Acasă Actualitate Fondurile ISPA, inghitite cu noduri de constructori

Fondurile ISPA, inghitite cu noduri de constructori

-

40 de milioane de euro pentru autostrada Craiova – Filiasi, 25 de milioane de euro pentru canalizarea Craiovei. Fonduri ISPA, licitatii internationale si firme straine implicate in executie. Si, totusi, banii multi si blazonul firmei nu sunt o garantie ca lucrurile vor merge snur.


Desi beneficiaza de fonduri din belsug pentru realizarea unor proiecte de mare infrastructura, de multe ori constructorii depasesc termenele de executie stabilite in contract. Exemplele in cazul fondurilor ISPA sunt elocvente. Unul dintre proiectele aflate inca in derulare este autostrada Craiova – Filiasi, realizata cu fonduri ISPA in proportie de 75%, restul fiind contributia Guvernului României. Investitia valoreaza peste 40 de milioane de euro, iar antreprenorul general este Grasseto Lavori SpA & Itinera SpA Italia.


Autostrada totalizeaza 35,19 kilometri si se preconiza sa fie finalizata in 2005, insa a fost intârziata cu mai mult de un an din diferite cauze. Fie pentru ca trebuia deviate retelele de utilitati de pe marginea soselei care urma sa fie largita, fie pentru ca unii subcontractanti au plecat. Potrivit reprezentantului firmei de consultanta Hyder Consulting SRL Bucuresti, Florin Goruneanu, unele dintre firmele subcontractoare sunt PMT Bucuresti si Domarcons SA Craiova. Ultima dintre ele s-a ocupat in special de poduri. „Am avut de realizat podurile de la Isalnita, Tatomiresti si Arginesti. Am lucrat o perioada si la strada, dar ulterior ne-au trebuit utilajele la lucrari câstigate de noi la licitatie si am plecat. Italienii au fost nevoiti sa-si aduca o statie de asfalt“, a precizat Gheorghe Dumitru, directorul de productie al firmei Domarcons. Reprezentantul firmei consultante a lucrarii, Florin Goruneanu, a spus, la rândul sau, ca antreprenorul general spera sa predea tronsonul de autostrada cel târziu pe 15 noiembrie.


Trebuie spus ca pe parcursul derularii lucrarilor au fost mai multe scandaluri. Unul dintre ele se leaga de fostul director al sucursalei AND in zona, Petre Ciobotea, arestat de procurorii anticoruptie pentru luare de mita. Unul dintre subcontractantii firmei italiene era SC MAI GRUP SA Slatina, patronata de omul de afaceri Theodor Moga. Acesta livra balast de pe malul Oltului pentru autostrada. Moga este cel care l-a denuntat pe Ciobotea, pe care l-a acuzat ca-i pretindea diverse sume de bani pentru ca-i intermediase contractul cu Grasseto Lavori (flagrant cu mita de 10.000 de euro). Alt scandal a fost in vara anului trecut, când zeci de sateni din comuna Bradesti, care se afla pe traseul autostrazii, au acuzat constructorii ca au executat prost lucrarile la rigolele de scurgere a apelor, producând inundatii in curti. Interesant este ca lucrarile au fost subcontractate unei firme din Satu Mare.


Canalizare cu hopuri


Alta lucrare importanta este cea pentru reabilitarea sistemului de canalizare din Craiova. Investitia costa 25 de milioane de euro si este finantata tot prin programul ISPA al UE. Pentru adjudecarea licitatiei, a fost nevoie de o licitatie internationala. Surprinzator, in schema a aparut de data aceasta o firma româneasca, SC Hidroconstructia SA Bucuresti. Aceasta nu a câstigat insa singura contractul, ci alaturi de doua firme din Austria: Alpine GmbH si Rabmer GmbH.


Potrivit reprezentantilor firmei, societatea româna are doar jumatate din acest contract.


Nici in ce priveste canalizarea lucrurile nu inainteaza incurajator, cel putin pâna acum. Unul dintre tronsoanele cu probleme este cel din zona bulevardului Nicolae Titulescu, cazut in sarcina partenerilor austrieci. De mai multe ori pâna acum, firma Alpine a cerut amânari ale termenelor de executie din partea municipalitatii. Unul dintre sensurile de circulatie ale tronsonului trebuia finalizat pe 15 august, insa nu este gata nici astazi. Prima data, constructorii au spus ca vor finaliza lucrarea pe 31 august, iar apoi pe 6 septembrie. Al doilea sens de circulatie ar trebui si el finalizat pe 15 noiembrie, insa edilii sunt de parere ca bulevardul va fi din nou circulabil abia de anul viitor. „Pâna acum nu a venit nici o cerere scrisa pentru prelungirea termenului de executie, insa suntem siguri ca acestea vor intârzia din nou“, a spus Adriana Motocu, directoarea Directiei tehnice din Primaria Craiova.


Reprezentantii municipalitatii sunt nemultumiti si de lucrarile la canalizare in zonele Brestei, Bucovat si Catargiu si pe strada Râului, unde acestea sunt in intârziere cu cel putin doua luni. Trebuie spus ca pâna acum pe programul ISPA au fost numai probleme din punct de vedere al executarii lucrarilor. Contractul de 24,5 milioane de euro pentru construirea statiei de epurare a apelor uzate, adjudecat de italienii de la Termomecanica Ecologia, este pe cale sa fie reziliat pentru ca antreprenorul general nu s-a tinut de treaba.


Restrictii la licitatii


Firmele care nu respecta termenele de finalizare a lucrarilor contractate prin licitatie publica nu vor mai avea acces la licitatii. Modificarea legislativa a aparut la solicitarea premierului Calin Popescu Tariceanu, care spune ca multe lucrari au fost amânate din cauza constructorilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

Horoscopul de weekend

Berbec Unele crize de furie şi iritabilitate pot pune la pământ înţelegerile, negocierile de ordin financiar. Vă arătați croit prea dintr-o bucată...

Bancul zilei

Un polițist oprește un student pe stradă pentru a-i verifica actele: Așa, văd că nu lucrăm….Așa este.Înseamnă că trândăvim...

Confesiunile secretarului-general al PSD, Paul Stănescu

Noul secretar-general al PSD, Paul Stănescu, a vorbit, într-o conferință de presă susținută la Slatina, despre motivele rezultatului foarte slab la nivel...