9.8 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDaewoo, in chinurile privatizarii

Daewoo, in chinurile privatizarii

Statul incearca sa dea de cap privatizarii Daewoo România, societate dorita de marii producatori mondiali, dar macinata de probleme pe care autoritatile centrale nu stiu, deocamdata, cum sa le rezolve.


Ministrul de finante a anuntat ca, astazi, Comisia de privatizare a Daewoo Craiova va face un anunt public despre privatizarea companiei. Vladescu a precizat insa ca strategia de privatizare finala va fi prezentata la finele lunii martie, potrivit NewsIn. „Ne vom intâlni din nou luni, 19 februarie (astazi – n.r.). Dupa intâlnire vom face un anunt public despre privatizarea Daewoo“, a afirmat Vladescu. Potrivit ministrului, documentatia referitoare la Daewoo Craiova este de „sute de pagini“. „Sunt documente multe cu multe probleme de solutionat. Sunt probleme cu datoriile, cu firmele mixte, cu terenurile si cu actionarii minoritari“, a spus Vladescu. Ministrul transporturilor, Radu Berceanu, membru in Comisia de privatizare, nu stia ca astazi are intâlnire cu ceilalti membri care vor decide soarta Daewoo România. „Nici nu stiam ca ne intâlnim luni. Probabil vom continua discutiile“, a declarat Berceanu. Ministrul a precizat ca, din cauza problemelor cu care se confrunta societatea, probabil privatizarea va avea loc spre sfârsitul verii – inceputul toamnei.


Ce o trage pe Daewoo in jos


In primul rând, datoriile catre stat de aproape 760 de milioane de euro. Potrivit unui proces-verbal de control al Directiei Regionale Vamale (DRV) Craiova, societatea ar datora bugetului de stat 752 de milioane de euro, ca taxe vamale la importurile de componente auto din perioada 1994-2001. Daewoo Craiova a contestat datoriile pe cale administrativa, insa actiunea a fost respinsa recent de o comisie din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), problema datoriilor ajungând in justitie. Pe lânga datorii, lui Daewoo pare sa i se clatine si pamântul de sub fundatie. Terenul pe care se afla fabrica din Craiova apartine Automobile Craiova SA (ACSA), societatea care detine 49% din actiunile DWAR. La rândul ei, societatea are ca actionar semnificativ SIF Oltenia, cu 22%, si actionar majoritar statul, cu peste 72%. Nici situatia actiunilor nu este clara. Chiar daca Daewoo a rascumparat de la investitorii coreeni 51% din actiuni, ele sunt suspendate si nu pot fi contabilizate in votul din Adunarea Generala a Actionarilor. Asta inseamna ca, desi are doar 49%, ACSA voteaza ca si când ar avea 100%. De aici si dilema Comisiei de privatizare. Ce actiuni sa vânda? Cele 51% rascumparate de la coreeni din banii actionarilor, adica ai ACSA, sau cele 72% pe care statul le are la Automobile. Una dintre solutiile care ar scapa statul de batai de cap ar fi infiintarea unei societati noi unde sa transfere activele DWAR, nu si datoriile. Dar si aici ar putea interveni Consiliul Concurentei care ar putea considera ca masura este ajutor de stat si astfel ar incalca regulile liberei concurente.


Petitori calmi


Favoritii la preluarea Daewoo, Ford si General Motors, nu sunt deranjati de situatia incâlcita de la Daewoo România. Cel putin asa spune ministrul Radu Berceanu. Indiferent cine va cumpara fabrica, va trebui sa produca anual 300.000 de automobile la Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS