Admitere pe baza de examen, cadre didactice competente, materii asemanatoare cu cele din Uniunea Europeana – acestea sunt doar câteva dintre conditiile pe care Universitatea din Craiova trebuie sa le indeplineasca pentru a intra in Topul universitatilor românesti.
Vreti sa urmati cursurile unei facultati, dar nu stiti ce universitate sa alegeti? Nu trebuie decât sa „studiati“ Topul universitatilor românesti si sa alegeti institutia care vi se potriveste. Agentia Româna pentru Asigurarea Calitatii in Invatamântul Superior (ARACIS), singura autoritate legitimata sa evalueze invatamântul universitar din România, va realiza un clasament al celor mai bune universitati autohtone. ARACIS este institutia care va evalua, autoriza si acredita universitatile si specializarile acestora prin cele doua departamente ale sale care se vor ocupa de autorizare si acreditare si de controlul calitativ al actului educational din universitati.
Studentii, evaluatorii profesorilor
Pentru ca o universitate româneasca sa fie in top, nu trebuie decât sa indeplineasca câteva criterii aprobate de guvern si publicate intr-un ghid care va deveni cartea de capatâi a institutiilor care se respecta si care vor un loc bun in clasament. O universitate poate fi cât mai aproape de vârful clasamentului daca organizeaza examene de admitere, are cadre didactice competente, sali de cursuri si laboratoare dotate cu aparatura de ultima generatie si specializari si materii asemanatoare celor din universitatile europene. Iar daca 70% dintre absolventi, cel putin, se mai si angajeaza la scurt timp in domeniile studiate, atunci institutia are si mai multe sanse sa obtina unul din primele locuri ale topului. In plus, studentii vor fi evaluatorii profesorilor, carora le vor acorda calificative, institutia putând sa urce sau sa coboare câteva locuri in clasament. ARACIS va alcatui in fiecare universitate o comisie interna de evaluare a calitatii, formata din cadre didactice si studenti.
Admitere, da, taxe mai mici, ba
Universitatile care isi atrag studentii prin concursuri de dosare, in care conteaza doar notele de la bacalaureat si mediile unor materii studiate in liceu, asa cum este cazul Universitatii din Craiova, unde in ultimii cinci ani concursul de dosare a fost principala forma de admitere, va trebui sa se multumeasca si cu locurile de la finalul clasamentului. Cele care organizeaza examen de admitere vor putea ocupa pozitii mai bune in top, deoarece, cu cât exista mai multi candidati pe loc si cu cât examenul este mai dificil, cu atât va creste si punctajul acordat universitatii. Lucian Buse, prorectorul Universitatii din Craiova, considera ca numarul studentilor ar scadea daca s-ar reintroduce examenul de admitere, acestia optând pentru concursurile de dosare ale facultatilor particulare. „In conditiile in care exista concurenta neloiala intre universitatile de stat si cele private, s-ar putea ca numarul studentilor sa scada daca la facultatile din Craiova s-ar organiza concursuri de admitere. Anul viitor vom face o evaluare si vom vedea ce masuri trebuie sa luam pentru a indeplini criteriile ARACIS“, a precizat Buse. Cu toate ca universitatile ar primi mai multi bani de la bugetul statului daca vor organiza examene de admitere, taxele de scolarizare ale Universitatii din Craiova nu se vor micsora. „Tinerii trebuie sa invete sa aleaga o universitate cu brand, asa cum se intâmpla in strainatate, si nu in functie de taxe. Dotarile, calitatea corpului profesoral si a invatamântului ar trebui sa isi spuna cuvântul, pentru ca exista diferente mari intre facultatile de stat si cele private. Toate acestea au contribuit la cresterea prestigiului Universitatii din Craiova despre care vreau sa cred ca se afla printre primele zece“, a explicat Lucian Buse.
UE nu recunoaste evaluari dupa propriile-i reguli
Si cercetarea va fi un factor de ierarhizare, in România existând numeroase institutii de invatamânt superior de stat sau particulare in care nu se face aproape deloc cercetare.
Daca profesorii universitari din strainatate publica o lucrare pe an, cel putin, intr-o revista de specialitate, doar 17% din cadrele didactice din universitatile de stat autohtone au publicat vreun articol stiintific de nivel international in ultimii cinci ani, adica doar doi cercetatori din zece au scos in ultimii ani o lucrare buna. Cu toate ca evaluarile ARACIS se fac in conformitate cu normele europene, aceasta nu este o institutie autonoma, primeste bani de la stat, este alcatuita din membri numiti de autoritati si nu este recunoscuta de Uniunea Europeana. Rezultatele evaluarilor si topul universitatilor nu prezinta interes decât pentru studentii si profesorii din România care va trebui sa se ridice la inaltimea asteptarilor UE pentru care invatamântul românesc este inca o mare necunoscuta.