11.4 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateControlorii de trafic, vinovaţi pentru accidentul aviatic de pe Otopeni

Controlorii de trafic, vinovaţi pentru accidentul aviatic de pe Otopeni

Vina pentru accidentul aviatic de pe Otopeni, din 30 decembrie 2007, aparţine controlorilor de trafic din turnul de control, care nu au respectat procedurile pe timp de vizibilitate redusă, se arată într-un raport întocmit de comisia ministerială de anchetă, potrivit unor surse oficiale, citate de Mediafax.

Potrivit surselor citate, comisia din Ministerul Transporturilor a finalizat Raportul privind cauzele accidentului aviatic din 30 decembrie de pe Aeroportul internaţional "Henri Coandă", când un avion al companiei Tarom a intrat într-o maşină a unei echipe de balizaj care curăţa pista de pe care urma să decoleze avionul.

Concluziile raportului relevă faptul că vina pentru incident ar aparţine turnului de control, adică acelor controlori de trafic care nu a respectat toate procedurile prevăzute pe timpul ceţii, atunci când vizibilitatea era redusă. Astfel, turnul de control nu ar fi coordonat corespunzător pilotul avionului, respectiv i-ar fi spus acestuia că poate decola deoarece pista este liberă, susţin sursele citate.

Documentul urmează a fi prezentat ministrului Transporturilor, Ludovic Orban, iar apoi va fi transmis membrilor comisiei de anchetă pentru a fi semnat, mai spun sursele oficiale.

Controlorii de trafic aparţin societăţii ROMATSA – Adminstraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian.

Contactat de Mediafax, directorul comisiei de anchetă ministerială, Mircea Ciucă, a declarat că în cursul zilei de joi va prezenta Raportul privind cauzele accidentului din decembrie 2007, în forma provizorie, după care îl va trimite părţilor implicate pentru a-şi prezenta punctele de vedere.

"Punctele de vedere, comentariile, obiecţiile acestora se vor întoarce la comisie, le vom analiza, după care vom stabili dacă aduc modificări raportului întocmit de noi sau nu", a precizat Ciucă.

El a adăugat că la raportul final vor rămâne oricum şi punctele de vedere ale părţilor.

Mircea Ciucă nu a vrut să dezvăluie deocamdată motivele care au dus la producerea incidentului aviatic din 30 decembrie, când un avion al companiei Tarom a intrat într-o maşină de balizaj aflată pe pistă.

Firma ROMATSA nu a putut fi contactată pentru a prezenta un punct de vedere.

Directorul Direcţiei Investigaţii Transport Aerian a prezentat, în 31 decembrie 2007, Raportul preliminar referitor la acest incident, precizând că la ora 10.49 echipa de întreţinere a sistemului de iluminare a contactat Turnul de control pentru a obţine aprobarea de lucru, la ora 10.59.47 Turnul de control a cerut echipei de balizaj să elibereze pista, iar la 11.08.46 echipa de balizaj a fost reautorizată să reintre pe pistă.

Aeronava implicată în incident a fost autorizată de Turnul de control să se alinieze pe pistă şi apoi să decoleze. A fost contactată şi echipa de întreţinere, formată din patru persoane şi două maşini, pentru a întreba dacă pista este liberă, însă iniţial nu s-a primit niciun răspuns, conform Raportului. La ora 11.28.11, echipa a comunicat că pista este liberă, după care un alt membru al echipei a spus contrariul.

Comisia de investigaţie de la Ministerul Transporturilor a ascultat înregistrările convorbirilor dintre Turnul de control şi echipajul de întreţinere, a intervievat persoanele implicate în eveniment şi a dispus efectuarea testelor pentru depistarea alcoolemiei.

Comisia a stabilit că activitatea de întreţinere a sistemului de iluminat al pistei era aprobată de Turnul de control, dar că maşina aflată pe pistă nu avea la momentul impactului cu aeronava sistemul de semnalizare în funcţiune.

Aeronava Tarom avariată la 30 decembrie era asigurată pentru suma de 10 milioane de dolari. În zilele de 2 şi 3 ianuarie, reprezentanţii companiei britanice Air Claims Service, companie de evaluare şi lichidare daune aviatice desemnată de reasigurători, au realizat, împreună cu reprezentanţii Astra Asigurări şi oficialii Tarom, o primă evaluare a gradului de avariere a aeronavei. În urma evaluării, va fi realizat un raportul privind nivelul pagubelor produse aeronavei, urmând ca în baza acestuia să se stabilească următoarele etape ale procesului de despăgubire.

După ce se vor stabili cu exactitate cauzele producerii accidentului de pe aeroportul Otopeni, Ministerul Transporturilor (MT) va sesiza Parchetul, acesta din urmă fiind abilitat să stabilească vinovaţii.

Totodată, un reprezentant al societăţii UTI – firma care asigura întreţinerea pistei şi a cărei maşină a fost acroşată în 30 decembrie de avionul Boeing 737 pe Aeroportul "Henri Coandă" – are statut de observator şi "are posibilitatea de a lua cunoştinţă de anumite faze şi momente ale investigaţiei", preciza Ciucă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS