Elena Serbanoiu spune ca firmele din Dolj nu sint interesate de performanta
si avertizeaza ca din 2007 multe vor da faliment
Societatile comerciale din Dolj par sa nu-si cunosca interesul atunci cind vine vorba despre dezvoltarea propriei afaceri. Desi se pling ca nu au bani si ca zona Olteniei este cea mai saraca din tara, patronii nu profita de subventiile oferite de stat, chiar daca acestea sint de cele mai multe multe ori insuficiente sau vin cu intirziere. Nici la capitolul cultura manageriala, patronii olteni nu stau mai bine, putine fiind firmele care si-au infiintat departamente de marketing. Logica este simpla. Persoana angajata la acest departament ar putea stabili contacte cu diversi parteneri, iar dezvoltarea afacerii ar avea sanse mai mari de reusita.
Cit de dornice de afirmare sint firmele din Dolj au constatat-o cu amaraciune reprezentantii Centrului Roman pentru Promovarea Comertului din Craiova (CRDC).
„De la inceputul anului si pina in prezent am contactat 160 de firme, pentru a le explica avantajele subventiilor de stat, dar o singura societate s-a aratat interesata de acest lucru, trimitindu-ne un dosar, care a si fost aprobat la Bucuresti, pentru o suma de 50.000 de euro“, a declarat Elena Serbanoiu, consilier al Ministerului Economiei si Comertului si reprezentant al CRDC in Dolj.
Firmelor contactate li s-a explicat ca, incepind din ianuarie 2004, pot primi subventii de maximum 50.000 de euro pentru sustinerea si promovarea comertului. Conditia esentiala era ca jumatate din valoarea proiectului sa provina din fonduri proprii. Dezinteresul aratat de patroni poate avea doua explicatii, dupa cum reiese din declaratiile Elenei Serbanoiu. Nu au compartimente de marketing sau de desfacere sau nu au bani pentru astfel de investitii, desi ar fi in propriul lor interes.
„Firmele cu pina la 20 de angajati au intrebat cum sa-si infiinteze un departament de marketing. Le-am spus ca au nevoie de o singura persoana“, a explicat Elena Serbanoiu.
Societatile mai au la dispozitie aproximativ o luna pentru a intra in rindul lumii, asta daca sint interesate de tirgurile si expozitiile care vor urma, pentru ca, in noiembrie, guvernul va emite o hotarire prin care se vor stabili evenimentele la a caror participare reprezentantii firmelor primesc subventii. „Persoana delegata va plati doar jumatate din costul deplasarii, iar pentru transportul produselor se va primi subventie 90%. Pentru firmele care exporta, chiar daca in Dolj nu sint multe, este vital sa fie stabilite contacte cu parteneri externi. Altfel nu au cum sa progreseze“, a spus Elena Serbanoiu.
Din 2007 vine potopul
Dincolo de lipsa de cunostinte si de fonduri, pentru patronii doljeni se anunta zile grele. Produsele pe care le produc nu sint inregistrate la OSIM, iar din 2007 acestea nu vor putea fi vindute decit pe piata interna. Firmele care exporta se vor vedea direct afectate de acest lucru.
„Noi am luat legatura cu societatile care exporta, dar nu au marci inregistrate. Nu se poate spune ca nu au bani, dar patronii nu pot sa faca totul de unii singuri. Din 2007, aceste produse vor disparea de pe piata externa, mai ales ca peste doi ani produsele romanesti vor fi concurate de cele straine. Problema este ca, pentru inregistrarea la OSIM, documentatia este foarte stufoasa, aprobarea putind dura intre sase luni si un an. Probabil asta ii descurajeaza“, a precizat Elena Serbanoiu.
Probleme foarte mari vor avea si firmele de confectii din Dolj, care lucreaza majoritatea in sistem lohn, pentru firmele straine. „Le-am sugerat reinnoirea colectiilor, pentru ca lohnul nu va mai merge, iar din 2007 va disparea cu totul“, a mai spus reprezentantul CPDC.
Italienii mai asteapta putin si pleaca
La sfirsitul saptaminii trecute, patru investitori italieni au incercat marea cu degetul si s-au aventurat pe ogoarele Doljului, dorind sa concesioneze peste 1.000 de hectare de teren pe care sa-l cultive cu porumb, griu sau soia.
„I-am dus la Bistret, Rast, Negoi si Sadova, dar nu le-a placut ce au vazut. Mii de hectare de teren erau nelucrate de mai multi ani, iar majoritatea erau nisipoase“, a declarat Elena Serbanoiu. Italienii n-ar fi venit cu mina goala. Acestia intentionau sa aduca utilaje din Italia si ar fi cumparat si tractoare de la MAT SA, dar nu le-a convenit puterea mica a acestora comparativ cu intentiile lor. Sperante mai sint totusi. Italienii au facut un anunt de intentie de cumparare a mai multor terenuri la Perisor, Radovan si Gingiova, unde solul li s-a parut mai bun decit in celelalte zone. „Asteptam raspuns din partea primarilor pentru a vedea daca oamenilor de acolo le convine pretul de zece milioane de lei/ha oferit de ei si daca vrea cineva sa vinda“, a precizat Serbanoiu. Cit de seriosi sint italienii o dovedeste si faptul ca si-au infiintat deja o societate in Craiova, nestiind insa cu ce se vor confrunta in Dolj.
„Politica noastra este sa facem profit“
Conform spuselor Elenei Serbanoiu, ELECTROPUTERE este una dintre societatile al carei comportament de piata nu poate fi explicat. „In ianuarie 2004 ne-am intilnit cu reprezentanti ai Popeci Utilaj Greu si ai Electroputere, care au fost reticenti atunci cind le-am spus de subventii. Nici nu stiau ca exista un act legislativ in acest sens“, a declarat Serbanoiu.
Daca PUG s-a convins ca subventiile sint reale, primind si aprobare in septembrie pentru 50.000 de euro, ELECTROPUTERE a refuzat un contract de zeci de milioane de euro pentru livrarea de locomotive si transformatoare in Egipt, dupa cum reiese din spusele reprezentantului CPDC.
„In aprilie au fost acolo, dar au zis ca sint in proces de privatizare si nu stiu daca le da voie AVAB ( Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, transformata apoi in AVAS – n. r.). Erau pe punctul de a semna contractul in valoare de zeci de milioane de euro. Din partea ELECTROPUTERE a fost Petru Sabaila“, a declarat Elena Serbanoiu.
Ce ar fi putut insa determina conducerea ELECTROPUTERE sa dea cu piciorul unei astfel de oportunitati? Atit directorul general al societatii, Cornel Mondea, cit si directorul economic, Cornel Nica, nu stiau nimic despre contract. „Politica noastra, indiferent daca sintem sau nu privatizati, este sa facem profit“, a declarat Mondea. Petru Sabaila, directorul de marketing al societatii si totodata reprezentantul delegatiei firmei craiovene, a declarat laconic ca nu stie nimic. „Sint la Constanta. Nu am fost in nici o delegatie, nu stiu“, a declarat telefonic acesta. Comentariile sint de prisos.