Acasă Actualitate DNA anchetează deszăpezirile lui Solomon

DNA anchetează deszăpezirile lui Solomon

-

Deszăpezirea Craiovei din perioada 2009 – 2012 a intrat sub lupa procurorilor anticorupţie după un control al auditorilor Camerei de Conturi Dolj, efectuat în 2012. Auditorii susţin că Salubritatea, firmă deţinută de primărie, a închis ochii atunci când a acordat firmei Delta ACM contractul pentru deszăpezire în 2009 şi că prejudiciul produs municipalităţii se ridică la aproape un milion de euro. În timp ce procurorii anchetează cazul, primăria şi Salubritatea au contestat în instanţă raportul de control.

Un control al auditorilor Camerei de Conturi Dolj, efectuat la Primăria Craiova în 2012, a arătat că instituţia ar fi fost prejudiciată cu circa un milion de euro din cauza clauzelor şi derulării defectuoase a celebrului contract de deszăpezire de 32 de milioane de lei pentru perioada 2009-2012 acordat firmei Delta ACM’93 în urma unei licitaţii. Trebuie precizat că acest contract prevedea că primăria plătea nu numai deszăpezirea, ci şi timpul de aşteptare al utilajelor. Aceste clauze au făcut ca, de multe ori, municipalitatea să plătească mai mult pentru staţionarea acestor utilaje decât pentru lucrul efectiv.
Prima neregulă sesizată de auditori se referă la valoarea în sine a contractului care, spun ei, nu s-a bazat pe nici o analiză economică sau pe date concrete. Altă neregulă vizează faptul că, în perioada februarie 2010 – mai 2012, nu a fost constituită şi reţinută de la Delta ACM garanţia de bună execuţie, în sumă de 469.304 lei, deşi în contractul-cadru semnat cu Delta şi în contractele subsecvente s-a prevăzut în mod expres ca această garanţie să fie de 5% din valoarea contractului, suma urmând să fie reţinută din valoarea lucrărilor acceptate la plată.
„Prin neconstituirea garanţiei de bună execuţie, entitatea auditată (SC Salubritatea Craiova SRL – n.r.) a fost frustrată de dreptul de a emite oricând pretenţii asupra executantului, pe parcursul îndeplinirii contractului, în cazul în care acesta nu-şi îndeplineşte obligaţiile asumate prin contract“, se arată în raportul Camerei de Conturi Dolj. Mai simplu spus, Delta era obligată să depună într-un cont o sumă echivalentă cu 5% din valoarea contractului, sumă care trebuia să fie la dispoziţia Salubrităţii. Dacă Delta nu-şi îndeplinea contractul, Salubritatea avea dreptul să folosească aceşti bani. După cum spun auditorii, clauza a fost prevăzută, dar Delta nu a depus efectiv banii, iar Salubritatea nu s-a arătat deranjată de acest lucru.

Tarife de trei ori mai mari

Una dintre marile probleme descoperite de auditorii Camerei de Conturi Dolj se referă la tariful de închiriere a utilajelor de deszăpezire, care în cele din urmă s-a dovedit de trei ori mai mare.
Concret, în caietul de sarcini al licitaţiei din 7.08.2009 se menţiona (la punctul 4.3 – Condiţii minime obligatorii impuse de achizitor) că, datorită faptului că Salubritatea practică amortizarea liniară, nu se vor confirma prestaţii ce conţin amortisment decât în limita a opt ore/zi lucrătoare. Amortismentul este metoda prin care o firmă îşi recuperează investiţia făcută pentru derularea unui contract. În cazul nostru Delta îşi putea recupera banii prin tarifele de folosire a utilajelor şi prin tarifele de staţionare ale acestora, adică atunci când stăteau în garaj. Auditorii Camerei spun că în caietul de sarcini amortizarea trebuia făcută liniar, ceea ce rezulta într-un tarif mai mic pe fiecare utilaj, şi nu accelerat, adică o recuperare a investiţiei într-un timp mai scurt, ceea ce se traduce printr-un tarif mai mare pentru fiecare utilaj. Contrar caietului de sarcini, Delta a solicitat de trei ori mai mulţi bani, iar Salubritatea a fost de acord. De exemplu, spun auditorii Camerei, pentru utilajul de deszăpezire Unimog, Delta ACM a stabilit o amortizare de 28 lei/oră, în condiţiile în care, potrivit specificaţiilor din caietul de sarcini, trebuia să perceapă o amortizare de numai 10,57 lei/oră.
„SC Salubritate Craiova SRL a încasat nejustificat de la Primăria Craiova, pentru perioada decembrie 2009 – februarie 2012, suma de 2.672.268 de lei, sumă care, ulterior, a fost acceptată la decontare şi executantului de servicii SC Delta ACM ‘93 SRL Bucureşti“, spune raportul Camerei. De facturarea mai multor ore de aşteptare pentru utilaje s-ar face vinovaţi cei doi directori ai Salubrităţii din perioada vizată – Sorin Ciobanu şi Flavius Sirop. În nota de relaţii dată la solicitarea auditorilor, Flavius Sirop a explicat că raportul 20%-80% al orelor de deszăpezire efectivă faţă de orele de aşteptare a fost doar estimativ, el modificându-se în funcţie de condiţiile meteo din fiecare iarnă. La rândul său, Sorin Ciobanu a explicat că, în iarna 2010-2011, au fost mai puţine zile de ninsoare, motiv pentru care orele de aşteptare au fost depăşite, implicit s-a plătit mai mult pentru statul lor în garaj. Cu alte cuvinte, cu cât vremea era mai frumoasă, iar utilajele nu erau folosite, cu atât creştea suma facturată pentru orele de aşteptare.
Controlul Camerei de Conturi Dolj a stabilit şi altă nerespectare a prevederilor din caietul de sarcini peste care comisia de licitaţii a trecut în mod inexplicabil: SC Delta ACM ‘93 Bucureşti a câştigat licitaţia în condiţiile în care, pentru anumite utilaje din oferta declarată câştigătoare, în componenţa tarifului tehnologic a fost inclusă şi o cotă de beneficiu de 5%, deşi în caietul de sarcini nu a fost prevăzut aşa ceva. În consecinţă: Primăriei Craiova i s-au perceput în plus, pentru deszăpezire, aproape 87.000 de lei.
Concluzia auditorilor Camerei de Conturi Dolj a fost că, în baza contractului de deszăpezire, valoarea totală a sumelor încasate nejustificat de Salubritate de la Primăria Craiova în perioada decembrie 2010 – februarie 2012 a depăşit 3,7 milioane de lei (37 de miliarde de lei vechi).
Curtea de Conturi a României a recomandat „luarea măsurilor legale de recuperare a sumei totale constatate“, ceea ce însemna că Salubritatea trebuia să restituie municipalităţii banii menţionaţi. Într-un răspuns trimis atunci pe adresa GdS, Delta ACM ’93 spunea că din suma totală pe care trebuia să o încaseze de la Salubritate în contul contractului de deszăpezire, sumă pe care nu o preciza, luase doar 65%.

Ce s-a întâmplat, de fapt?

GdS a discutat cu factorii responsabili în domeniu şi a aflat cum s-au întâmplat, de fapt, lucrurile. Delta ACM’93 emitea la un anumit interval de timp un deviz de lucrări efectuate şi suma de încasat, pe care le trimitea Salubrităţii. Aceasta verifica sumele, făcea corecţiile necesare, dacă era cazul, şi trimitea documentele mai departe la primărie. Care, la rândul ei, verifica şi ea cifrele, le corecta, aproba plata şi vira banii în contul Salubrităţii. Ei bine, încurcătura a pornit de la faptul că Salubritatea, în loc să plătească integral facturile emise de Delta, achita doar o parte, iar pe cealaltă o folosea pentru a plăti facturile către Eco Sud, proprietarul gropii de gunoi de la Mofleni, către care avea datorii. Întrebarea care se ridica era dacă acest lucru este sau nu deturnare de fonduri. Cum Salubritatea era şi este societate comercială poate să plătească ce furnizori vrea ea din sumele pe care le încasează. Şi, totuşi, din punctul de vedere al primăriei, plata către Delta a fost deja efectuată. Ce se va întâmpla cu diferenţa pe care o solicită Delta? O va plăti primăria de două ori? O întrebare la care nici măcar Camera de Conturi Dolj nu a răspuns.
Culmea este că primăria condusă de actuala administraţie a contestat în instanţă raportul Camerei de Conturi, ceea ce înseamnă că nu s-a simţit prejudiciată. Procesul a trecut prin mai multe termene şi a ajuns în faza în care expertul judiciar desemnat de judecător a ajuns la concluzia că prejudiciul este de doar 80.000 de lei, adică cel provenit din cota de beneficiu de 5% de care vorbeam mai sus. Pe de altă parte, trebuie nuanţată şi acuzaţia Camerei de Conturi care vorbeşte de un prejudiciu de 3,7 milioane de lei. În raport, Camera vorbeşte de prejudiciu prin prisma emiterii facturii cu această valoare de către Delta ACM’93 către Salubritate Craiova, şi nu prin prisma unor plăţi nejustificate efectuate. Procesul este în derulare, la fel şi ancheta penală demarată de procurorii DNA Craiova. Camera a trimis raportul de control Parchetului de pe lângă Tribunalul Dolj, care, la rândul lui, l-a direcţionat către DNA Craiova. Într-un răspuns trimis miercuri GdS, structura centrală a DNA a precizat că nu poate oferi detalii legate de anchetă, ceea ce înseamnă că dosarul este în faza incipientă de cercetare.

ȘTIRI VIDEO GdS

DSP Dolj a suspendat activitatea în sala de sport de la Leu

Reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică Dolj au fost în control la sala de sport de la Şcoala Gimnazială „Nica Barbu Locusteanu“ din Leu, în urma articolului din Gazeta de Sud prin care se semnalau condiţii improprii pentru copii.