Principalele investiţii din acest an – pasajul suprateran de la km 0, evaluat la circa 14 milioane de euro, şi Centrul Multifuncţional de pe locul fostului târg din Romaneşti, ce va costa 20 de milioane de euro – au finanţare în mare parte din fonduri europene nerambursabile. În schimb, Parcul Acvatic din Lunca Jiului, a cărui construcţie va începe chiar înaintea alegerilor locale din 2012, va fi făcut dintr-un împrumut de 20 de milioane de euro luat de la o bancă austriacă.
Primăria Craiova şi-a anunţat planurile pentru acest an. În fruntea listei sunt pasajul suprateran de la km 0 şi Centrul Multifuncţional care se va ridica pe locul fostului târg din Romaneşti. Majoritatea banilor pentru aceste investiţii vin din fonduri europene, însă o parte importantă din costuri, inclusiv TVA-ul de 24%, va fi suportată de la bugetul local.
„Aceste proiecte au o valoare extrem de importantă. Aş da doar două exemple: pasajul suprateran, care este aproximativ 14 milioane de euro, şi Centrul Multifuncţional, care este 20 de milioane de euro. Cele două proiecte au primit deja finanţare. Contractul a fost semnat cu Ministerul Dezvoltării şi proiectele sunt în procedură de licitaţie. Sperăm ca până la finele lunii martie să avem deja constructorul stabilit şi să înceapă lucrările“, a spus ieri viceprimarul Craiovei, Mărinică Dincă.
Reabilitări de străzi şi undă verde la maşini
Pe lângă cele două investiţii majore, municipalitatea speră să efectueze tot cu bani europeni şi alte lucrări, vizând modernizarea unor străzi sau a liniei de tramvai.
Primăria a solicitat pe 5 octombrie 2010 o finanţare europeană de aproape 55 de milioane de lei pentru modernizarea bulevardelor Olteniei şi Tineretului din Craioviţa Nouă, a străzilor Toamnei (din Bariera Vâlcii), Amaradia, Brestei (pe o porţiune de 1.125 m) şi Pelendava (între Calea Severinului şi Brestei). Lucrarea este evaluată la un cost total de circa 81,8 milioane de lei.
Alt proiect, pentru care s-a solicitat finanţare pe 5 noiembrie 2010, vizează o asistenţă financiară europeană nerambursabilă de 58,8 milioane de lei, dintr-un total de 74,5 milioane de lei, pentru „modernizarea infrastructurii de transport în comun în vederea fluidizării traficului forţei de muncă între cele două platforme industriale ale Craiovei“. De fapt, autorităţile locale vor cu aceşti bani să modernizeze linia de tramvai pe circa 12 km şi să realizeze un sistem de „undă verde“ în 16 intersecţii, pe ruta Calea Bucureşti – Nicolae Titulescu – Severinului. Rămâne de văzut însă dacă un asemenea sistem, chiar şi după realizarea lui, va funcţiona vreodată, pentru că semaforizarea similară de pe bulevardele Dacia – Decebal a costat enorm, dar n-a fost folosită niciodată.
„În prezent, proiectele pentru reabilitarea celor şase străzi şi pentru managementul de trafic sunt în evaluare. Aceste evaluări le fac evaluatori independenţi, numiţi de către Ministerul Dezvoltării“, a precizat Mărinică Dincă, ieri, în cadrul unei conferinţe de presă.
Alte fântâni în centrul istoric
Luna trecută a fost depus alt proiect de finanţare europeană, ce priveşte reamenajarea centrului istoric al Craiovei. Lucrările ar costa peste 93 de milioane, din care se speră ca asistenţa financiară nerambursabilă să fie de 71,2 milioane de euro. Proiectul presupune reabilitarea carosabilului şi trotuarelor pe străzile N. Plopşor, Th. Aman, Panait Moşoiu, Fraţii Buzeşti, Romain Rolland, România Muncitoare, Traian Demetrescu, Olteţ, Lipscani, Dreptăţii şi Bazarul Craiovei. În plus, pe lângă reabilitarea reţelelor de apă şi canalizare în aceste zone, va fi montat mobilier urban şi vor fi construite alte câteva… fântâni arteziene!
Tot în decembrie s-a cerut finanţare şi pentru pasajul pe sub intersecţia de la Universitate. Acest tunel cu două benzi de circulaţie (câte una pe fiecare sens) ar costa 63,4 milioane de lei, din care se doreşte o finanţare nerambursabilă de peste 48 de milioane de lei.
„Aceste proiecte au drept scop modernizarea municipiului, care, încet-încet, trebuie să arate ca orice alt oraş din UE“, susţine viceprimarul Dincă.
Renunţând la ideea concesionării către o firmă privată a realizării unei parcări subterane în zona Teatrului Naţional, Primăria Craiova vrea să realizeze chiar ea această parcare, tot cu fonduri europene.
„Lucrăm la realizarea şi depunerea unui proiect în ce priveşte o parcare subterană de minimum 400 de locuri la Teatrul Naţional, cu intrare dinspre Calea Bucureşti“, a declarat tot ieri Mărinică Dincă.
Împrumut extern pentru Parcul Acvatic
Vicele cu atribuţii de primar susţine că absorbţia fondurilor europene este o prioritate: „În prezent, este evident că lucrul cel mai important pe care poţi să-l faci la Primăria Craiova este să absorbi aceşti bani europeni“.
Aceasta nu e însă o regulă, pentru că altă investiţie majoră, de care vor beneficia mai ales plătitorii de taxe din cartierele Bucovăţ şi Faţa Luncii, este mult slăvitul Parc Acvatic, din Parcul Tineretului. Lucrările la acest obiectiv ar debuta – întâmplător sau nu – chiar înaintea alegerilor locale din 2012, după cum a dat de înţeles Marinică Dincă, iar finanţarea nu vine din fonduri nerambursabile, ci dintr-un… împrumut de 20 de milioane de euro, contractat de Primăria Craiova de la o bancă din Austria.
„Pentru Aqua-Parc, studiul de fezabilitate şi proiectul tehnic sunt aproape gate. În principiu, cred că se poate vorbi despre acest proiect undeva în toamnă, însă lucrările vor începe de la primăvară. Finanţarea este asigurată dintr-un împrumut de 20 de milioane de euro, luat de la o firmă din Austria, şi care a fost aprobat acum un an şi jumătate de consiliul local“, a anunţat viceprimarul Dincă.