11.4 C
Craiova
vineri, 1 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFurnizorii Ford, puşi pe fugă de lipsa terenului

Furnizorii Ford, puşi pe fugă de lipsa terenului

Furnizorii Ford sunt alungaţi în stil „oltenesc“. Aceştia sunt trimişi să cumpere teren din comunele limitrofe Craiovei.

 

După ce autorităţile judeţene au spus „pas“ societăţii germane Kirchoff Automotive, când reprezentanţii producătorului de subansamble auto au venit să se intereseze de preluarea unei suprafeţe la Parcul Industrial Craiova, altă firmă, de data aceasta americană, e pusă pe fugă de lipsa unui teren disponibil la unitate.

Liviu Monţescu, directorul Parcului Industrial Craiova, a precizat că este vorba despre compania Johnson Controls, producător de scaune auto, care mai are unităţi de desfacere la Colibaşi şi în Parcul Industrial Ploieşti şi care şi-a manifestat intenţia de preluare a două hectare de teren dotat cu utilităţi. Reprezentanţii firmei au confirmat ieri interesul pentru Craiova. „Johnson Controls analizează posibilitatea unei investiţii în viitor în Bănie legate de preluarea uzinei de automobile de către Ford“, a spus Alina Alexandrescu, asistent manager în cadrul Johnson Controls. Societatea este în prezent unic furnizor Dacia pentru scaune auto, dar produce şi pentru Renault sau Ford. Potrivit autorităţilor centrale, alţi doi furnizori Ford care au venit la Craiova s-au lovit de acelaşi răspuns: nu există teren la Parcul Industrial.

Prefectura spune că prioritate au proprietarii, nu investitorii

Potrivit datelor puse la dispoziţie pe site-ul Parcului din Craiova, nici o palmă din cele zece hectare de teren ale unităţii nu e liberă în prezent. Cu toate că a demarat proceduri pentru extinderea Parcului cu peste 95 de hectare de la Agenţia Domeniilor Statului şi Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, Consiliul Judeţean Dolj a primit aviz negativ din partea Prefecturii Dolj, care a invocat de fiecare dată drepturile foştilor proprietari din zonă. „Înainte de a da terenurile pentru extinderea Parcului, trebuie rezolvată problema proprietăţii. Abia după ce pe raza comunelor Şimnic şi Gherceşti se vor rezolva aceste probleme, putem da terenurile. Oricum, nu-i împiedică nimeni să cumpere de la oameni la un preţ corect după ce aceste terenuri se vor da foştilor proprietari“, a spus Dan Mogoş, şeful de cabinet al prefectului Silviu Dumitru.

Prefectura amână procesul ca să se documenteze

În timp ce investitorii fac coadă la uşa Parcului Industrial şi sunt întâmpinaţi de fiecare dată cu „nu avem terenuri. Încercaţi la primării“, extinderea acestuia a devenit obiectul unui litigiu în instanţă între cele două instituţii doljene. Consiliul judeţean şi prefectura se judecă deja de câteva luni, iar procesul nu dă semne să se finalizeze în curând. Secretarul judeţului, Gheorghe Barbărasă, a declarat că, încă de la primul termen, juriştii prefecturii au cerut amânarea pentru a studia mai bine cazul. „Suntem în judecată cu cei de la prefectură pentru cele două hotărâri de consiliu judeţean care reprezintă doar cereri către Agenţia Domeniilor Statului, respectiv Ministerul Internelor, dar au fost declarate nelegale de prefectură. La primul termen pe care l-am avut au cerut amânare, că nu au avut timp să studieze cazul. Acum avem termen pe 21 februarie şi sperăm să nu ne amâne şi de data asta, dar putem avea parte de orice surprize“, a spus Gheorghe Barbărasă.

Monţescu: Credeţi că sunt două legi?

În timp ce clujenii au extins rapid Parcul din comuna Jucu cu 170 de hectare ca să vină Nokia, în Dolj nu este nevoie să ne pună cineva beţe în roate pentru că ni le punem singuri. „Cei de la Cluj au făcut extinderea printr-o ordonanţă de urgenţă, care s-a transformat ulterior în lege, tot cu teren al statului. Apoi au venit alte două hotărâri de guvern prin care li s-au alocat bani pentru infrastructura din Parc. Am vorbit cu cei de la Parcul Industrial din Cluj ca să vedem cum la ei s-a putut şi la noi nu. Ne-au spus că a fost vorba de consens politic. Credeţi că sunt două legi, una valabilă la Craiova şi una la Cluj? Păi, terenul pe care noi îl dorim nici nu mai este al Staţiunii Şimnic, este al Agenţiei Domeniilor Statului. S-a făcut şi la noi un proiect de hotărâre de guvern identic cu cel de la Cluj, dar la noi nu s-a acceptat“, a declarat Liviu Monţescu. Precizăm faptul că, potrivit datelor publicate pe site-ul Parc Industrial, unitatea a primit până în prezent 60 de cereri pentru închirierea unor terenuri, care totalizează aproximativ 30 de hectare.

Terenul pentru extindere face cu ochiul speculanţilor

Blocajele repetate sunt puse de conducerea unităţii din subordinea consiliului judeţean pe seama amplasamentului celor două terenuri cerute pentru extindere, care atrag o mulţime de afacerişti cu pământuri. „Bănuim că e vorba de faptul că de când s-a înfiinţat Parcul s-a mai făcut şi centura, iar în curând va apărea la limita acestor terenuri şi drumul expres Craiova – Piteşti“, a mai spus ieri Monţescu.

Al doilea Parc Industrial, blocat la ministere

Lipsa de coerenţă de la nivelul administraţiei doljene nu se opreşte însă aici. Al doilea proiect de îmbunătăţire a infrastructurii de afaceri din Dolj demarat de consiliul judeţean încă de acum trei ani a rămas blocat în birocraţia aparatului guvernamental. Este vorba de preluarea a peste 250 de hectare de teren, care au aparţinut unităţilor militare dezafectate de lângă Aeroportul din Craiova, unde autorităţile intenţionau să dezvolte al doilea Parc Industrial. „A le oferi gratuit investitorilor aceste terenuri ar însemna să le avem. Ar fi altceva dacă am obţine suprafeţele din jurul aeroportului, dar până acum văd că nu s-a întâmplat nimic. Acolo am putea face al doilea Parc Industrial“, a spus Ion Prioteasa.

Deşi proiectul de hotărâre de guvern a fost dezbătut şi retrimis de câteva ori ministerelor competente să-şi dea avizul pentru transfer, iar figuri importante ale politicii doljene au declarat de mai multe ori că vor face lobby pentru ca proiectul să fie aprobat, până în prezent, cele 250 de hectare nu au ajuns la consiliul judeţean.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

55 COMENTARII