20.6 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateTaher vrea locomotive made in Electroputere

Taher vrea locomotive made in Electroputere

Electroputere Craiova va dezvolta, în cel mult doi ani, locomotive electrice de concepţie proprie, a dezvăluit ieri iordanianul Fathi Taher, preşedintele CA al fabricii oltene. Taher consideră că locomotivele construite sub licenţă străină impun prea multe condiţii.

 

Electroputere Craiova va dezvolta în următorii doi ani propriul model de locomotive electrice, a anunţat ieri Fathi Taher, preşedintele Consiliului de Administraţie (CA) al societăţii oltene. Omul de afaceri iordanian susţine că marile companii din domeniu impun prea multe condiţii pentru acordarea unei licenţe de fabricaţie, lucru care dezavantajează Electroputere, care nu a mai produs locomotive noi de 17 ani. „Specialiştii noştri au deja documentaţiile necesare pentru a proiecta un nou model de locomotivă electrică. Pe mine m-au asigurat că proiectarea durează circa 18 luni. De licenţă nu poate fi vorba, pentru că sunt prea multe condiţii, dar asta nu înseamnă că nu vom colabora cu marile firme de profil“, a declarat Taher. Directorul Fabricii de Locomotive din cadrul Electroputere Craiova, George Bucur, spune că noile locomotive ar putea intra în producţie în circa doi ani şi a explicat motivele pentru care fabrica olteană nu poate produce în prezent sub licenţă. „Marile companii producătoare de locomotive electrice acordă licenţe de fabricaţie doar dacă este vorba de comenzi mari, de la 200-300 de bucăţi în sus. Companiile private nu au putere financiară pentru asemenea comenzi, iar statul român nu mai comandă de mult locomotive noi. Ultima locomotivă produsă la Craiova a ieşit pe poarta fabricii în 1991. De atunci, CFR a comandat doar reparaţii, iar ultimul contract serios a însemnat modernizarea a 57 de locomotive, în colaborare cu EMD – divizia de locomotive a General Motors (GM)“, a explicat Bucur. Potrivit acestuia, modelele fabricate la Electroputere au durata de viaţă de 18 ani, ceea ce înseamnă că majoritatea parcului actual al CFR este expirat. Noile locomotive vor avea motoare EMD şi componente produse de Electroputere Craiova, mai spune George Bucur.

 

Locomotivele de la Craiova – o istorie de peste 40 de ani

 

Trebuie spus că în prezent managementul societăţii craiovene este asigurat de foşti angajaţi ai grupului helveto-suedez ABB – care are o îndelungată experienţă în proiectarea şi construirea de locomotive electrice. Clas Olof Westman – directorul general al Electroputere, a fost director al ABB Suedia, el fiind ajutat de alţi şase directori din aceeaşi societate. Istoria primelor locomotive electrice din România se leagă de suedezi. Primele locomotive electrice din ţară au fost produse în 1967, sub licenţa concernului suedez ASEA, acestea fiind modele Co-Co, cu o putere de 5.100 kW. Cel mai mare beneficiar a fost compania Căile Ferate Române (CFR), care a comandat 932 de bucăţi, dar s-au făcut exporturi şi în Bulgaria – 45 de bucăţi şi China – două bucăţi. Concomitent, modelul de locomotive electrice (LE) a fost dezvoltat şi în Iugoslavia, la fabricile din Niş şi Rade Koncar – Zagreb (Croaţia). De altfel, licenţa comună ASEA sub care operau fabricile din cele două ţări vecine le-a determinat pe acestea să colaboreze. În 1972, cele două părţi au încheiat o convenţie, partenerii români ai sârbilor fiind fabricile Electroputere Craiova şi UCM Reşiţa. Electroputere a exportat în Iugoslavia 103 locomotive
Co-Co de putere 5.100 kW şi subansamble pentru 130 de locomotive tip Bo-Bo pe care le-a înmatriculat ulterior CFR. Ultima locomotivă nouă fabricată la Electroputere Craiova a ieşit pe poarta fabricii în 1991, având pe caroserie plăcuţele originale ASEA – Suedia 1965. Între timp, ASEA a fuzionat cu elveţienii de la Brown Bovery Company, rezultând grupul ABB, din cadrul căruia provin Clas Olof Westman şi ceilalţi membri din staff-ul Electroputere.

Odată cu reluarea producţiei de locomotive electrice, Electroputere intră pe o piaţă dominată de mari firme de profil, în care Europa are reprezentanţi puternici: ABB (Elveţia-Suedia), Alstom (Franţa) sau Siemens (Germania).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

23 COMENTARII