15.1 C
Craiova
joi, 9 mai, 2024
Știri de ultima orăActualitatePericol pe podurile feroviare din România

Pericol pe podurile feroviare din România

Aproximativ 17% din totalul de 18.177 de poduri feroviare au durata de utilizare expirată, pentru 60% nu au fost realizate reparaţii pentru refacere, în timp ce 158 de trebuie refăcute integral, iar planul pe 2007 arată investiţii de doar 20 de milioane de lei pentru reabilitarea a 27 de poduri şi tunele. Conform datelor furnizate de CFR Infrastructură, la nivel naţional, pe reţeaua naţională de cale ferată, sunt 18.177 de poduri şi podeţe, unele dintre acestea fiind în exploatare dinainte de 1900. Din totalul de poduri şi podeţe feroviare 2.960, ceea ce reprezintă aproximativ 17%, au durata de utilizare expirată. Pentru alte 10.952 de poduri, adică peste 60%, nu au fost realizate reparaţii pentru aducerea lor la parametrii reali. Dintre acestea din urmă 1.617 poduri necesită reparaţii urgente, iar 158 trebuie refăcute integral. Situaţia se datorează lipsei de fonduri pentru lucrările de reabilitare şi de întreţinere. „Anual se programează expertize la podurile de cale ferată cu probleme, nerealizările faţă de programul stabilit fiind cauzate de insuficienţa fondurilor alocate. De exemplu, în anul 2006 au fost expertizate 12% din podurile propuse. Defectele depistate se programează pentru remediere în funcţie de urgenţe, iar până la remediere sunt ţinute sub observaţie de personalul de specialitate, luându-se în caz de nevoie măsurile de siguranţă a circulaţiei care se impun“, au spus reprezentanţii CFR Infrastructură.

CFR se tratează cu bani de la buget şi din credite

În 2007, CFR Infrastructură a alocat pentru lucrările de reparaţii a 14 poduri şi 13 tuneluri 19.785.000 de lei, până în prevent au fost începute lucrările pentru numai trei poduri şi cinci tuneluri.  Reprezentanţii CFR Infrastructură au menţionat că „sunt în curs de pregătire procedurile de achiziţie publică pentru atribuirea contractelor de execuţie de lucrări de reparaţii la celelalte poduri şi tuneluri“. Fondurile vor fi asigurate de la bugetul de stat prin  programul de investiţii de reparaţii infrastructură feroviară publică finanţat din subvenţia pentru susţinerea  infrastructurii de transport feroviar. La aceste fonduri se vor aloca 1,6 de milioane de lei pentru reparaţia a alte două poduri, fonduri care vor fi susţinute de la bugetul de stat şi printr-un credit de BIRD pentru Programul Sectorial de Sprijinire a Transporturilor (TSSP). „Pentru un pod, documentaţia tehnico-economică este elaborată şi urmează să fie utilizată în cadrul procedurii de achiziţie publică pentru atribuirea contractului de execuţie a lucrării, iar pentru celălalt pod este necesară elaborarea documentaţiei tehnico- economice“, au mai declarat reprezentanţii CFR Infrastructură.
De asemenea, CFR Infrastructură a început procedurile de achiziţie pentru alte 11 poduri feroviare afectate ca urmare a calamitaţilor din 2005. Fondurile vor fi alocate printr-un credit de la Banca de
Dezvoltare a Consiliului Europei (BDCE). Creditul a fost aprobat pentru programul de punerea în sigurantă a infrastructurii feroviare afectate ca urmare a calamităţilor produse în anul 2005, prin promovate lucrări de reparaţii şi  consolidare la poduri, podeţe şi tunele.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS