13.3 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateCum fac firmele evaziune fiscală cu păcură

Cum fac firmele evaziune fiscală cu păcură

Ministrul finanțelor, Bogdan Drăgoi, a înaintat un proiect de lege prin care statul încearcă să facă ordine în zona complicată și stufoasă a evaziunii cu păcură

De ani buni, în România, motorina era vândută drept păcură, numai din diferența de accize profitul fiind de 359 euro/tonă. Păcura și produsele asimilate sunt utilizate drept combustibil pentru încălzire. Totuși, există cazuri când aceste produse sunt utilizate drept combustibil pentru motor, situație în care sunt accizate la nivelul motorinei. Nivelul accizelor pentru păcură este de 15 euro/tonă, în timp ce nivelul accizelor pentru motorină este de 374 euro/tonă, adică de aproximativ 25 de ori mai mare. La o cisternă de 26 de tone, profitul depășește 9.000 de euro.

Cum se face evaziunea în mod concret?

Motorina e trecută în acte drept păcură și pleacă „la export“ de la antrepozitele fiscale în regim suspensiv care sunt neaccizate. Ele nu ajung însă niciodată la destinația din acte, ci sunt vândute prin intermediul unor firme fictive în țară. Câștigul mediu este de  aproximativ 400 de milioane de lei pentru o cisternă de 26.000 de litri de produs neaccizat.
De regulă, rețelele sunt formate din 10-15 persoane, specializate fiecare: unul răspunde de relaţia cu antrepozitul fiscal, altul de relația cu banca, altul de falsificarea facturilor, de transport şi de distribuţie. De regulă, se folosesc cisterne închiriate tot în baza unor documente false, pentru ca evazioniștilor să li se șteargă urma.
„Proiectul de lege nu strică, dar mă îndoiesc că va stârpi evaziunea. Vor cădea evazioniștii începători. Stârpirea evaziunii fiscale în zona acestor produse nu a reușit nici în țările civilizate. E însă un pas important și necesar“, au declarat pentru HotNews.ro reprezentanți ai jucătorilor de pe piața carburanților.

Constructorii – „grosul“ clienților evazioniștilor

„În România se observă o creștere alarmantă a importurilor de astfel de produse energetice. Aceste produse sunt frecvent importate din terțe țări, au caracteristici fizico-chimice foarte apropiate cu cele ale motorinei, dar nu îndeplinesc condițiile minime pentru a putea fi încadrate la codurile aferente motorinelor. Ulterior punerii în liberă circulație pe teritoriul Uniunii Europene, la un nivel al accizelor de 15 euro/tona, aceste produse energetice sunt oferite spre utilizare, în calitate de combustibil pentru motor, firmelor din domeniul construcțiilor și care dețin parcuri mari de autovehicule și utilaje de construcții“, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului legislativ.  Potrivit aceluiași document, în România există producători care realizează păcură și produse energetice asimilate păcurei din punct de vedere al accizelor, din amestecul motorinelor și al reziduurilor. Față de această practică, există indicii că produsul finit nu este folosit drept combustibil pentru încălzire, ci din contră, este utilizat drept combustibil pentru motor, evitându-se plata unei accize mult mai mari. În unele cazuri, produsele energetice cu nivel ridicat al accizelor, de tipul motorinelor, sunt achiziționate de antrepozitari autorizați de producție produse energetice, în general din categoria păcurilor, ca materii prime în scopul declarat de a fi amestecate cu reziduuri, ulterior aceștia comercializând motorina ca atare, fără nici o prelucrare, dar pe care o declară ca fiind un produs energetic de tipul păcurei, cu nivel de accizare de 15 euro/1.000 kg.
De asemenea, în multe din cazuri, prin intermediul firmelor-fantomă, aceste produse cu denumirea de „păcură“ provenite din import, din achiziții intracomunitare ori din producție națională sunt „spălate“ prin intermediul unor firme-fantomă, ajungând a se comercializa inclusiv prin stații de distribuție a carburanților ca motorina.
Din cauza faptului că utilizarea efectivă a acestui tip de produse energetice este dificil de urmărit și deoarece aceste produse energetice prezintă un grad ridicat de risc în ceea ce privește evaziunea fiscală, nivelul accizelor pentru motorină fiind de 25 de ori mai ridicat decât cel al accizelor pentru păcură, se impune reducerea acestui risc prin introducerea obligativității marcării și colorării păcurii, precum și a produselor asimilate acesteia.
„În prezent, menționăm că legislația națională prevede marcarea și colorarea motorinei utilizate drept combustibil pentru navigație, utilizare scutită de la plata accizelor potrivit art. 20660 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificările și completările ulterioare. De altfel, această practică s-a dovedit eficientă în ceea ce privește contracararea utilizării frauduloase a motorinei scutite de la plata accizei. Pe cale de consecință, introducerea unei practici similare și pentru păcură, și produsele asimilate acesteia va avea un efect pozitiv în lupta împotriva evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice“, se arată în fundamentarea proiectului de lege.

Ce se propune de fapt?

„Se introduce obligația marcării și colorării păcurii și a produselor energetice asimilate din punct de vedere al accizelor acesteia, în scopul diminuării evaziunii fiscale din domeniul produselor energetice. Scopul aplicării marcatorilor fiscali este acela de a se monitoriza utilizarea efectivă a acestor produse energetice, astfel încât produsele să fie taxate corespunzător în funcție de utilizare. Proiectul de act normativ prevede ca pe teritoriul național să nu se mai utilizeze, transporte, dețină în afara antrepozitului fiscal sau să nu se mai comercializeze produse tip păcură, fără a fi marcate și colorate. În condițiile în care se constată prezența acestor produse fără a fi marcate și colorate, se va proceda la stabilirea ca obligație de plată a unei accize la nivelul motorinei.
Totodată, în situația în care se constată utilizarea sau comercializarea acestor produse drept carburanți pentru motor, se va aplica, de asemenea, nivelul accizelor pentru motorină. Pentru aplicarea unui tratament nediscriminatoriu, marcarea și colorarea acestor produse vor fi obligatorii atât pentru produsele din producția internă, cât și pentru produsele provenite din achiziții intracomunitare sau din import“, prevede proiectul lansat luni.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS