în insolvență. Am încercat să reziliem contractul, există o prevedere contractuală care nu ne permite să îl reziliem decât pe cale judiciară. Am făcut o notificare către casa de insolvență, dar nu au fost de acord cu rezilierea, noi nu am putut prelua nici o parte din drum ca să începem lucrările de întreținere și să continuăm ce nu s-a făcut până acum. Garanțiile de bună execuție sunt de circa 130 de milioane de lei, din care cam 90 de milioane sunt garanții expirate, dar noi am pus sechestru asiguratoriu pe ele pentru diferența de 40 de milioane, suntem în stare și chiar dorim să le executăm. (…) Mai avem să le plătim aproximativ 400 și ceva de milioane de lei până la sfârșitul anului 2015, lor le convine situația asta… Până la sfârșitul lunii iulie, va fi calculat prejudiciul produs CNADNR prin necontinuarea contractului, urmând ca, după obținerea respectivelor informații, să ne adresăm justiției pentru a decide dacă se impune rezilierea“, a afirmat Narcis Neaga. Ce să facă până atunci turiştii, conducătorii auto, întreprinzătorii locali, crescătorii de animale sau proprietarii de pensiuni? Pe ei cine îi despăgubeşte?

Poliţia poate lua măsuri

Compania Naţională de Drumuri a deschis circulației rutiere doar sectoarele de drum aferente DN 67C dintre localitățile Bengești — Rânca (km 0+000 — km 34+500), respectiv Obârșia Lotrului — Sebeș (km 59+800 — km 148+414), fiind montate indicatoare rutiere și parapeți de protecție. Sectorul de drum cuprins între km 34+500 Rânca și km 59+800 la intersecția cu DN 7A Obârșia Lotrului, județul Vâlcea, este închis circulației publice pe toată perioada anului, fiind semnalizat prin indicatoare specifice, din cauza nefinalizării lucrărilor de construcție și neasigurarea condițiilor de siguranță a circulației, nefiind montați parapeți de siguranță, marcaje rutiere și indicatoare rutiere. Aşadar, cine traversează Transalpina o face pe propria răspundere, iar poliţia poate aplica sancţiuni.

Întâlnire între autorităţile locale
şi proprietarii de pensiuni

Cei mai nemulţumiţi din cauza închiderii Transalpinei sunt proprietarii de pensiuni şi cabane din Rânca. Aceştia acuză pierderi, din cauza faptului că statul nu adoptă cele mai bune soluţii în ceea ce priveşte atragerea de turişti în zonă, prin intermediul celei mai înalte şosele din România. Asociaţia proprietarilor de pensiuni din Rânca a avut luni o întâlnire cu primarii din Novaci şi din Baia de Fier, cele două localităţi care administrează Rânca. Cei doi primari au primit câte un memoriu în care se solicită deschiderea de urgenţă a şoselei Transalpina. Primarul din Baia de Fier, Constantin Turbăceanu, a declarat că există câteva soluţii pentru ca şoseaua să fie deschisă şi nu înţelege cum de anul trecut s-a circulat fără probleme şi nimeni nu a avut vreo obiecţie: „Sunt neţulţumiri mari şi este şi normal să fie aşa. Am avut o întâlnire cu obştile din zona Rânca şi cu asociaţia proprietarilor de pensiuni şi am primit eu şi primarul din Novaci un memoriu. Noi am făcut mai departe o adresă către Prefectura Gorj, pentru ca dânşii să facă demersuri la guvern pentru a se lua o măsură clară în această problemă. Solicitarea noastră alături de cea a asociaţiei şi a obştilor este redeschiderea Transalpinei. Avem noi soluţiile: pe sectoarele de drum nefinalizate se pot impune restricţii de viteză şi de greutate. Oamenii aceştia de la Drumuri sunt puşi acolo să rezolve anumite situaţii, să îşi facă treaba şi să vină cu soluţii, nu să facă doar constatări. Sunt blocaţi atâţia oameni prin închiderea drumului. Sunt turiştii români şi cei străini, sunt crescătorii de animale, micii comercianţi care îşi vindeau produsele pe Transalpina. Mai sunt proprietarii de cabane şi pensiuni care au investit banii de o viaţă în Rânca, să trăiască şi ei liniştiţi, iar acum sunt aduşi în situaţia de a nu scoate nici banii pentru plata utilităţilor. Autorităţile responsabile trebuie să vină cu o altă strategie, nu cu închiderea drumului. Trebuie să se redeschidă cât mai repede. Avem aproximativ 800 de pensiuni, cabane şi hoteluri în Rânca“, a declarat primarul din Baia de Fier, Constantin Turbăceanu. Prefectura Gorj va transmite memoriul asociaţilor locale, iar pe al celor două primării la guvern, şi se aşteaptă luarea unei măsuri în avantajul zonei.  De amintit că Transalpina este unul dintre cele mai scumpe drumuri din România, costând peste 400 de milioane de euro. Aşadar, interesul major ar fi ca şoseaua să fie cât mai repede circulabilă, mai ales că acest lucru este posibil doar şase luni pe an, iarna traficul fiind oprit din cauza zăpezii.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS