20.6 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAvioane SA - zbor deasupra unui cuib de surzi

Avioane SA – zbor deasupra unui cuib de surzi

Societatea strigă după un ajutor de stat de 3,3 milioane de euro ca să poată rezista încă şase luni, până la privatizare. Situaţia este incertă: formal, fabrica a fost preluată de OPSPI şi de Ministerul Economiei, dar în Registrul Comerţului proprietar este AVAS, care se ocupă doar declarativ de privatizare, pentru că nu are o hotărâre de guvern în acest sens.

Constructorul de aeronave militare Avioane SA Craiova are în prezent un statut incert. Pe 20 octombrie 2008, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), cea prin care statul deţinea pachetul majoritar de 80,9% din acţiunile societăţii craiovene, a scos fabrica la privatizare, termenul de depunere a ofertelor fiind decalat de mai multe ori. Până la data-limită de 31 ianuarie 2009, AVAS a primit o singură ofertă, din partea italienilor de la Alenia Aeronautica, parte a concernului Finmeccanica. Totodată, s-a primit şi o cerere de prelungire a ofertei, din partea EPS In. Tinton Falls SUA. Dosarul de prezentare a societăţii a mai fost cumpărat de Grampet Bucureşti – grupul controlat de magnatul Gruia Stoica, precum şi de compania germană Aerotech, parte a grupului francez Airbus. Nici până acum, AVAS nu a anunţat cu cine va negocia pentru vânzarea Avioane SA, deşi au trecut mai bine de trei săptămâni de atunci. Între timp, Teodor Atanasiu a fost înlocuit în fruntea AVAS de Mircea Ursache, care a dat cu nuca în perete încă de la prima conferinţă de presă. „Din punctul meu de vedere, fără a deranja pe nimeni, spun că nu este bine în prezent şi nici UE nu va agrea o privatizare cu un singur ofertant“, a spus Ursache, în timp ce 60% din salariaţii fabricii stăteau acasă pentru că societatea nu mai avea bani să-i plătească. Vasăzică, UE nu ar fi agreat o privatizare cu un singur ofertant – Alenia Aeronautica, fabricantul avionului Eurofighter Typhoon. Cât de profund a fost preşedintele AVAS!

Italienii nu au mai venit

Trebuie spus că săptămâna trecută oamenii italienilor voiau să viziteze fabrica, dar nu au mai făcut-o. „Din cauza incertitudinilor, reprezentanţii Alenia Aeronautica nu au mai venit să ne viziteze“, a spus liderul sindical Victor Peţa. Pe 31 ianuarie,  AVAS anunţa că, în urma discuţiilor la nivel guvernamental, s-a stabilit că de privatizarea Avioane SA se va ocupa în continuare AVAS, chiar dacă societatea revenea de la 1 ianuarie 2009 în subordinea Oficiului Participaţiilor Statului şi Privatizării în Industrie (OPSPI) din ograda Ministerului Economiei. Aflăm cu stupoare că hotărârea de guvern necesară în acest sens, o simplă formalitate, de fapt, nu a fost aprobată nici până în prezent.
„Nu a apărut acea hotărâre, dar am înţeles că de mâine (astăzi – n.r.) Ministerul Economiei se va înscrie ca acţionar la Avioane SA. Cred că până la urmă ministerul se va ocupa de privatizare“, a precizat directorul societăţii, Valentin Bernovschi. Tot acesta ne-a confirmat şi ultimele temeri, că MApN nu are buget pentru comanda celor două IAR 99 Şoim – în valoare de circa zece milioane de euro.
„S-ar părea că nu avem buget, dar mai aşteptăm să vedem situaţia defalcată“, a mai spus Bernovschi, care a dezvăluit că a solicitat ajutor de stat: 14 milioane de lei (3,27 milioane de euro), pentru ca societatea să mai reziste şase luni. Deocamdată, atât Ministerul Economiei, cât şi AVAS tac.

Avioanele multirol, cheia interesului investitorilor

Pe de altă parte, trebuie să gândim situaţia Avioane SA în contextul contractului de 4,5 miliarde de euro prin care statul român a anunţat că va achiziţiona 48 de avioane multirol pentru MApN. Cinci companii sunt în competiţia pentru acest contract, cu un buget de 4,5 miliarde de euro: americanii de la Lockheed Martin Corp. – cu aparatul F 16 şi Boeing Co. – cu F 18, compania franceză Dassault – cu aparatele Raffale, suedezii de la SAAB – cu JAS 39 Gripen şi concernul european EADS, prin italienii de la Alenia Aeronautica – Eurofighter Typhoon. Suedezii, italienii şi americanii, dar nu cei menţionaţi mai sus, au anunţat interesul pentru fabrică. De curând însă, Mircea Geoană, preşedintele PSD şi al Senatului, dar şi vicepreşedinte al CSAT, a făcut o declartaţie interesantă.
„Este în afara oricărei discuţii să cumpărăm avioane anul acesta, într-o situaţie atât de dificilă. Avem câteva tranzacţii în desfăşurare care vor fi menţinute, avem trupe în Afganistan şi cred că investiţiile în capacitatea trupelor noastre desfăşurate în străinătate este prioritatea numărul unu“, a declarat Geoană, citat de agenţia Reuters. Aşadar, eventualul dezinteres al investitorilor pentru fabrică poate fi explicabil.
Inexplicabil este însă dezinteresul autorităţilor române faţă de această situaţie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

6 COMENTARII