Autostrăzi de trei ori mai scumpe decât în ţările vecine

Autori


Autostrăzile construite în România la şes sunt de trei ori mai scumpe decât în Bulgaria, iar diferenţa între costurile minime şi maxime pentru aceeaşi formă de relief este mai mare decât în Polonia şi Bulgaria, potrivit Consiliului Concurenţei, care transmite autorităţilor să evite actele adiţionale.

„În cadrul analizei s-a constatat o variaţie semnificativă a preţurilor medii pe kilometru de autostradă. Spre exemplu, la zonă de şes, în România preţurile au variat în intervalul 2,68 milioane de euro (tronsonul Feteşti- Cernavodă) şi 11,61 milioane de euro (varianta de ocolire Piteşti), în Bulgaria între 2 milioane de euro (tronsonul Tracia – Nova Zagora – Yambol) şi 2,8 milioane de euro (Hemus – Sofia şi Yana), iar în Polonia în intervalul 4,6 milioane de euro (Zgorzelec – Krzyżowa) – 12,4 milioane de euro (Zgorzelec – Krzyżowa)“, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenţei, care prezintă concluziile unei anchete sectoriale privind piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi din România.

În ţara noastră, variaţia preţului mediu pentru un kilometru de autostradă construit în aceeaşi formă de relief este de 45,8%, mai mare faţă de cazul Poloniei (36,4%) şi Bulgariei (14,2%), potrivit sursei citate.

În urma prelucrării datelor şi informaţiilor puse la dispoziţie de CNADNR, analiza arată că în România preţul mediu al unui km de autostradă construit în zonă de şes este de 23,3 milioane de lei/km, iar cel al unui kilometru de autostradă construit în zonă de deal este de 20,8 milioane de lei/km, ambele peste nivelul standardelor de cost. Comparativ cu Bulgaria, preţul mediu/km de autostradă construit în zonă de şes este de aproape trei ori mai mare, potrivit sursei citate.

Şmecheria cu actele adiţionale

În urma anchetei sectoriale privind piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi, Consiliul Concurenţei recomandă autorităţilor contractante să evite încheierea de acte adiţionale la contractele iniţiale. Instituţia a constatat că există situaţii în care, prin semnarea de acte adiţionale, câştigătorul licitaţiei (cel care oferă cel mai mic preţ) negociază direct cu autoritatea contractantă o nouă valoare a lucrării, care poate deveni mai mare decât cea a ofertelor depuse iniţial de concurenţii săi.

În perioada iunie 2010 – iunie 2011, pentru 96 de contracte de execuţie de lucrări de construcţii de drumuri şi de servicii au fost încheiate 203 acte adiţionale, din care 23 au fost modificate din punct de vedere al valorii contractelor.

Din cele 23 de contracte cu valoare modificată, pentru opt contracte valoarea iniţială a fost mărită cu aproape 50%, pentru alte opt contracte valoarea iniţială a crescut între 10%-30%, iar două contracte de lucrări au suferit modificări de peste 50% din valoarea iniţială.

„Această situaţie nu este o caracteristică doar a pieţei româneşti: conform unui raport al Curţii Europene de Conturi privind lucrările de infrastructură derulate din fonduri comunitare în Germania, Grecia, Polonia şi Spania în perioada 2000-2013, costurile a 46% din proiectele auditate au crescut cu mai mult de 20% în timpul execuţiei lucrării“, se spune în comunicat.

Analiza realizată de Consiliul Concurenţei indică faptul că piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri este slab concentrată, pe aceasta fiind active aproximativ 640 de companii.

„Asocierile între companii în vederea participării la licitaţii, precum şi prezenţa unei companii în două sau mai multe asocieri pentru a participa la licitaţii ce se desfăşoară în acelaşi timp sunt frecvente şi reprezintă caracteristici ale acestei pieţe. Deşi legale conform legislaţiei privind achiziţiile publice, din punct de vedere al concurenţei acestea creează suspiciuni privind schimbul de informaţii sensibile între participanţi şi limitează posibilitatea părţilor de a concura una cu cealaltă sau cu terţi în calitate de companii independente“, arată Consiliul Concurenţei.


În vederea asigurării unei concurenţe reale în cadrul unei licitaţii, Consiliul consideră necesară limitarea interacţiunii între ofertanţi şi evitarea organizării simultane a licitaţiilor cu acelaşi obiect, aşa cum s-a întâmplat în cazul licitaţiilor corespunzătoare celor şase sectoare organizate de CGMB pentru atribuirea contractelor-cadru de asfaltare a străzilor.

Pe de altă parte, implicarea companiilor în mai multe contracte de lucrări de construcţii de drumuri în acelaşi timp, fără a dispune în mod real de resursele necesare, poate conduce la disfuncţionalităţi ale pieţei, prin întârzieri în executarea lucrărilor şi, implicit, creşterea costurilor acestora.

Termene depăşite

Studiul autorităţii de concurenţă arată că termenele de execuţie a lucrărilor din România au fost depăşite la majoritatea tronsoanelor de autostradă cu mai mult de 12 luni. Conform raportului Curţii Europene de Conturi, proiectele de infrastructură derulate în ţările incluse în analiză au înregistrat depăşiri de termen, în medie cu două luni, ceea ce reprezintă 41% din termenul planificat iniţial.

În perioada 2007 – 2011, marja medie a profitului obţinut în sector a fost de 7%, respectiv de aproximativ 8% pentru constructorii români şi de 4% pentru cei străini.

Raportul Consiliului Concurenţei menţionează şi faptul că, deşi obligatorie, publicarea în anunţurile de participare a valorii estimate a contractelor de lucrări de construcţii de drumuri poate influenţa/afecta formarea preţului. Cunoaşterea acestora poate conduce la elaborarea unor oferte financiare care nu reflectă costurile reale şi performanţele economice ale companiilor, ci tind să se alinieze la aceste valori estimate.

„În cazul companiilor care sunt deţinute de autorităţi locale, Consiliul Concurenţei va colabora cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice în vederea analizării modului în care acestor companii le sunt încredinţate contracte publice, din perspectiva respectării regulilor de concurenţă şi ajutor de stat. În contextul demersurilor pentru divizarea CNADNR şi constituirea a două noi companii naţionale, Consiliul Concurenţei recomandă iniţiatorului actului normativ să delimiteze clar activităţile ce au caracter de serviciu de interes economic general de cele cu caracter comercial, cât şi sursele de finanţare pentru cele două categorii de activităţi“, se mai arată în comunicat.

În cadrul anchetei sectoriale pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri şi autostrăzi din România, Consiliul Concurenţei a solicitat informaţii atât companiilor din sector, cât şi administratorilor reţelei de drumuri publice.

În urma acesteia, au fost iniţiate patru investigaţii privind posibile înţelegeri anticoncurenţiale de tip cartel (extracţia/prelucrarea şi comercializărea de agregate minerale de balastieră, participarea cu oferte trucate la licitaţiile organizate de către DRDP Craiova, împărţirea pieţei între unele companii active pe piaţa lucrărilor de construcţii de drumuri aflate în administrarea DRDP Braşov, respectiv DRDP Timişoara), aflate în prezent în derulare.



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de joi, 29 august 2013

Actualitate

» România a cerut Facebook informaţii despre 36 de conturi
» Start la credite pentru tineri
» Trimişi să protesteze în parc
» Autostrăzi de trei ori mai scumpe decât în ţările vecine
» Ford a lansat la Dusseldorf conceptul S-Max
» Primăriile pot încasa impozitele agricole, primarilor nu le convine
» Prunariu, membru în CA la Pandurii
» Întreruperi energie electrică de mâine
» Bancul zilei
» Bani în plus pentru CSJ Ştiinţa U Craiova
» Controale la producătorii de lapte şi carne de vacă
» Noi descoperiri la Castrul Roman de la Bumbeşti-Jiu
» Guvern: România a încasat în ianuarie-iulie peste 1,46 miliarde euro de la CE din Fondul de Coeziune
» Avioane, distrugătoare şi nave de război, mobilizate în zona Siriei
» Peste 58.000 de absolvenţi înscrişi la şomaj
» Mehedinţi: Cula lui Tudor Vladimirescu, transferată la Primăria Şimian
» Dolj: Dăbuleni se înfrăţeşte cu Vaugneray
» Ford a donat patru maşini unor licee din Oltenia

Local

» Regulamentul de ecarisaj, acuzat de ONG-uri
» Dăm şi noi câteva sancţiuni?
» Craiovenii arată drumul spre capitala culturală europeană
» La Craiova ca la ţară
» Seminarii despre Constantin Brâncoveanu, la Tismana
» Proiect internațional „The Art of Ageing“ (Arta Îmbătrânirii) la Naţionalul craiovean
» Avocat arestat în dosarul lui Dinel
» Mehedinţi: Femeie ucisă de o combină
» Craiova: Muzeul Olteniei face tandem cu cel din Vratsa

Gorj

» Serviciu gratuit de colectare a deșeurilor electrice și electronice
» Continuă anchetele la firmele sindicatelor
» Cioban trimis în judecată pentru că şi-a înjunghiat patronul
» Vindea pe ţuică şi alimente influenţa pe lângă judecători

Sport

» Petrolul Ploieşti a pierdut play-off-ul Ligii Europa, cu Swansea, scor general 3-6
» Fotbal – Astra Giurgiu a fost eliminată de Maccabi Tel-Aviv în play-off-ul Ligii Europa
» Tenis – Sorana Cîrstea, eliminată în turul doi la US Open
» Fraţii Sbârcia s-au impus în Germania
» Rezultat încurajator pentru Cristian Bogdan
» Baschetbalistele din Bănie se antrenează la Jiu
» CSU şi-a lansat site-ul oficial
» Pustai: Putem să ne autodepășim
» FCU a trecut de primul hop
» Fotbal – S-a stabilit componenţa grupelor din Liga Campionilor

Bani & Afaceri

» Haos la ajutorul de minimis

Sanatate

» Demitere cu scandal la Spitalul Judeţean din Severin
» Mehedinţi: Primăria Orşova va investi în reabilitarea spitalului din localitate

Educatie

» Un elev a leşinat când a văzut subiectele la examen
» Cinci eliminaţi pentru fraudă la matematică
» Mâine va fi ultima probă a bacalaureatului

Magazin

» Frumuseţe la minut
» Mierea, aliatul frumuseţii
» Horoscop

Top