Decretul ceausist din 1981 priveste anexarea, ca localitati componente ale Craiovei, a patru comune: Facai, Mofleni, Popoveni si Simnicu de Jos, nu si a Cosoveniului, pe fisia caruia este amplasat complexul METRO
Cu toate ca a amenintat pe toata lumea „cu decretu’“ lui Ceausescu, primarul Vasile Bulucea nu catadicseste nici acum sa puna la dispozitia organelor abilitate faimoasele documente care ii permit sa-si intinda granitele administrativ-teritoriale ale municipiului Craiova, cit nu-l tine plapuma, peste terenurile comunelor invecinate. La Dosarul „Granita“, juristii primariei dispun, intr-adevar, de un decret prezidential, insa este vorba de situatia particulara a uzinei OLTCIT (acum DAEWOO Craiova), care ar apartine administrativ de municipiu. Despre terenul pe care ulterior s-a ridicat METRO Craiova nici pomeneala.
Misterioasele protocoale de predare de paminturi intre Craiova si primariile vecine, Vasile Bulucea ezita sa le scoata la iveala, lasind loc speculatiilor de tot felul. Cel mai plauzibil punct de vedere oficial pare cel al fostului subprefect de Dolj, Marin Nicoli, care sustine ca respectivele protocoale, semnate ca de la primar la primar, nu ar avea acoperirea legala necesara, deoarece nu exista hotariri de consilii locale care sa le valideze.
Documente cu portia
Asa cum promiteau saptamina trecuta, autoritatile judetene au trecut la delimitarea administrativ-teritoriala a municipiului Craiova, sarcina fiind repartizata Oficiului Judetean de Cadastru, Geodezie si Cartografie (OJCGC) Dolj. Potrivit celor declarate de Marian Popescu, directorul acestei institutii, specialistii in cartografie vor extinde granitele administrative ale municipiului in conformitate cu actele normative aparute ulterior Legii nr. 2/1968, lege neabrogata, dupa care se ghida pina acum Oficiul de Cadastru.
„Ceea ce am primit pina acum de la primarie este o republicare a Legii nr. 2/1968, publicata in Buletinul Oficial nr. 54-55 din 27 iulie 1981 (in temeiul Decretului Cosiliului de Stat din 23 ianuarie 1981, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 3, din 23 ianuarie 1981), prin care localitatile Facai, Mofleni, Popoveni si Simnicu de Jos au fost declarate localitati componente ale municipiului Craiova. Pentru aceste teritorii nu sint probleme privind delimitarea. Asteptam cu interes si celelalte documente“, a precizat Marian Popescu. Alte documente, OJCGC nu a primit, desi directorul a auzit ca primaria ar mai avea citiva asi in mineca. Interesant este ca toate actele puse pina acum la dispozitia presei vorbesc despre cazul particular al uzinei DAEWOO si despre localitatile amintite, care in 1981 au intrat in componenta Craiovei. Pe aceeasi lista, comuna Cosoveni figureaza la pozitia 28, ca si comuna a Doljului, fara nici o legatura cu localitatile componente ale municipiului, cum a lasat Bulucea sa se inteleaga de cite ori a fluturat in ultima vreme decretul cu pricina.
Craiova, un oras cu geometrie variabila
Tocmai pe aceste terenuri cu care Primaria Craiova se joaca de-a baba oarba cu localitatile vecine sint dispute privind taxele de incasat: METRO, doua fabrici de confectii ale unor italieni, mai nou, viitorul complex Cash&Carry SELGROS si altele, inca nedetectate. Fiind in litigiu, ele au fost lasate la urma de administratie.
„Cind vom face noua harta administrativa extinsa, asa cum suna un ordin al prefectului pe care il am in ciorna, vom forma comisii alcatuite din primarii in cauza, secretarii primariilor si specialistii de la cadastru. Vor fi discutii, dar pe harta vom hasura zonele in cauza, subliniind ca sint in litigiu. Adica unii zic ca le apartine lor din punct de vedere administrativ, altii ca lor“, a concluzionat Marian Popescu.
Numai o lege ar pune capac scandalurilor
Asadar, asta a inteles administratia sa faca, lasind sa se inteleaga ca, pina la elaborarea unui proiect de lege care sa potoleasca scandalurile pe teritorii administrative, e cale lunga. Pina atunci insa, asa va arata noua harta administrativa a municipiului, un oras cu geometrie variabila, dupa cum sustine un primar sau altul.