Compania craioveană produce modelele Phoenix şi Trans Montana, pe care le livrează în ţară
şi străinătate. Laboratoarele de cercetare ale Softronic produc noi soluţii tehnice pentru piaţa de profil.
Compania Softronic a finalizat ieri implementarea proiectului „Dezvoltare laborator cercetare-dezvoltare în domeniul modernizării şi construcţiei de locomotive electrice“, finanţat parţial din Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR), prin Programul Operaţional Sectorial (POS) Creşterea Competitivităţii Economice, Axa prioritară 2 – Cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare pentru competitivitate.
Valoarea totală a proiectului a fost de circa patru milioane de lei, din care contribuţia UE a fost de 1,76 milioane de lei. Softronic şi-a mărit capacitatea de cercetare înfiinţând şase noi laboratoare şi cinci standuri pentru încercări ale echipamentelor mecanice. S-au făcut dotări cu peste 120 de aparate şi echipamente de ultimă generaţie. Potrivit reprezentanţilor societăţii, Softronic are în prezent în implementare alt proiect cu fonduri UE, iar altul în faza de contractare. Softronic a fost înfiinţată în 1999, fiind unul dintre puţinii furnizori privaţi de produse şi servicii pe piaţa feroviară românească. Societatea a reuşit să exporte echipamente de modernizare şi locomotive noi sau reparate şi modernizate în ţări ca Germania, Ungaria, Bulgaria, Iran, Serbia, Muntenegru, Canada. Locomotivele electrice fabricate de Softronic sunt autorizate să circule în România, Bulgaria, Ungaria şi Serbia. Prima locomotivă de acest gen s-a numit Phoenix şi a fost livrată către MMV, un operator privat din Ungaria. Modelul Phoenix a pornit de la vechea locomotivă de 5.100 Kw care funcţiona la curent continuu, la care s-a adăugat un convertor pentru curent alternativ. A urmat apoi modelul Trans Montana, care foloseşte motoare asincrone de curent alternativ. Locomotiva este mai puternică, având o putere nominală de 6.000 Kw şi poate fi folosită pe traseele montane. Motorul acestei locomotive este produs de Softronic, în colaborare cu Tehno Ind Electric Craiova. Operatorul maghiar MMV a făcut deja o comandă pentru Trans Montana.
Reprezentanţii Softronic spun că locomotivele produse de societate costă în jur de 2,2 milioane de dolari, cu variaţii în funcţie de dotări, dar sunt mult mai ieftine decât cele produse de Siemens, Bombardier sau Alstom.
• Bogdan Groşereanu