9.5 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTaxa auto, ce bătaie de joc!

Taxa auto, ce bătaie de joc!


Guvernul joacă alba-neagra cu proprietarii de maşini second hand. După ce a devansat cu o săptămână data la care trebuia să intre în vigoare taxa mărită de trei ori pentru aceste autoturisme, creând haos la administraţia financiară, executivul s-a răsucit ieri şi a precizat că-şi va repara gafa.

 

Administraţia Financiară din Craiova s-a transformat ieri într-un butoi cu pulbere din cauza unei greşeli flagrante a guvernului. Oamenii furioşi s-au repezit la funcţionarii de la ghişeu după ce li s-a spus că trebuie să plătească taxa de poluare nu de la 15 decembrie, aşa cum anunţaseră oficialii guvernului, ci de pe 8 decembrie. „Ieri (luni – n.r.) am venit să depun documentele pentru decizia de plată şi mi-au zis că o să plătesc 8.400 de lei taxă. Am plecat după ce mi-au spus să vin a doua zi (ieri – n.r.). Când m-am dus la ghişeu, am aflat că am de plată 25.000 de lei, pentru că, între timp, a intrat în vigoare mărirea. Eu ştiam că după 15 decembrie intră în vigoare. Uitaţi şi dumneavoastră ce fac cu noi. Nu o să mai plătesc. Aştept“, a declarat furios Constantin Buduru, care îşi cumpărase un cap tractor de tir.

În situaţia lui se găseau mulţi alţii, oameni de toate vârstele care încercau să obţină lămuriri de la funcţionarii de la ghişee, dar răspunsul pe care îl primeau era acelaşi: s-a modificat legislaţia. Alţii, mai curioşi, se înălţau pe vârfurile picioarelor şi îşi întindeau gâturile pentru a citi anexele cu valoarea taxei cocoţate pe perete, undeva la peste doi metri înălţime. „Eu am de înmatriculat un BMW. Luni am depus documentele şi mi-au spus să vin azi (ieri – n.r.), iar acum îmi spun să vin miercuri sau joi. Îşi bat joc de noi. Hoţie mai mare ca asta nu am văzut!“, a spus Rodica Gheciu, o doamnă în vârstă, care se plimba disperată de la un ghişeu la altul sperând să găsească o rezolvare.

Nici cei care au venit la ghişee săptămâna trecută nu au scăpat de emoţii. „Eu am venit vineri şi m-au chemat marţi, iar acum am aflat grozăvia asta. Guvernul ăsta îşi bate joc de noi! Eu l-am auzit pe prim-ministru când spunea că majorarea intră în vigoare pe 15 decembrie“, s-a plâns şi Nicolae Anghel.

 

Filmul gafei care a poluat contribuabilul

 

Documentul care a creat harababura de la administraţiile financiare din întreaga ţară se numeşte Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 208 din 4 decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial pe 8 decembrie. Confuzia a apărut deoarece executivul anunţase că ea va intra în vigoare pe 15 decembrie, cu condiţia ca Uniunea Europeană să-şi dea şi acordul. Nici una, nici alta nu s-a întâmplat. În primul rând, Comisia Europeană n u şi-a exprimat încă punctul de vedere şi există riscul ca organismul european să refuze, aşa cum a făcut şi înainte, pe motiv că ar bloca libera concurenţă. În al doilea rând, guvernul a greşit flagrant publicând ordonanţa mai devreme, iar textul actului normativ are lacune serioase. Concret, textul ordonanţei publicate în Monitorul Oficial nu prevede data la care intră în vigoare. Pe de altă parte, în informarea trimisă tuturor administraţiilor financiare din ţară se precizează că ea intră în vigoare la data publicării în Monitor, adică pe 8 decembrie. Mai mult, Articolul 2 din OUG nr. 208 este neclar şi poate da naştere la interpretări. „Autovehiculele a căror capacitate cilindrică nu depăşeşte 2.000 cmc şi care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene începând cu 15 decembrie 2008 se exceptează de la obligaţia de plată a taxei pe poluare pentru autovehicule (…)“, se arată în textul OUG. Cu alte cuvinte, maşina nu trebuie să fie nouă, iar o persoană poate înmatricula în România, de exemplu, un autoturism rulat în Ucraina, pentru că nu este ţară membră UE. Mai grav, în nota trimisă administraţiilor financiare se precizează următoarele: „(…) Pentru calculul taxei de poluare (inclusiv pentru cererile depuse la organul fiscal şi nesoluţionate la data de 8 decembrie) urmează a se aplica noile taxe specifice, astfel cum au fost modificate prin această ordonanţă de urgenţă“. În traducere liberă, prevederile legii se aplică retroactiv şi acelor persoane care au depus dosarul, să zicem, pe 5 decembrie şi au primit decizia de plată luni, 8 decembrie, exact în ziua când a intrat în vigoare ordonanţa.

 

Guvernul fără cap

 

După ce s-a văzut pus la zid de propria gafă, guvernul a decis ieri să modifice OUG. La Monitorul Oficial a fost trimisă o erată prin care actul normativ intră în vigoare de luni, 15 decembrie. „Astăzi ne-a venit o informare prin care am fost anunţaţi că se va modifica ordonanţa. Va intra în vigoare de la 15 decembrie, iar la articolul 2 se va introduce tipul de autoturism scutit de la plata taxei, adică va fi adăugată norma Euro 4. Noi nu mai emitem decizii de plată, ci primim doar documentaţia. Potrivit modificării, cei care au apucat să plătească vor primi banii înapoi, dar la noi nu cred că este cazul“, a declarat ieri după-amiază directorul executiv al Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Dolj, Mihai Antonescu. Acesta a precizat că softul de calcul al noii taxe a venit ieri-dimineaţă.

Potrivit legii, administraţiile financiare sunt obligate să calculeze taxa pe poluare auto în termen de două zile lucrătoare de la depunerea dosarului cu actele maşinii, iar plata se face ulterior la trezoreria de care aparţine proprietarul autovehiculului.

 

Cât costă noua taxă

 

Singurele autoturisme scutite de plata taxei sunt cele hibride, electrice sau cu norme de poluare Euro 5 şi 6. În schimb, pentru celelalte, valoarea este atât de mare, încât, în unele cazuri, depăşeşte lejer pe cea a maşinii. De exemplu, un autoturism Euro 3 sau 4 cu emisii de CO2 cuprinse între 121 şi 150 grame/km, aşa cum sunt majoritatea autoturismelor, taxa este de 1,5 euro pentru fiecare gram de CO2, adică 225 de euro. Dar acesta este doar un criteriu. Urmează cel de-al doilea, referitor la norma de poluare. Pentru un autoturism cu capacitate cuprinsă între 1.401 şi 1.600 de cmc, taxa este de 0,9 euro/cmc, adică 1.440 de euro. Cele două sume rezultate intră într-un proces de calcul care va da suma finală de plată. Valoarea creşte cu cât scade norma de poluare. Presupunând că aţi cumpărat un autoturism puţin poluant, să zicem, 125 de grame CO2/km, dar are norma de poluare Euro 2, veţi băga adânc mâna în buzunar. Pentru o maşină cu capacitate cilindrică cuprinsă între 1.401 şi 1.600 de cmc veţi plăti 7,8 euro/cmc, adică 12.480 de euro. Nu trebuie să vă speriaţi, aceasta nu este suma finală, ci doar partea care va contribui la suma finală. De asemenea, la autoturismele cu cilindree mai mare de 1.601 până în 2.000, norma de poluare costă 19.800 de euro. Cât va costa în cele din urmă vă va spune calculatorul administraţiei financiare.

 

Comisia Europeană sesizează o problemă tehnică

 

Comisia Europeană a atenţionat guvernul că ordonanţa de suspendare a taxei auto conţine „o problemă tehnică“, în sensul că taxa ar trebui ridicată şi pentru vehiculele uzate Euro 4 înregistrate în UE între 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 şi aduse în România după acest interval. Comisia Europeană a transmis oficial părţii române opinia sa în ceea ce priveşte decizia guvernului de a introduce o scutire de un an de la plata taxei de poluare. „Comisia a considerat că diferenţierile la nivelul taxei sunt compatibile cu legislaţia europeană atunci când au la bază criterii obiective şi că în condiţiile în care maşinile aduse în România în perioada respectivă, din alte state membre UE, beneficiază de acelaşi tratament, nu se consideră încălcat articolul 90 din Tratatul CE cu privire la principiul nediscriminării. Totuşi, în răspunsul acordat autorităţilor române, CE a subliniat şi existenţa unei «probleme tehnice». Astfel, Comisia a arătat că maşinile uzate înregistrate oriunde în spaţiul UE în timpul perioadei stabilite (decembrie 2008-decembrie 2009) şi care îndeplinesc cele două criterii ar trebui să beneficieze de aceeaşi scutire când sunt aduse în România după expirarea perioadei pentru care a fost acordată scutirea”, au declarat ieripentru presa centrală, surse oficiale. Comisia a precizat că şi-a formulat opinia pe baza proiectului de ordonanţă care prevede suspendarea taxei auto pentru autovehiculele înregistrate în perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009, dacă acestea îndeplinesc două criterii obiective, respectiv corespund normelor de poluare Euro 4 şi au motoare cu o capacitate cilindrică de până la 2000 cmc. Comisia nu ştia însă forma în care avea să fie publicată Ordonanţa în Monitor. CE a cerut să i se comunice şi legislaţia adoptată recent.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

104 COMENTARII