9.5 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateHăis, cea cu şcolile de şoferi

Hăis, cea cu şcolile de şoferi

În Guvernul României nu ştie stânga ce face dreapta. De aproape doi ani, Ministerul Transporturilor şi cel al Educaţiei reglementează diferit situaţia şcolilor de şoferi din cadrul unităţilor de învăţământ de stat. Pentru că nu s-au obosit să se pună de acord, patru şcoli din Dolj riscă să-şi închidă porţile.

Patru unităţi de învăţământ au fost amendate în această lună de Autoritatea Rutieră Română (ARR) Dolj pentru că au încălcat un ordin al Ministerului Transporturilor privitor la şcolile de şoferi. Colegiul tehnic de Arte şi Meserii „Constantin Brâncuşi“, Grupul Şcolar „George Bibescu“ şi Grupul Şcolar „Traian Vuia“, toate din Craiova, împreună cu Grupul Şcolar „Horia Vintilă“ din Segarcea, trebuie să plătească fiecare câte o amendă de 4.000 de lei. În plus, ARR Dolj a propus forului tutelar din cadrul Ministerului Transporturilor măsura complementară a suspendării activităţii şcolilor de şoferi din cele patru unităţi de învăţământ doljene. Aproape 200 de elevi care urmează cursurile şcolilor de şoferi în cadrul liceelor menţionate mai sus riscă să nu mai poată susţine examenul pentru permisele de profesionişti, chiar dacă au urmat pregătirea teoretică şi practică necesară.

Transporturile zic una

Prin Ordinul nr. 1019/2009, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a reglementat activitatea şcolilor de şoferi şi a instructorilor auto. Anexa nr. 4 a acestui ordin cuprindea programa de şcolarizare a şcolilor de şoferi, aplicabilă atât pentru şcolile private, cât şi pentru cele din cadrul liceelor de stat. Potrivit acesteia, un cursant nu poate trece la pregătirea practică – deci la orele de conducere efectivă a unei maşini – înainte să termine pregătirea teoretică şi chiar să promoveze un test de teorie.
Cele zece şcoli de şoferi private care instruiesc în Dolj viitorii şoferi profesionişti şi-au adaptat programele în aşa fel încât să respecte această reglementare. În schimb, cele nouă licee şi şcoli profesionale de stat care au şi şcoli de şoferi profesionişti fac pregătirea teoretică în paralel cu cea practică.
„Potrivit Ordinului MTI nr. 1019/2009, una din obligaţiile şcolilor de şoferi – fie ele de stat sau private – este ca pregătirea practică a elevilor să se desfăşoare numai după ce a fost încheiată activitatea de pregătire teoretică. Din păcate, în sistemul de stat această obligaţie nu este respectată, iar Autoritatea Rutieră a acţionat în consecinţă“, a declarat Iancu Crăciunoiu, directorul ARR Dolj.

Învăţământul spune alta

Reprezentanţii şcolilor de şoferi sancţionate susţin, însă, că au acţionat perfect legal, pentru că au aplicat programa şcolară reglementată printr-un alt ordin, de această dată emis de… Ministerul Educaţiei şi Cercetării (MEC). Concret, este vorba despre ordinul MEC nr. 5313 tot din 2009, care conţine programa şcolară pentru clasa a XI-a şi planul de învăţământ pentru aria curriculară „tehnologii“.
„Ca să faci legislaţie la început, ar însemna ca pentru cinci săptămâni să faci numai asta, timp în care instructorii auto ar şoma. Apoi, când am trece la pregătirea practică, ar trebui să facem doar asta, timp în care ar şoma profesorii de legislaţie. Aşa ceva nu se poate însă, pentru că noi suntem unităţi de învăţământ, nu doar şcoli de şoferi, şi nu ne permite programa şcolară“, a explicat prof. Petre Cauc, directorul Grupului Şcolar „George Bibescu“.
De fapt, până prin anii 2003-2004, şi în şcolile de stat se proceda ca la privat: în anul al II-lea de profesională se făcea pregătirea teoretică şi abia apoi, în anul III, elevii urcau la volan. Programele şi legislaţia s-au schimbat în învăţământ, iar ulterior n-au mai fost adaptate la normele Ministerului Transporturilor.

Problema e cunoscută

Diferenţa dintre reglementările date de Ministerul Transporturilor şi de Ministerul Educaţiei este cunoscută de guvern încă de acum doi ani. Nimeni, însă, nu s-a obosit să pună de acord cele două ordine de miniştri.
„Pe vremea când eram director general al ARR, am decis formarea unei comisii comune MTI-MEC, pentru modificarea celor două ordine, în aşa fel încât liceele cu profil auto să-şi poată desfăşura activitatea în legalitate. Între timp, ministrul s-a schimbat, eu am fost înlocuit la ARR, iar modificările legislaţiei n-au mai fost făcute“, a spus Crăciunoiu.
Aşa s-a ajuns la actuala situaţie stupidă, când liceele de stat care aplică un ordin al Ministerului Educaţiei încalcă altul al Ministerului Transporturilor, şi invers.
„Vom contesta această sancţiune, pentru că o considerăm ilegală“, a spus Georgiana Ristea, directoarea Grupul Şcolar „Horia Vintilă din Segarcea. „E chiar culmea să respecţi o lege, dar în acelaşi timp s-o încalci pe alta“, susţine Petre Cauc. Directorul de la „George Bibescu“ crede că soluţia chiar există: „Ar trebui ca legislaţia să se facă în clasa a XI-a, iar orele de conducere în clasa a XII-a“. Pentru asta, însă, ar trebui să gândească şi cineva din guvern. Cineva care să modifice nişte ordine date aiurea…

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

2 COMENTARII