19.8 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateDosarul RAFO a luat viteza. Urmeaza Tutunul Romanesc

Dosarul RAFO a luat viteza. Urmeaza Tutunul Romanesc

Democratii au cerut inca din 2002 anchetarea modului in care s-au privatizat societatile, precum si circumstantele in care s-au acordat facilitati

PD a depus in luna martie 2002 o motiune de cenzura denumita de senatorii democrati „Coruptia Institutionalizata“. Prin document, care facea referire la privatizarea societatilor RAFO Onesti si Tutunul Romanesc, dar mai ales la facilitatile acordate acestor societati dupa vinzarea lor, PD a solicitat guvernului demiterea ministrilor implicati in privatizarea RAFO si SNTR si reluarea procesului de privatizare dupa stabilirea pachetului de facilitati, in scopul respectarii concurentei loiale. Ei au mai cerut Parchetului General si altor institutii abilitate sa se autosesizeze, pentru a clarifica modul fraudulos de privatizare a celor doua societati.

Cum era de asteptat pentru acea vreme, motiunea a fost respinsa cu 72 de voturi, in favoarea ei pronuntindu-se 52 de senatori democrati si liberali. In aceste zile, PD demonstreaza ca se tine de cuvint si a inceput „curatenia“ la RAFO. S-au pus interdictii de parasire a tarii si sechestre asiguratorii pe bunurile a 19 persoane cercetate in dosar. Ancheta avanseaza rapid cu audieri pe banda rulanta, lucru care demonstreaza ca presedintele Traian Basescu nu a glumit cind a declarat ca va face ordine in dosarele RAFO si Tutunul Romanesc. Ancheta RAFO a prins viteza. Probabil, urmeaza Tutunul Romanesc. Prezentam in continuare fragmentul din motiunea „Coruptia Institutionalizata“ care face referire la privatizarea si facilitatile acordate Societatii Nationale Tutunul Romanesc (SNTR). Precizam ca intertitlurile apartin redactiei.

Dosar tocmai bun pentru procurori

Ceea ce s-a intimplat la Societatea Nationala Tutunul Romanesc este mai degraba de competenta Parchetului decit a parlamentului. Pentru ca singurul producator national de tigarete sa ajunga in mina unei singure persoane, guvernul s-a lepadat de orice fel de prejudecati, eludind in mod constient legea, aducind bugetului de stat un prejudiciu de peste 87 de milioane de dolari.

Nu trebuie sa ne mire reactia Comisiei Europene, prin directorul general al Directiei Extindere, Eneko Landamburu, care solicita oficialitatilor de la Bucuresti urmatoarele: „Profit de aceasta ocazie pentru a mai ridica un numar de alte probleme legate direct de recenta privatizare a tutunului romanesc, care pot fi relevante pentru legislatia concurentei. Mentionez in special Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 180/2001, care acorda facilitati substantiale acestei companii (INTERAGRO) atit in ceea ce priveste reesalonarea debitelor, cit si scutirile de impozit. Mai mult, in ceea ce priveste actualul proces de privatizare, v-as fi recunoscator daca ati putea trimite Comisiei documentatia de fundamentare a conditiilor finale de vinzare a 53% din actiunile SNTR catre INTERAGRO. In acest caz, conditiile finale par a fi substantial diferite fata de cele convenite ca urmare a procesului de oferte concurentiale (licitatie) din luna mai 2000, si considerabil mai favorabile pentru compania achizitoare“ – arata oficialul Comisiei Europene, neomitind sa aminteasca faptul ca astfel de politici promovate la Bucuresti incalca flagrant angajamentele Romaniei asumate in urma negocierilor cu Uniunea Europeana. Reprosul-avertisment este cit se poate de fundamentat, iar privatizarea SNTR, precum si importantele facilitati fac din acest caz un veritabil domeniu de studiu al coruptiei institutionalizate.

Pret infim pe linga investitii

In anul 2000, SNTR se privatiza cu INTERAGRO, pretul fiind de 40 de milioane de dolari (contravaloarea actiunilor), in conditiile in care in SNTR se facusera investitii in tehnica de virf pentru producerea tigaretelor in valoare de 50 de milioane de dolari si sase milioane de marci. Prin sentinta judecatoreasca, privatizarea din 2000 a fost anulata, iar Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor redevine actionar unic. Cum este posibil ca, de la 40 de milioane de dolari in 2000, pretul de dare in plata de catre Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor catre INTERAGRO sa fie sub opt milioane de dolari pentru 53% din actiuni? SNTR este singurul caz din Romania in care se acorda doua ajutoare de stat in acelasi an, prin Hotarirea Guvernului nr. 242 din februarie 2001 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 180/decembrie 2001.

Smecheria ministerelor

Este evidenta rea-credinta Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor si a Ministerului Finantelor Publice, care prin aceste doua acte normative defavorizeaza SNTR (primul act normativ avind ca rezultat aducerea societatii nationale in stare de faliment, inclusiv prin neacordarea la timp a licentei de marcare a tigaretelor) si favorizeaza INTERAGRO (prin al doilea act normativ, care acorda toate facilitatile dupa ce se schimbase proprietarul). Este mai mult decit indoielnic modul in care s-a privatizat SNTR, ca un proces de stingere a unei datorii a Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor catre INTERAGRO, cu plata in natura; acuzam de rea-credinta Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, pentru ca nu au aplicat calea normala, aceea de includere in bugetul Ministerului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor pe 2002 a sumei necesare, cea de 210 miliarde de lei necesare acoperirii acestei datorii.

Citeva intrebari in legatura cu contractul de stingere a datoriei

Care este temeiul legal al deciziei domnului ministru Ilie Sirbu de a diminua valoarea nominala a unei actiuni de la 223.000 de lei la 131.876 de lei? Diferenta in favoarea cumparatorului este de peste 146 de miliarde de lei. De ce nu s-a solicitat avizul prealabil al Consiliului Concurentei in privinta concentrarii economice?

De ce Ministerul Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, prin Agentia Domeniilor Statului, in calitate de actionar semnificativ, se obliga sa nu-si exercite dreptul de vot in Consiliul de Administratie al SNTR? De ce se stabileste obligativitatea INTERAGRO de a realiza un program de investitii de 40 de milioane de dolari si ce structuri are acest program, in conditiile in care fabricile de tigarete din Romania sint dotate cu tehnologie de virf in domeniu?

Accizele cu cintec

Urmarind traseul Ordonantei nr. 186/2001, avem exemplul tipic al modului in care se manevreaza in interesul clientelei politice. Reducerea cu 40% a accizelor pentru producatorii de tigarete, care folosesc minimum 5.000 de tone de tutun romanesc cind toata productia de tutun a Romaniei este de doar 7.000 de tone, a fost considerata batatoare la ochi chiar de guvern, care a anulat-o.

Dar, dupa cum vedem, mai sint si alte institutii care vor sa faca dovada faptului ca in Romania coruptia este, intr-adevar, institutionalizata. Semnatarii prezentei motiuni constata ca actuala putere incalca acordurile incheiate cu Uniunea Europeana si Fondul Monetar International, tratind cu dispret interesul national pentru a-si servi clientela politica, si considera ca este imperios necesara clarificarea celor doua privatizari.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS