http://www.youtube.com/watch?v=yvlmMmp0_xI
\nManageri din staff-ul Ford Motor Company şi Ford Europa ne-au vizitat ieri-dimineaţă la redacţie. Preşedintele organizaţiei filantropice a Ford (Ford Motor Company Fund and Community Services) din SUA, Jim Vella, a fost însoţit de Benna Deese, manager-coordonator internaţional în cadrul Ford Motor Company, de Hans Heister, managerul Ford Fund Europa, de Cristian Gaginsky, manager relaţii guvernamentale în cadrul Ford România, şi de Ana Maria Timiş, purtător de cuvânt al Ford România.
Jim Vella ne-a acordat un interviu, vorbindu-ne despre importanţa implicării companiilor în campaniile de responsabilitate socială, în special pentru comunităţile în care aceste firme îşi desfăşoară activitatea.
Gazeta de Sud: Care este scopul vizitei dumneavoastră în România?
Jim Vella: Obiectivul acestei vizite este acela de a vedea fabrica Ford din Craiova şi de a purta nişte discuţii la nivelul comunităţii din Craiova, cu liderii de aici.
GdS: Ce este Ford Fund Comunity şi în ce fel ajută societatea?
J.V.: Ford Fund reprezintă partea filantropică a companiei noastre. Suntem fundaţia companiei şi responsabilitatea noastră este aceea de a interveni şi de a încerca să ajutăm comunităţile acolo unde Ford este prezent.
GdS: Ce aţi făcut până acum în comunităţile în care Ford are fabrici?
J.V.: Programele noastre se concentrează pe câteva direcţii, şi acestea ar fi în zona de educaţie, în cea de sănătate, de siguranţă auto şi, nu în ultimul rând, un corp al voluntarilor. Aşadar, lucrăm cu şcolile, acolo unde îi învăţăm pe copii să citească. Lucrăm cu tinerii, pentru care am gândit programe prin care îi învăţăm, îi educăm să conducă în siguranţă şi lucrăm cu lideri din comunităţile locale – şi mă refer aici la medici, la poliţişti, la autorităţi – acolo unde este nevoie de a interveni în acea comunitate şi a ajuta.
GdS: În ce fel doriţi să vă implicaţi în Craiova pentru comunitatea de aici?
J.V.: Acesta este, de fapt, scopul vizitei noastre aici. Primul pas a fost acela de a ne întâlni cu managementul echipei noastre de aici, din Craiova. Al doilea lucru pe care l-am făcut de când am venit aici a fost să discutăm cu autorităţile locale şi să vizităm spitalele din Craiova. Şi, de asemenea, suntem în faza în care încercăm să aflăm cât mai multe informaţii despre ce înseamnă această comunitate şi ce nevoi are, unde ar fi zonele în care noi ar trebui să intervenim şi să ajutăm.
GdS: Aţi identificat până acum astfel de zone în care să puteţi ajuta, după vizita aceasta?
J.V.: Ceea ce am aflat până acum este faptul că avem o fabrică de ultimă generaţie la Craiova, avem o echipă fantastică ce are şansa să construiască nişte produse de o calitate excepţională. Nevoile pe care le-am identificat până acum sunt aceleaşi pe care le identificăm în orice comunitate şi mă refer aici la educaţie, sănătate, servicii pentru comunitate. Şi întrucât Craiova este o comunitate deosebit de importantă pentru noi, avem nevoie de puţin timp pentru a trage concluziile necesare şi a lua o decizie finală în ceea ce priveşte activitatea noastră.
GdS: Care a fost cea mai interesantă campanie de CSR (responsabilitate socială a companiilor) la care aţi participat sau pe care aţi desfăşurat-o prin intermediul Fundaţiei Ford?
J.V.: Avem foarte multe activităţi. Îmi e greu să aleg. Dar există câteva care sunt cu adevărat importante pentru noi, cum ar fi Programul „Aptitudini de a conduce pentru viaţă“ (Driving Skils for Life), şi acest lucru reprezintă una dintre priorităţile noastre, atât în ceea ce priveşte grija pentru clienţi, cât şi grija faţă de tinerii şi angajaţii noştri. Şi, bineînţeles, altă zonă care este foarte importantă pentru noi este zona de educaţie, pentru că educaţia este chiar fundaţia unei societăţi sănătoase. Dacă oamenii sunt educaţi, atunci ei pot avea grijă de ei şi pot avea grijă şi de alţii şi, astfel, au posibilitatea să susţină comunitatea.
GdS: Preşedintele şi fondatorul Ford, Henry Ford, spunea la un moment dat: „O afacere care nu produce nimic altceva decât bani este o afacere săracă“. De ce credeţi că a spus lucrul acesta şi care este semnificaţia acestor cuvinte?
J.V.: Activitatea Fundaţiei Ford în ziua de astăzi se bazează exact pe această declaraţie pe care fondatorul companiei noastre a spus-o în urmă cu aproape 100 de ani. Şi viziunea lui a fost aceea că, înainte de a avea o afacere puternică, sănătoasă, trebuie să ai o comunitate puternică. Scopul lui în afaceri şi în viaţă a fost acela de a construi o lume mai bună pentru toţi. De aici şi ideea ca fiecare să poată avea acces la vehicule. El le-a facilitat acest lucru şi a făcut ca fiecare să îşi permită o maşină.
GdS: În Craiova, ca şi în România, în general, campaniile de CSR nu sunt foarte bine dezvoltate. Doar marile corporaţii practică acest gen de campanii. De ce este important ca o corporaţie să facă parte din comunitate, să ajute comunitatea?
J.V.: Sunt două motive principale. În primul rând, acela că fiecare companie trebuie să întoarcă înspre comunitate ceea ce comunitatea îi oferă companiei. Iar un alt motiv este acela că este dorinţa angajaţilor noştri să facă anumite lucruri pentru comunitate şi asta îi ajută pe ei, pe plan intern, pentru că este o companie minunată în care să lucrezi.
GdS: Voluntariatul este mai bine dezvoltat peste graniţele României. Vă aşteptaţi să fie la fel de dezvoltat şi aici, în Craiova?
J.V.: Viziunea noastră în ceea ce priveşte munca de voluntariat – şi de aceea avem un departament specializat pe voluntariat – este aceea de a fi prezenţi peste tot unde avem operaţiuni de producţie. Şi pentru că vrem să avem o amprentă la nivel global, ceea ce ne interesează este să ne adaptăm nevoilor locale, nevoilor fiecărei comunităţi locale.
GdS: Mai doriţi să adăugaţi ceva?
J.V.: E important să se înţeleagă că este un angajament pe termen lung pe care Ford îl are în Craiova şi acest lucru ni-l dorim şi în zona comunităţii. Aşa cum spuneam, această comunitate este foarte importantă pentru noi, mai ales că avem această unitate de producţie, aici, în Craiova.