14.2 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCumpărăturile de pe internet pot fi returnate și după 12 luni

Cumpărăturile de pe internet pot fi returnate și după 12 luni

În anumite condiții, consumatorii pot returna un produs în termen de 12 luni de la cumpărare și primesc banii înapoi. Este vorba despre comerțul la distanță, reglementat de la sfârșitul săptămânii trecute printr-o legislație nouă. Comercianții sunt obligați să ofere consumatorilor o serie de informații în lipsa cărora sunt penalizați. Orice produs cumpărat prin internet sau prin curier poate fi returnat în 14 zile fără explicație. Care sunt drepturile consumatorilor aflați în cele de mai jos.

La sfârșitul săptămânii trecute (13 iunie) a intrat în vigoare OUG nr. 34/2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii, care vizează comerțul la distanță cu bunuri și servicii. Ordonanța respectivă se aplică oricărui tip de contract încheiat între un furnizor și un consumator, inclusiv celor de comunicații electronice sau de furnizare a apei, gazelor naturale, energiei electrice sau termice. Prin legislație, furnizorul este obligat să își afișeze identitatea (denumirea, adresa poștală, numărul de telefon, fax, adresa de poștă electronică la care poate fi efectiv contactat) pentru a permite consumatorului să ia rapid legătura cu profesionistul și să comunice cu acesta eficient (art. 4 alin. 1 lit. b), dar și prețul total al produselor sau serviciilor, cu toate taxele incluse (art. 4 alin. 1 lit. c). Sarcina probei în ceea ce privește îndeplinirea cerințelor în materie de informare revine profesionistului (art. 5).

Cum returnezi produsul care nu-ți place

Pe scurt, iată care sunt cele mai importante informații ce trebuie obligatoriu comunicate: principalele caracteristici ale produselor sau serviciilor; identitatea furnizorului; adresa poștală, fax, telefon; prețul total al produselor sau serviciilor, cu toate taxele incluse; modalitățile de plată, livrare, executare, data la care furnizorul se angajează să livreze produsele sau să presteze serviciile; durata contractului, condițiile de încetare a contractului, penalitățile. Dacă bunurile sau serviciile sunt cerute printr-o comandă electronică, diferitele opțiuni trebuie să fie etichetate lizibil cu mențiunea „comandă ce implică o obligație de plată“ sau o formulare corespunzătoare. Consumatorii trebuie să știe că beneficiază de o perioadă de 14 zile pentru a se retrage dintr-un contract la distanță sau dintr-un contract în afara spațiilor comerciale, fără să fie nevoiți să justifice decizia de retragere și fără să suporte alte costuri (art. 9 alin. 1). În cazul în care furnizorul nu a transmis consumatorului informațiile privind dreptul de retragere, perioada de retragere expiră la 12 luni de la sfârșitul perioadei inițiale de retragere de 14 zile (art. 10 alin. 1). În cazul în care pe perioada de 12 luni furnizorul transmite toate informațiile obligatorii, perioada de retragere expiră după ce consumatorul primește informațiile respective (art. 10 alin. 2). „Această prevedere este în sprijinul consumatorilor, pentru că îi determină pe furnizori să le dea de la început toate informațiile necesare în cazul comerțului la distanță“, a precizat Sorin Mirescu, consilier juridic la Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) Sud-Vest Oltenia. Potrivit CRPC, în prima jumătate de an s-au înregistrat două plângeri privind comerțul la distanță: este vorba de două tablete, una fiind înlocuită, iar pentru alta returnându-se contravaloarea.

Când primești banii înapoi

Conform legislației intrate în vigoare, înainte de expirarea perioadei de retragere, consumatorul trebuie să informeze furnizorul cu privire la decizia sa de retragere din contract. Pentru aceasta, are la dispoziție un formular tip sau poate face o declarație neechivocă. Foarte important este că în acest caz consumatorul este cel care trebuie să facă proba retragerii din contract. În cazul retragerii, furnizorul este obligat să ramburseze „toate sumele pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, inclusiv, după caz, costurile livrării, fără întârziere nejustificată și, în orice caz, nu mai târziu de 14 zile de la data la care este informat de decizia de retragere din contract a consumatorului“ (art 13 alin 1). Furnizorul trebuie să ramburseze sumele respective „folosind aceleași modalități de plată ca și cele folosite de consumator pentru tranzacția inițială, cu excepția cazului în care consumatorul a fost de acord cu altă modalitate de plată și cu condiția de a nu cădea în sarcina consumatorului plata de comisioane în urma rambursării“ (art. 13 alin. 2).
Cu excepția cazului în care furnizorul se obligă să recupereze el însuși produsele, consumatorul trebuie să returneze produsele în cel mult 14 zile de la data la care a comunicat decizia de retragere din contract. Consumatorul suportă doar costurile de returnare a produselor.
Consumatorul este responsabil doar în ceea ce privește diminuarea valorii produselor rezultată din manipularea acestora. Totuși, „diminuarea valorii produselor nu trebuie să fie descurajantă pentru consumator în a-și exercita dreptul de retragere“. Furnizorul trebuie să facă dovada diminuării valorii produselor. Indiferent de situație, consumatorul nu este responsabil pentru diminuarea valorii produselor în cazul în care furnizorul a omis să-l informeze cu privire la dreptul de retragere.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS