Dacă în urmă cu zeci de ani carierele de succes erau atribuite aproape în exclusivitate bărbaţilor, în prezent, tot mai multe femei se afirmă. Însă, indiferent că vorbim de femei sau de bărbaţi, cele mai multe persoane găsesc cu greu un echilibru între carieră şi familie.
Specialiştii susţin că un prim pas în găsirea unui echilibru între familie şi carieră este reprezentat de autocunoaştere. Conform site-ului www.eJobs.ro, ar trebui mai întâi să descoperiţi care vă sunt valorile şi, în funcţie de ele, să vă stabiliţi priorităţile când vine vorba de muncă, familie sau prieteni. De fapt, specialiştii recomandă să notaţi cât mai multe lucruri ce au importaţă pentru dumneavoastră şi să valorificaţi în ordine descrescătoare zece dintre cele mai importante. Pentru a face alegerile într-un mod raţional, site-ul mai sus menţionat propune un exerciţiu constând în realizarea unor comparaţii între numerele alese, astfel încât să vedeţi la ce puteţi renunţa pentru a vă dedica unui lucru mai important. „Pentru a mă dedica acestui lucru (…), voi renunţa la acesta (…)“ este formula de comparaţie propusă de eJobs.ro. Dacă veţi reuşi să faceţi această clasificare împreună cu membrii familiei, acest lucru este în avantajul tuturor.
„Muncesc în primul rând pentru familia mea“
Următorul pas este acela de a stabili şi adera la limitele firmei, în conformitate cu priorităţile fixate. Mulţi craioveni sunt de părere că acest fapt ar putea influenţa în mod negativ lucrul. „Dacă aş ţine cont de priorităţi când vine vorba de serviciu, cred că nu aş mai avea nici o şansă în carieră. Şefii vor să fiu prezentă cât mai mult la serviciu şi asta îmi ocupă mai mult timp decât aş vrea“, a declarat Larisa A., din Craiova. Deşi pentru ea este mai importantă familia, e nevoită să stea foarte puţin cu cei dragi. Afirmaţia este susţinută şi de alţi craioveni. „Cine mă lasă pe mine să stau cu familia cât vreau să-mi dea aceiaşi bani şi să-mi ofere posibilitatea de promovare? Dacă-mi spuneţi o firmă care face asta, eu acolo mă angajez“, a explicat Marinel D., de 35 de ani, din Craiova. De fapt, majoritatea celor intervievaţi consideră că a ţine cont de propriile sentimente înseamnă a renunţa la un trai cât de cât decent. „Muncesc în primul rând pentru membrii familiei mele. Oferindu-le un trai decent, lipsit de griji, le demonstrez că ţin la ei. Sunt pe locul întâi, însă numai muncind mult reuşesc să le ofer ceea ce-mi doresc pentru ei“, a afirmat alt craiovean ce a refuzat să-şi decline identitatea.
Ore suplimentare în situaţii speciale
Deşi cei mai mulţi craioveni consideră că pliarea propriilor priorităţi pe cele ale firmei le poate influenţa în mod negativ munca, în sensul limitării ei, specialiştii în resurse umane susţin contrariul. „Cei care se gândesc îndeajuns de mult la ei pentru a-şi trasa nişte limite reuşesc să aibă cariere de succes, reducând la minimum izbucnirile, stresul şi vina“, notează www.eJobs.ro. De fapt, aceştia propun şi câteva moduri în care vă puteţi trasa limitele. Sfatul lor constă în stabilirea unui număr de ore pe care sunteţi dispus să le petreceţi la serviciu şi să nu le depăşiţi decât în situaţii speciale şi care necesită, într-adevăr, ore suplimentare. În plus, specialiştii propun să vă dedicaţi timpul familiei, chiar dacă aveţi şi alte activităţi de făcut. „Faceţi ce aţi adus de muncă acasă în timp ce ei au alte activităţi, pentru ca timpul liber să îl petreceţi împreună“, vă sfătuiesc specialiştii, care spun că trebuie să învăţaţi să spuneţi şi nu muncii suplimentare.