De când producătorul auto american a venit la Craiova şi până acum, statul a plătit zeci de milioane de euro drept ajutor de stat. Compania a fost condiţionată de investiţii de 868 de milioane de euro, pentru a primi banii publici respectivi. Iată ce riscă Ford dacă nu-şi îndeplineşte angajamentele asumate.
România a plătit până la ultimul bănuţ ajutorul de stat de 75 de milioane de euro, asumat prin legislaţie, negociat cu producătorul auto. Statul a dat banii prin Ministerul Finanţelor Publice, iar potrivit OUG nr. 5/2012, Ford a primit 38 de milioane de euro pentru secţia de autovehicule, iar 37 de milioane de euro s-au acordat pentru proiectul de investiţii destinat fabricării de motoare.
Reprezentanţii companiei au confirmat suma totală a ajutorului primit de la statul român. „Ford România confirmă acordarea de către statul român a întregii sume de 75 de milioane de euro, reprezentând ajutorul de stat pentru investiţiile realizate la Craiova. Nu avem nimic de declarat în plus pe acest subiect“, a precizat Ana Timiş, director de comunicare al Ford România.
Ministerul Finanţelor Publice a acordat banii numai după ce a verificat cele spuse de către investitor, confruntând cu ceea ce există efectiv în fabrica de la Craiova. După ce statul s-a convins că există faptic acele investiţii, abia atunci a acordat integral ajutorul de stat, potrivit unor surse apropiate companiei.
În 2012, statul întrerupsese ajutorul către Ford
Iniţial, Ministerul Finanţelor plătise către Ford doar 17 milioane de euro în 2011, după care în 2012 sistase furnizarea ajutorului de stat promis companiei, din cauză că Ford nu îşi onorase obligaţiile din contract în ceea ce priveşte volumul producţiei, după cum au declarat pentru GdS reprezentanţii ministerului, la vremea respectivă. Producătorul ar fi trebuit să fabrice la Craiova 250.000 de maşini pe an, conform contractului de privatizare, producţie la care trebuia să ajungă în al patrulea an de la preluarea pachetului majoritar de acţiuni. Ulterior, contractul de privatizare s-a modificat printr-un act adiţional, iar condiţiile de acordare a ajutorului de stat au fost prevăzute în OUG nr. 5/2012. De altfel acum, după ce s-a plătit integral ajutorul de 75 de milioane de euro, statul şi-a încheiat obligaţiile financiare asumate în relaţia cu Ford. Potrivit unor surse din fabri că, ajutorul de stat este folosit exclusiv la tehnologizare, în sensul că producătorul auto a făcut investiţiile în uzină pe banii săi, iar acum o parte din acele cheltuieli se decontează din ajutorul de stat primit prin Ministerul Finanţelor Publice.
Ce investiţii trebuia să facă Ford la Craiova
La plata ajutorului de stat, compania era condiţionată de realizarea anumitor investiţii în uzina de la Craiova. Statul a motivat acordarea ajutorului de realizarea unei investiţii de 618 milioane de euro în secţia de autovehicule şi 250 de milioane de euro în cea de motoare.
„Investiția Ford la Craiova este de peste un miliard de dolari (880 de milioane de euro), investiție care a transformat uzina de la Craiova într-una dintre cele mai moderne și competitive facilități de producție din toată lumea. Ford produce la Craiova tehnologie de ultimă generație, precum modelul B-Max și motorul EcoBoost de 1 litru, dublu câștigător al premiului Motorul Internațional al Anului, împreună cu noul motor EcoBoost de 1,5 litri, care echipează modele Ford din America și Asia“, a explicat Ana Timiş, reprezentanta companiei Ford.
Ajutorul trebuie rambursat statului, dacă Ford nu produce 810.000 de maşini
Actul normativ ce stabileşte condiţiile în care trebuia să se acorde ajutorul de stat prevede că rambursarea banilor către statul român se poate face dacă producătorul auto nu realizează un anumit volum al producţiei până în 2017. „Art. 791.(1) În cazul în care volumul producţiei realizate de beneficiar în perioada 1 ianuarie 2013 – 31 decembrie 2017 este mai mic de 810.000 de automobile, respectiv 1.500.000 de motoare, beneficiarul va rambursa proporţional cu gradul de nerealizare ajutorul de stat plătit fiecărui proiect de investiţii. În cazul în care se va stabili rambursarea proporţională a ajutorului de stat, sumele datorate au regimul juridic aplicabil creanţelor bugetare, conform legislaţiei în vigoare“, se arată în OUG nr. 5/2012.
Ford a plătit 84 de milioane de euro pe fabrica din Craiova
În momentul privatizării, Ford Motor Company a plătit statului român 57 de milioane de euro pentru preluarea a 72,4% din pachetul de acţiuni deţinut de România la fosta fabrică Daewoo, prin societatea ACSA SA. Ulterior, Comisia Europeană a considerat că era ajutor de stat ilegal ca americanii să primească o fabrică de automobile contra sumei de 57 de milioane de euro, astfel că producătorul auto a fost obligat să mai achite încă 27 de milioane de euro. Concret, Ford a dat 84 de milioane de euro pe fabrica din Bănie, dar a încasat de la stat o sumă apropiată de cea plătită pe acţiuni, adică ajutorul de stat total de 75 de milioane de euro.
Producţia actuală de la Craiova este de 370 de maşini pe zi şi de 1.000 de motoare. Anul trecut, de exemplu, din cauza cererii scăzute a vehiculului B-Max pe piaţa externă, Ford a produs la Craiova circa 66.800 de maşini. Capacitatea de producţie a uzinei este de 350.000 de vehicule pe an şi tot atâtea motoare.
Doar introducerea în fabricaţie a unui nou model ar putea creşte considerabil volumele de producţie la Craiova, astfel încât să se poată ajunge, până în 2017, la un volum de producţie de 810.000 de vehicule.
Producătorul trebuia să achite penalităţi de 14 milioane de euro statului
În urmă cu un an, compania producătoare de autovehicule instalată la Craiova ar fi trebuit să ramburseze statului 14,1 milioane de euro din ajutorul de stat încasat anterior. Penalităţile respective erau calculate de stat pentru nerespectarea contractului de privatizare încheiat cu fosta Autoritate pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), mai exact pentru nerealizarea volumului de producţie promis. Anul trecut însă, Ford a cerut compensarea penalităţilor cu sumele pe care statul le avea de achitat către Ford. Compania se adresase Curţii de Arbitraj Internaţional de la Paris, unde cerea României despăgubiri de 15 milioane de euro, pentru cheltuielile suportate de producătorul auto cu decontaminarea pânzei freatice de sub fabrica de la Craiova, poluare care fusese produsă de fosta Daewoo. Statul, prin Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului (fosta AVAS), a trecut la compensarea sumelor, astfel încât Ford şi-a retras plângerea de la Curtea de Arbitraj Internaţional de la Paris şi nu a mai plătit către statul român penalităţile pentru nerealizarea producţiei.