Pensionarul craiovean Marin Pătru deţine o motoretă Mobra 50. În tinereţe, a bătut ţara cu ea în lung şi în lat. Au trecut însă zeci de ani de atunci, iar vehiculul pe două roţi s-a transformat într-un morman de fiare ruginite, depozitat într-un colţ al hambarului. Proprietarul nu a mai folosit motoreta de câţiva ani şi nici nu crede că motorul ar mai putea porni. Şi-a adus însă aminte de ea acum, când a auzit de „vinieta de parcare“.
„Poate sunt eu mai bătrân şi nu înţeleg, dar părerea mea este că nu ar trebui să plătesc taxa de parcare pentru că eu nu îmi parchez motoreta pe domeniul public. Eu o ţin doar la mine în curte, pe proprietate privată. Trebuie neapărat să-i mai plătesc taxa aia de 40 de lei pe an? Iar când ne-or da vinietele ălea de la primărie, trebuie să iau şi eu să o lipesc în parbrizul motoretei? Cum să fac, că Mobra mea nu are parbriz?“, face bătrânul haz de necaz.
Taxa de Mobră
Şi, totuşi, proprietarul de Mobră chiar trebuie să-şi plătească taxa de parcare de 40 de lei pe an, ba chiar trebuie să-şi ridice şi vinieta de la primărie în momentul în care va începe distribuirea acestor autocolante! „Pentru absolut toate autovehiculele, deci inclusiv pentru motorete, proprietarii trebuie să plătească taxa de parcare şi să obţină vinieta autocolantă care dovedeşte achitarea acestei taxe“, a declarat Sorin Marcu, directorul Direcţiei de Impozite şi Taxe Craiova.
Termenul de „autovehicul“, la care a făcut referire şeful Fiscului local, este definit de art. 6 din Codul Rutier drept „vehiculul echipat cu motor în scopul deplasării pe drum“. Acelaşi text de lege prevede că „troleibuzele şi tractoarele rutiere sunt considerate autovehicule“, însă „mopedele, vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie, tractoarele folosite în exploatările agricole şi forestiere, precum şi vehiculele pentru efectuarea de servicii sau lucrări, care se deplasează numai ocazional pe drumul public, nu sunt considerate autovehicule“. Deşi are o capacitate cilindrică sub 50 cmc, Mobra nu este considerată moped, ci motocicletă, întrucât viteza sa maximă prin construcţie depăşeşte 45 km/h.
De taxa de parcare scapă însă toate scuterele şi bicicletele cu motor, în măsura în care corespund definiţiei din Codul Rutier a mopedelor, şi anume: „vehicul cu două, trei sau patru roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie nu depăşeşte 45 km/h şi care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce nu depăşeşte 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală este de cel mult 4 kw“.
• Adrian Dinu