14.7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAvioane Craiova rămâne la stat

Avioane Craiova rămâne la stat


Varianta agreată în prezent este înfiinţarea unei societăţi mixte, împreună cu parteneri strategici. Cea mai mare parte a salariaţilor se află în şomaj tehnic.

Avioane Craiova va rămâne proprietatea statului român, singura variantă pentru resuscitarea societăţii oltene fiind în prezent asocierea cu un partener străin într-un joint-venture, spun surse apropiate procesului de privatizare. „Varianta tradiţională a privatizării este învechită, cea mai viabilă fiind asocierea într-o societate mixtă, în condiţii care vor fi negociate. Avioane Craiova nu va fi vândută. În prezent, există mai multe firme interesate de această variantă, printre care italienii de la Alenia Aeronautica şi cehii de la Aero Vodochody“, spun sursele citate. Statul român, prin Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri (MECMA), deţine 80,9% din societatea olteană. Cei doi investitori interesaţi de această asociere au mai participat în trecut la procesul de privatizare, dar fără succes. În timp ce cehii cereau disponibilizări de personal, italienii voiau ştergerea datoriilor fabricii către bugetul de stat. Condiţiile impuse de cele două firme au fost considerate inacceptabile la vremea respectivă. Alenia Aeronautica este angrenată în producţia avionului multirol Eurofighter Typhoon, iar cea mai mare realizare a cehilor este realizarea avionului de antrenament L-159 Alca, în colaborare cu americanii de la Boeing. Alenia Aeronautica leagă proiectele din România în special de un posibil contract al MApN pentru achiziţia de aparate Typhoon. În acest sens, italienii au semnat şi un acord cu Aerostar Bacău, pentru colaborare în industria aerospaţială. Aerostar este unul dintre partenerii cu care Avioane Craiova a colaborat pentru realizarea aparatelor de concepţie românească IAR. Tot de un asemenea contract au legat şi suedezii de la SAAB preluarea Avioane Craiova. SAAB ar vrea să livreze statului român avioane multirol Jas 39 Gripen. Alţi potenţiali parteneri pentru realizarea unui join-venture sunt israelienii de la Elbit Systems, care au făcut după 1990 mai multe proiecte aeronautice, printre care upgradarea MIG 212 Lancer şi proiectul IAR 99 Şoim – o variantă cu dotări suplimentare a aparatelor de concepţie românească realizate în anii ’80. O societate joint-venture nu ar duce la vânzarea fabricii de avioane, dar ar folosi din plin calificarea muncitorilor de aici. La ora actuală, după disponibilizări masive, societatea are cu puţin peste 300 de salariaţi. Cea mai mare parte a acestora sunt în şomaj tehnic, iar salariile sunt reduse la 80%, a spus liderul sindical Victor Peţa.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

8 COMENTARII