10.9 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024

A venit Podul!

După 13 ani de aşteptări, Calafatul intră pe harta Coridorului IV European a transportului de marfă şi călători. Podul Vidin-Calafat va fi inaugurat, cel mai probabil, pe 1 martie 2013. Între timp, municipalitatea lucrează la construirea unei centrale electrice care să cogenereze agent termic pentru oraş şi atragerea de investitori, având două variante pentru realizarea unui parc industrial. 

Primăria Calafat a reluat proiectul construirii unei centrale electrice care să furnizeze prin cogenerare energie termică pentru oraş. Municipalitatea pune la dispoziţie un teren de opt hectare, pe care-l concesionează pentru 49 de ani viitorului investitor. Ultima ofertă vine din Serbia, unde grupul CPI din Belgrad, adus de un investitor italian, va încerca să colaboreze cu o bancă elveţiană pentru o investiţie într-o centrală cu o capacitate instalată de 80 MW. Potrivit site-ului companiei, CPI a fost fondată în 1969, ca departament al Institutului de Chimie, Tehnologie şi Metalurgie (IHTM) din Belgrad. Compania este specializată, printre altele, în petrochimie şi industria energetică, participând la construirea unor fabrici în Rusia, Libia, Algeria, Irak sau China. A doua ofertă provine din partea Green Energy Calafat, o societate deţinută de un cetăţean olandez ce controlează grupul Sequoia Capital. Oferta Green Energy se referă la o investiţie iniţială de 15 milioane de euro.
„Discutăm cu ambele părţi, să vedem care sunt condiţiile oferite pentru oraş. Din câte am înţeles, afacerea constă în producerea de energie electrică şi livrarea ei în sistemul naţional. În cogenerare însă, centrala va produce şi energie termică pentru oraş“, ne-a precizat primarul Mircea Guţă. Din cauza costurilor mari de producţie, vechea centrală termică a oraşului Calafat a dat faliment, iar instalaţiile au fost vândute ca fier vechi de cel care a cumpărat activele.

Două parcuri industriale în pregătire

Din păcate, întreaga platformă industrială a oraşului este acum o ruină. Platforma care a aparţinut fostei fabrici de zahăr ar putea deveni parc industrial, prin asociere cu primăria. „SC Tradex Industries a cumpărat activele fostei fabrici de zahăr. A încercat să aducă aici Pirelli, pentru fabricarea de anvelope, însă afacerea nu a ieşit. În cele din urmă, patronatul a făcut o ofertă primăriei, pentru a realiza în comun un parc industrial. Avantajul este că locaţia este deja pe platforma industrială, având toate utilităţile necesare, inclusiv accesul la linia CFR şi infrastructura rutieră. Suprafaţa este de 14 hectare“, a mai spus primarul. În paralel cu această ofertă însă, primăria a început în ultimii ani propriul demers: realizarea unui parc industrial pe 11,3 hectare în apropierea viitorului pod Vidin – Calafat. Printre firmele care şi-au manifestat intenţia de a investi aici s-au numărat Reinvest Corporation Cehia (dezvoltatori pentru Penny, Billa, Lidl şi Profi, Eweco Development) şi doi furnizori Ford (Johnson Controls şi Kirchhoff Automotive) – care doreau depozite şi folosirea Dunării pentru a-şi transporta materiile prime. Demersurile pentru înfiinţarea parcului au fost întârziate din cauza unei dispute asupra unei parcele de teren, însă de curând au fost reluate. Primăria Calafat are şi alte idei privind exploatarea investiţiilor în energie. „Avem deja zece hectare de teren pregătite pentru amenajarea unui parc fotovoltaic. Vom face o licitaţie pentru găsirea investitorului. În total, vor fi 40 de hectare pe care vrem să le folosim pentru energia verde“, a explicat primarul Mircea Guţă. Toate marile investiţii sunt, într-un fel sau altul, legate de finalizarea viitorului pod Vidin-Calafat, o realizare importantă, care va pune Calafatul pe harta Coridorului IV European de transport de mărfuri şi persoane. Lucrările sunt pe final, iar cel mai probabil podul va fi inaugurat pe 1 martie 2013. Racordul la infrastructura rutieră şi feroviară pe malul românesc este deja realizat, iar în prezent se lucrează de zor la modernizarea DN 56 Craiova-Calafat, pentru a putea prelua traficul crescut din 2013. „Până la sfârşitul anului, fondurile UE cu care se construieşte podul trebuie deja trase. Nu se mai acceptă nici o prelungire, deja a întârziat prea mult. Cel mai probabil, în primăvara lui 2013 vom avea inaugurarea“, a spus edilul-şef al Calafatului.

Locuinţe ANL, sociale şi pensiuni

În ultimii ani, Primăria Calafat a făcut şi câteva investiţii imobiliare importante.
În primul rând, a rezolvat problema tinerilor care se aflau pe lista de aşteptare pentru locuinţe ANL. Recent, au fost finalizate trei scări de bloc, iar 40 de familii din cele 43 aflate în aşteptare au primit locuinţe. Blocurile ANL se află la mai puţin de un kilometru de intrarea către Podul Vidin-Calafat. Tot ca investiţie imobiliară, primăria a cumpărat de la compania de construcţii Astra un bloc părăsit, pe care îl va evalua şi va aloca fonduri pentru reabilitare începând cu 2013. 30 de familii nevoiaşe vor primi apartamente în acest bloc. De asemenea, o altă investiţie de utilitate publică este noua piaţă a oraşului, ce va fi folosită exclusiv pentru produsele nealimentare. „S-au investit circa 500.000 de lei. Vechea piaţă a oraşului va rămâne doar alimentară. Pentru toate celelalte, am construit această piaţă, cunoscută popular ca «Piaţa Bulgarilor», deoarece aici îşi vindeau aceștia diferite produse“, a încheiat primarul.
Pentru viitor, primăria vrea să introducă în intravilan zona de plajă a Dunării până în satul Basarabi. Terenul va fi lotizat şi concesionat pentru construirea unor pensiuni turistice. De altfel, primarul Mircea Guţă este preşedintele unui Grup de Acţiune Locală (GAL) pentru dezvoltarea unei microregiuni care are în componenţă 16 localităţi. Suma alocată GAL Calafat este de 2,6 milioane de euro, iar proiectele contractate urmează să fie implementate până în 2015.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS