9.8 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateRomania nu constituie obiectul unei amenintari majore de tip militar

Romania nu constituie obiectul unei amenintari majore de tip militar

Strategia de securitate nationala a Romaniei porneste de la premisa ca tara noastra „nu constituie obiectul unei amenintari majore de tip militar“, acest gen de amenintare fiind improbabil in Europa de astazi, sustine seful Statului Major General, generalul Mihail Popescu.

Seful SMG a aratat, in mesajul transmis ieri participantilor la sesiunea de comunicari stiintifice „Strategia securitatii nationale – prezent si perspectiva“ (mesaj prezentat de loctiitorul sau, contraamiral Corneliu Rudencu) ca riscurile cele mai importante la adresa securitatii nationale sint interne: financiare, economice, ecologice, si externe: proliferarea armelor de distrugere in masa, crima organizata, traficul ilegal de persoane, droguri, arme, migratia clandestina, terorismul, xenofobia si intoleranta.

Prioritara in acest moment nu este inarmarea, ci reconstructia sistemului de aparare pe noi coordonate, prin esalonarea realista a prioritatilor, adoptarea unei legislatii corespunzatoare, asigurarea stabilitatii interne. „Pina si cea mai traditionala armata din Europa, cea a Frantei, s-a modernizat, s-a transformat radical“, in ultimii ani, adoptind valori noi, strategii si solutii noi, pentru prevenirea conflictelor, gestionarea crizelor, operatiuni umanitare si de salvare, sustine seful SMG. Spatiul de securitate care intereseaza si poate afecta Romania se intinde din SUA pina in China, fiind valabila insa regula 10-5-1: sint zece tari importante, in cinci se face politica importanta si una hotaraste, a afirmat, la acelasi seminar, presedintele Fundatiei EURISC, Liviu Muresan. El a adaugat ca au aparut noi forme de integrare in structurile euroatlantice, dincolo de integrarea clasica, cea guvernamentala, integrarea prin retele (avind in vedere ca academiile militare, institutele de cercetare a istoriei militare, presa militara sint deja integrate in diverse structuri sau asociatii internationale).

Muresan s-a mai referit la nevoia de flexibilitate si de utilizare a institutiilor aparute recent, cum ar fi Centrul SECI de la Bucuresti pentru combaterea crimei organizate. Insuficienta cooperare institutionala, gestionarea insuficienta si ineficienta a resurselor umane, neasigurarea fondurilor necesare integrarii euroatlantice, abordarea separata, nu integrata a fenomenului coruptiei, spalarea banilor sau organizatiile teroriste, ca si gestionarea incorecta a imaginii nationale reprezinta riscuri majore potentiale la adresa securitatii nationale, a precizat Liviu Muresan.

Strategia de securitate se bazeaza pe trei puncte importante: democratie, dezvoltare economica si integrare euroatlantica, a aratat presedintele Asociatiei George C. Marshall, Doru Frunzulica, adaugind ca prioritara trebuie sa fie imbunatatirea mediului de afaceri si a climatului investitional.

El a precizat ca investitiile in Romania au ajuns la 550 milioane de dolari pe an, foarte putin fata de alte state din sud-estul Europei. In 1992-1996, exista un cadru legislativ stabil in Romania, dar oferta de privatizare era redusa; dupa 1997, oferta de investitii a crescut, dar legislatia a devenit instabila, a mai spus Frunzulica. Proiectul Strategiei de securitate nationala a Romaniei, pentru patru ani, a fost trimis, in urma cu doua saptamini, Birourilor Permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS