14.5 C
Craiova
marți, 30 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalCine va deszăpezi drumul expres Craiova-Piteşti? Contract de 18 milioane de euro

Cine va deszăpezi drumul expres Craiova-Piteşti? Contract de 18 milioane de euro

Cine va deszăpezi drumul expres Craiova-Piteşti? Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova a primit patru oferte pentru întreţinerea pe timp de iarnă a drumului expres. Chiar dacă în prezent este funcţional doar tronsonul II al DEx Craiova – Piteşti, cel care ocoleşte Balşul şi Slatina, DRDP vrea să se asigure că are cine să-l deszăpezească.

Procedura de achiziţie a serviciilor de întreţinere a drumului expres pe perioada sezonului rece a demarat încă de la începutul lunii trecute, dar ofertele au fost deschise pe 14 decembrie. Două firme şi două asocieri de firme s-au prezentat la licitaţia pentru acordul cadru pe patru ani pentru care CNAIR, prin DRDP Craiova, este dispusă să cheltuie între 12,7 milioane de euro şi 18 milioane de euro (TVA inclus). O sumă consistentă pentru „topirea“ zăpezii pe drumul expres, indiferent dacă va ninge sau nu. De fapt, fie că va fi nevoie doar de răspândirea de materiale antiderapante sau de patrularea şi chiar staţionarea utilajelor, banii tot se vor cheltui. Cel puţin o parte din ei.

Cine va deszăpezi drumul expres Craiova-Piteşti? Ofertele au intrat în analiză

Ofertele au intrat în analiză şi cel mai probabil firma câştigătoare va fi stabilită spre finalui iernii, poate chiar în primăvară. Va mai fi, poate, timp de o deszăpezire, dar oricum contractul va fi în vigoare până în 2026. Valoarea totală estimată a acordului cadru este cuprinsă între 54.029.035,98 lei şi 75.404.757,90 lei (fără TVA), dar suma nu este bătută în cuie.

De altfel, şi în caietul de sarcini se menţionează că, având în vedere că lucrările la drumul expres Craiova – Piteşti sunt în derulare, „se vor încheia contracte subsecvente aferente acordului cadru numai pentru tronsoanele care sunt date în folosinţă circulaţiei rutiere“. În cazul de faţă, vorbim doar de cei 39,85 km din judeţul Olt. Pe tronsonul III s-ar putea circula însă spre sfârşitul anului viitor, la fel ar trebui să se întâmple şi cu tronsonul I, în timp ce tronsonul IV ar trebui dat în folosinţă în 2024.

Ce presupune deszăpezirea drumului expres

Revenind la deszăpezirea drumului expres Craiova – Piteşti, aceasta se referă la răspândirea mecanică a materialelor antiderapante sau a substanţelor chimice în scopul prevenirii sau combaterii poleiului, gheţii sau a zăpezii, la patrularea cu utilaje pentru informarea stării drumului sau pentru prevenirea înzăpezirii în timpul ninsorilor liniştite sau al viscolelor moderate (viteza vântului sub 30 km/h) şi la degajarea vehiculelor înzăpezite care împiedică acţiunea de deszăpezire de pe platforma drumului. Firma care se va ocupa de deszăpezire va trebui să fie pregătită în orice moment pentru intervenţie şi să ofere permanent informaţii privind viabilitatea drumului expres, conform programului de raportare stabilit de DRDP. 

Pe drumul expres Craiova – Piteşti se circulă doar pe tronsonul II, cel care ocoleşte Balşul şi Slatina

Toată activitatea se calculează în ore, iar tariful are două componente: de acţionare şi de staţionare (tehnologic). Tariful de acţionare se aplică atunci când utilajele lucrează efectiv, iar cel tehnologic atunci când utilajele staţionează, însă cu condiţia ca ele să fie disponibile în orice moment pentru intervenţie (nu sunt defecte, au carburant şi deservenţi disponibili). Criteriul de atribuire a acordului cadru este „cel mai bun raport calitate-preţ“, unde preţul contează în procent de 85%. Diferenţa de 15% reprezintă norma de poluare a utilajelor. Cu alte cuvinte, ai utilaje noi, ai avantaj. 

Cine ar fi favorit la obţinerea contractului de deszăpezire

La licitaţie s-au prezentat General Trust Argeş SRL, Construcţii Generale Oltenia SRL, asocierea Sabina & Ştefana Cons SRL (lider) – Construrom SA şi asocierea Clean Prest Activ SRL (lider) – T Dancor Romconstruct SRL. La prima vedere, ar exista un singur mare favorit: General Trust Argeş SRL. Firma din Piteşti tocmai ce a obţinut acordul cadru de întreţinere periodică a drumurilor naţionale din Oltenia pentru următorii patru ani – loturile Craiova, Slatina, Vâlcea şi Târgu Jiu.

Valoarea însumată a contractelor se apropie de 60 de milioane de euro, însă licitaţia nu este încheiată. Atribuirea către General Trust a fost contestată în instanţă de trei firme participante şi excluse de la licitaţie. Decizia finală va aparţine Curţii de Apel Bucureşti, care a stabilit ca termen data de 19 ianuarie 2023.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS