20.6 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiStudenţii şi câinii lor imaginari

Studenţii şi câinii lor imaginari

Unii tocmai au ajuns în Franţa ori în Anglia şi trimit prietenilor fotografii din campusuri cosmopolite şi mesaje scurte, încheiate cu iz de promisiune: „Am atâtea să îţi spun!“. Alţii abia s-au întors din America şi îşi numără banii („Ca Marco Giovani“, îmi aminteşte Corina un refren din anii ’90), după două luni de muncă în hoteluri şi pizzerii. Mulţi dintre cei rămaşi acasă se familiarizează cu noul orar, cu gazda, cu tovarăşii de cameră din Căminul 10, de la Institut, Agronomie sau Medicină. Bobocii ascultă cu ochi mari discursurile profesorilor, fără să simtă praful de pe ele. Aşteaptă primul seminar sau, poate, balurile (cu mai mult entuziasm, cred, decât se ghicea în răspunsul obidit al bunicii mele, întreruptă din lucru de o vecină nepoftită: „Ce faci, coană Petro?“; „Uite, mă pregătesc de bal!“).
Un post de televiziune difuzează iar imagini din Piaţa Universităţii, din 1990. Erau şi studenţi acolo, au venit şi mineri, care ne povesteau cum au găsit droguri şi arme, dar, de data asta, ochiul meu obosit observă fundalul. Maşinile sunt Dacia 1300, Oltcit sau, mai rar, Trabant, şi îmi amintesc zilele de calculatoare Felix cât un dulap, aplicaţiile informatice pe care trebuia să le realizăm sub formă de cartele perforate, atelierele de practică de pe Câmpia Islaz, berăria unde aveau covrigi, de pe aceeaşi stradă, colegii jucând cărţi în fumul din Aroma şi glasul lui Sebi fredonând „Vino, vino, printre paturi“, în timp ce spălam vase, consemnaţi de serviciu la cantina din cămin, deşi noi locuiam pe la casele noastre.
Scutur scamele nostalgiei vizitând o prietenă subversivă. Îl ascultăm la un ceai (eu) şi un pahar cu vin (ea) pe Steve Jobs,  care spunea trei istorioare interesante absolvenţilor de la Stanford, în 2005, o înregistrare postată pe youtube. Vorbim despre „Cesky Sen“, film realizat de doi studenţi cehi transformaţi în managerii unui nou, dar inexistent hipermarket. Doar un zid construiesc ei, undeva în câmp, doar faţada, apoi încep incursiunea în lumea publicităţii: atitudine, costume, logouri, studii pe publicul ţintă, crearea aşteptării, clipuri de televiziune, înregistrări radio, anunţuri în presa scrisă, conceperea pliantelor cu oferte de preţuri, toate sub asistenţa specialiştilor care ştiu să convingă mii de oameni să fie într-un anume loc, într-o anume zi. A lansării. Primul cumpărător care se apropie, peste câmp, apoi mulţimea îngrămădindu-se în gardurile ce blochează accesul până la ora deschiderii oficiale. Tăierea panglicii, discursurile, gardurile deblocate şi alergarea puhoiului de oameni către hipermarketul „Visul ceh“. Care se dovedeşte doar un perete. Unii se simt păcăliţi, sunt supăraţi pentru că au fost puşi pe drumuri, altora li se pare că e o farsă şi se amuză, puţini observă avertismentul.
Ne-au întrerupt trăncăneala doi cunoscuţi. El, distribuitor, ea abia admisă la o facultate bucureşteană, unde pleca a doua zi. Emoţionată, curioasă, plină de încredere. „Noi avem un câine imaginar“, ne-a mărturisit, la un moment dat, strângându-şi prietenul de mână şi cuvintele ei au sunat ca un gând de noapte în lumina zilei. M-am gândit la studenţii dornici să înveţe carte, la cei care vor exersa în sesiune „Un mic cadou pentru dumneavoastră“ (Şi câţi profi vor răspunde: „Dar tu de poliţie ai auzit?“?), la cei mânaţi pe băncile facultăţii de visul părinţilor sau de pericolul neintegrării. Vor avea cu toţii pregătire academică. În domenii diverse. Am impresia însă că, într-un fel sau altul, cei mai mulţi dintre ei vor lucra în vânzări.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

42 COMENTARII