9.5 C
Craiova
miercuri, 26 noiembrie, 2025
Știri de ultima orăActualitateCulturaCinepolska: Loss of Balance (2024), un film despre destin și tragedie

Cinepolska: Loss of Balance (2024), un film despre destin și tragedie

Ca de obicei la sfârșit de noiembrie, portalul TIFF Unlimited a găzduit Cinepolska, festivalul de film polonez. Vă prezentăm Loss of Balance (O: Utrata równowagi) – o peliculă originală, extrem de bine realizată și interpretată, în care destinul unei tinere trupe de teatru se întrepătrunde cu ”blestemul” unei cunoscute piese shakespeariene

O trupă de studenți la actorie visează să pună în scenă o piesă de succes. După o muncă asiduă, după repetiții zilnice, așteaptă să culeagă – în sfârșit – roadele.

Tragedii antice precum Antigona se aflau în repertoriul lor, dar într-o zi apare un director de casting, Jacek, care le propune să joace Macbeth, sub îndrumarea lui, promițându-le, desigur, un viitor mare succes dacă lucrurile vor merge cum trebuie.

La început un pic reticenți, dau curs propunerii, iar tânăra Maja (Nel Kaczmarek), care lucra la un bar și tocmai se hotărâse să urmeze o carieră în marketing, primește rolul Lady Macbeth, ceea ce va stârni oarecare rumoare și va trezi și invidie printre colegi.

Repetițiile vor continua sub metodele neconvenționale ale lui Jacek (Tomasz Schuchardt), care va căuta să îi provoace pe tinerii actori să-și testeze limitele – dar este oare Jacek regizorul care caută perfecțiunea cu orice preț sau joacă un joc în care este un mare manipulator, care ”jonglează” cu emoțiile și chiar cu viețile celor pe care îi are în subordine?

…Maja va fi îndemnată să poarte costumul celei care o jucase mai demult pe Lady Macbeth, o tânără care se sinucisese. Kuba (Mikolaj Matczak), un băiat care avea talent, dar era oarecum nepotrivit prin comportamentul și temperamentul său, devine și el obiectul unui ”experiment” al lui Jacek: nemulțumit de prestația sa, regizorul dezvăluie în public un secret tenebros din viața particulară a lui Kuba și a fratelui său, ceea ce îl face pe tânăr să-l urască atât de tare încât… rostește perfect replica din piesă!

Firește, arta cere sacrificii, iar ca să interpretezi perfect trebuie să trăiești cu toată ființa ta rolul, nu doar să urci pe scenă și să reciți.

Jocul lui Jacek este însă unul duplicitar, astfel încât devine evident că, dincolo de perfecțiunea piesei, urmărea să intre în mintea și în sufletul tinerilor actori, până într-acolo încât…

…Nu ni se spune precis. Nu vom afla exact întreg adevărul despre fata care se sinucisese în urmă cu mai mult timp după ce interpretase același rol tot sub comanda lui Jacek. El spune că actrița suferea de probleme psihice și că se simte și acum vinovat, dar în același timp o atrage pe tânăra Maja într-o adevărată pânză de păianjen, făcând-o să se îndoiască de ea, să se certe cu prietenul, Piotrek (Oskar Rybaczek), ba chiar, pe neașteptate, să piardă rolul în ultimul moment în favoarea Ankăi (Angelika Smyrgala), o colegă, ceea ce îi va provoca o traumă și o reacție emoțională extrem de puternică.

Regizorul Korek Bojanovski (care semnează și scenariul filmului Utrata równowagi (eng. Loss of Balance), alături de Katia Priwieziencew) reușește o concepție de mare efect: intercalează scenele de repetiții cu viețile particulare ale actorilor (ambele jucate foarte reușit de ”adevărații” actori, cei din distribuția fillmului). Te face să înțelegi care erau aspirațiile și năzuințele lor, dar și tarele de caracter și slăbiciunile. În același timp, cineastului polonez îi iese foarte bine sugerarea unui ”blestem” al piesei shakespeariene care se transmitea de la o grupă de actori la alta, care făcea să se întrepătrundă destinul de pe scenă cu cel din viața privată, totul orchestrat de bagheta maleficului (deși în aparență dezinteresat și volubil) Jacek…

Repetarea replicilor din piesa originală (Macbeth) este foarte reușit pusă în scenă de actori. Nu te plictisești, de fiecare dată o spun altfel, adaugă o nuanță în plus. Oarecum, spectatorul se simte și el părtaș la repetiții.

În final, Maja va părea că se îndreaptă către o înfrângere anunțată în fața versatului și aproape diabolicului Jacek, însă…

…Va avea, la rândul ei, o sclipire de excepție, prin care va răsturna toată situația. Va trișa un pic, însă un individ ca Jacek nu putea fi învins decât cu propriile arme. Și va fi prima care reușește acest lucru, ba chiar va urca din nou pe scenă în rolul titular… dar oare cu ce preț?

Nu cumva victima a împrumutat ceva din cinismul călăului, nu cumva a preluat, la rândul ei, ceva din răsuflarea otrăvită a misteriosului regizor?

Bojanovski nu dă un răspuns cert, dar chipul însângerat al eroinei de pe afișul spectacolului pare a sugera că da.

Un final pe măsură pentru un film de excepție. ”Pierderea echilibrului” a survenit chiar din start, când a intervenit ispita…

Per ansamblu, o peliculă originală, extrem de bine realizată și interpretată (toți actorii sunt la înălțime, dar parcă Nel Kaczmarek chiar face un rol de 10+), cu totul altceva decât filmele comerciale care se produc din greu astăzi.

Subtilă, realistă, deloc trivială.

O realizare memorabilă a școlii poloneze contemporane de cinematografie, care, iată, calcă pe urmele înaintașilor.

Autor Mihai Gîndu

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS