De ce nu au putut ateriza două aeronave WizzAir la Craiova

Autori


323 de pasageri care ar fi trebuit să plece cu avionul, ieri-dimineață, către două destinații din Italia, Roma și Bologna, au fost blocați timp de aproximativ șapte ore pe Aeroportul Internațional Craiova, din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile. Din aceeași cauză, aeronavele care veneau din Anglia nu au putut să aterizeze pe aeroport. Iată de ce nu s-a putut ateriza la Craiova și de ce sistemele de navigație implementate de ROMATSA în Bănie sunt mai slabe decât altele moderne, montate pe alte aeroporturi din țară și din lume.

Pasagerii, însoțiți de copii, stăteau inclusiv pe scări și pe bagaje, în așteptarea decolării (Foto: Lucian Anghel)

Pasagerii, însoțiți de copii, stăteau inclusiv pe scări și pe bagaje, în așteptarea decolării (Foto: Lucian Anghel)

În noaptea de luni spre marți, două aeronave Wizz Air care veneau de la Londra și Liverpool nu au putut ateriza pe aeroportul din Craiova, din cauza condițiilor meteorologice neprielnice, respectiv un plafon de nori foarte jos ce permitea doar o vizibilitate extrem de redusă, de circa 30 de metri. Aeronavele au fost direcționate către aeroporturile din Timișoara și București (Otopeni), iar pasagerii au fost transportați apoi la Craiova cu autocarele. Tot ieri-dimineață nu au putut fi operate zborurile de la Craiova către două destinații din Italia, respectiv Roma și Bologna.

Sute de pasageri, mulți dintre ei cu copii mici, au așteptat ore în șir în aeroport sosirea celor două aeronave care să le permită decolarea către destinațiile din Italia.

În jurul orei 10.00-10.30, pasagerii așteptau în terminalul de plecări. Ei se aflau în incinta aeroportului chiar și de cinci-șase ore, după efectuarea controalelor de securitate. „Trebuia să plecăm la 8 fără 10. Nu știm nimic, de ce nu plecăm. Ei zic că e ceață, dar nu văd nicio ceață. Avionul a aterizat la Timișoara, că nu a putut să aterizeze la Craiova, și acum așteptăm să vină de la Timișoara. Așteptăm, dar nu știm cât. Până la ora aceasta trebuia să fim deja la Bologna“, a spus Maria Pricolici. Unii nu au mai prins loc pe scaune și stăteau pe bagaje. „Sunt mult mai comodă pe sacul acesta decât pe scaun. Mai ales pentru pitică este mai comod aici, că a dormit puțin. Ni s-a spus că din cauza vremii se întâmplă lucrurile acestea. Nu avem ce să facem. Dacă am venit până aici și nu ne putem întoarce… Am mai avut o singură dată întârziere, dar din Bologna către Craiova, din cauza condițiilor meteo de acolo. Oricum, era perioadă de iarnă“, a spus Adelina Rușcă. „Ia chemați un pilot și întrebați-l de ce nu aterizează și nu decolează! Pentru că nu au lumini aici, pe aeroport, cum sunt pe alea internaționale, care să îi ghideze pe piloți la aterizare. Ia uitați-vă afară! Acuma e vizibilitate de 2 km. Stăm de la 5 și jumătate aici, că am venit cu două ore înainte de ora de decolare. Nu am mai pățit nicăieri așa ceva și să știți că am călătorit mult. Am venit din Suedia, din Belgia, din Hamburg“, a spus un alt pasager, trecut de prima tinerețe.

Compania aeriană le-a oferit pasagerilor apă și gustări, pe durata șederii prelungite în aeroportul din Craiova.

Pentru că au așteptat 67 de ore să zboare către Roma și Bologna, compania Wizz Air le-a oferit pasagerilor apă plată și gustări sub forma de bruschete

Compania Wizz Air le-a oferit pasagerilor apă plată și gustări sub formă de bruschete

O pasageră care s-a aflat în aeronava Wizz Air ce venea de la Londra la Craiova a povestit cele întâmplate, după ce s-a întors în Bănie. „A încercat pilotul de două ori să aterizeze aici, la Craiova, dar nu a putut ateriza și ne-a dus la Otopeni“, a spus Georgeta Țună, care revenise la Craiova de la București cu autocarul și susţine că nu i-a fost găsit bagajul de cală la aterizarea pe Otopeni.

Cursa către Roma trebuia să decoleze la ora 6.40 dimineața, iar aeronava către Bologna trebuia să plece la ora 7.50. Într-un final, ambele aeronave Wizz Air, relocate la Timișoara, au putut ateriza la Craiova în jurul prânzului. Pasagerii către Roma au fost îmbarcați după ora 12.00, iar cei către Bologna pe la 12.45. În cursa către Roma au fost 180 de persoane, iar către Bologna s-au îmbarcat 143 de pasageri.

Cauza întârzierilor: plafonul de nori a fost la doar 30 de metri de sol

Plafonul de nori s-a aflat la o înălțime foarte joasă, de doar 30 metri

Plafonul de nori s-a aflat la o înălțime foarte joasă, de doar 30 metri

Autoritățile au explicat că ieri noapte, la Craiova, a avut loc un fenomen destul de rar. Plafonul de nori s-a aflat extrem de jos. „Din cauza condițiilor meteo nefavorabile, cursele de Londra și Liverpool nu au putut ateriza azi-noapte, deoarece plafonul de nori se afla la o înălțime foarte joasă, respectiv la 30 de metri. Aeronavele au fost nevoite să meargă pe aeroporturile de rezervă, Otopeni și Timișoara. Pasagerii au fost aduși cu autocarele la Craiova. La această oră s-au îmbunătățit condițiile meteo și s-a permis decolarea celor două aeronave din Timișoara (ieri, în jurul orei 10.30 – n.r.), urmând ca apoi să înceapă îmbarcarea pasagerilor către Roma și Bologna. Nu ceața a fost problema, ci plafonul de nori foarte jos. Condițiile meteo sunt furnizate piloților de către turnul de control, carea aparține de ROMATSA. Pilotul decide dacă aterizează sau decolează. El are ultimul cuvânt de spus, întrucât siguranța pasagerilor este în mâinile lui“, a explicat Oana Răducănoiu, inspector de marketing și relații publice în cadrul Aeroportului Internațional Craiova. Ea a mai spus că reprezentanții companiei Wizz Air au ținut la curent pasagerii cu situația zborurilor.


Pancarta cu afișaj din zona de plecări a aeroportului din Craiova afișa întârzieri de patru-cinci ore ale zborurilor spre Bologna și Roma

Pancarta cu afișaj din zona de plecări a aeroportului din Craiova afișa întârzieri de patru-cinci ore ale zborurilor spre Bologna și Roma

Cum explică autoritățile situația

Directorul Aeroportului Internațional Craiova, Mircea Dumitru, a explicat că există două direcții de aterizare la Craiova. Pe una dintre direcții, echipamentele ROMATSA de navigație sunt de categoria I, iar pe cealaltă direcție este montat un echipament de categoria II. „ROMATSA a upgradat chiar anul acesta sistemul de navigație pe direcția principală de aterizare, de la categoria I, la categoria II, iar pe cea de-a doua direcție de aterizare a rămas în continuare sistemul de categoria I. Știm că există alte aeroporturi care au sistem de categoria III, care este foarte bun, însă, repet, acestea sunt echipamentele ROMATSA, cei care sunt și la turnul de control. Nu sunt ale aeroportului. Costă milioane de euro un astfel de sistem. Decizia de a ateriza sau a decola aparține piloților, pe baza informațiilor primite de la turnul de control, și vă spun că niciun pilot nu ar fi decis aterizarea, în condițiile plafonului de nori așa de jos cum a fost azi-noapte, nici chiar dacă exista un sistem de categoria III. Nu riscă nimeni viața pasagerilor, la o astfel de vizibilitate redusă“, a spus directorul Mircea Dumitru. El a adăugat că o situația cum a fost cea înregistrată în noaptea de luni spre marți, la Craiova, este foarte rar întâlnită. „Dacă ar fi fost vorba doar de ceață densă, cu siguranță s-ar fi putut ateriza cu sistemele actuale de navigație existente pe aeroport, dar cu un plafon de nori atât de jos era aproape imposibil de aterizat“, a conchis directorul Aeroportului Craiova.

GdS a adresat o serie de întrebări controlorilor traficului aerian care operează în România și la Craiova, implicit, adică ROMATSA, pentru a vedea de ce sistemul de aterizare instalat la Craiova nu este dintre cele mai performante. Până la închiderea ediției, ROMATSA nu ne-a furnizat un răspuns. În momentul în care vom avea datele de la companie le vom face publice.

Sistemul de navigație de la Craiova nu este cel mai performant

Potrivit informațiilor postate pe site-ul aeroportului din Craiova, sistemul de navigație la aterizare ar fi ILS (instrument landing system) categoria I și categoria II. Ce înseamnă acest lucru? ILS de categoria I permite aterizarea în condiții de vizibilitate de 61 de metri vertical și 800 de metri orizontal. ILS de categoria II permite vizibilitatea la o distanță „mai mică de 60 de metri și mai mare de 30 de metri“ pe verticală și 300 de metri pe orizontală, potrivit Wikipedia.

Totodată, în țară și în alte state din Europa există alte sisteme de navigație și mai performante, de categoria III, care permit piloților să aibă vizibilitate și mai mare la aterizare în condiții destul de dificile, chiar și la 30 de metri vertical, cum a fost distanța de la Craiova. Un astfel de sistem de categoria III este instalat pe Aeroportul din Timișoara, conform site-ului www.tion.ro.

În alte aeroporturi din Europa există sisteme de navigație și mai performante, denumite ILS de categoria III a și categoria III b, acestea permițând o vizibilitate la 15 metri pe verticală și 46 de metri pe orizontală.



Comenteaza acum

Alte stiri

Sumarul ediției de miercuri, 25 octombrie 2017

Actualitate

» Sebastian Ghiţă, scos de sub control judiciar în dosarul „Hidro”
» Deficitul bugetar s-a adâncit la 9 luni, la 6,8 miliarde de lei, respectiv 0,81% din PIB
» Iohannis: Obiectivele României în domeniul Apărării sunt ambiţioase şi în 2018
» Ministerul Culturii a demarat procedurile de returnare a banilor donaţi pentru achiziţionarea “Cuminţeniei Pământului”
» Trei persoane și-au pierdut viața în inundațiile provocate de ploile teorențiale din Bulgaria
» Ministerul Justiţiei, dat în judecată ca să pună în dezbatere legile justiţiei
» Climatolog ANM: Urmează o perioadă de răcire de proveninţă polară în toată ţara
» Ministrul Mediului anunţă o taxa care „nu va fi o taxă sau impozit“: Maşinile cu norme de poluare Euro 2, 3 sau 4 ar putea fi taxate în funcţie de emisii

Publireportaj

» IT Six Global Services se alătură echipei QuEST Global
» Caravana preţurilor mici, la Târgul CONTEX

Local

» Sondajul săptămânii
» Viață de scafandru în structura ISU

Dolj

» Infrastructura rutieră și transportul public, „bilele negre“ ale Craiovei
» Doljul, locul doi pe ţară la tranzacţiile cu terenuri agricole
» Operațiunea „Mercur“, ținută la secret de primărie
» Lăsată să moară la doi kilometri de spital. Sistem criminal!
» Întreruperi energie electrică de mâine
» Craiova: Furnizarea gazelor se întrerupe temporar pe trei străzi, în data de 26 octombrie
» Dolj: Importantă cantitate de material lemnos confiscată de poliţiştii din Filiași
» DRDP Craiova, amendată pentru că nu a aplicat marcajul pietonal în locul în care a fost accidentată mortal femeia de la Filiaşi 
» Curtea de Apel Craiova, vizitată de studenţi de “Ziua porţilor deschise”
» Cazul decesului femeii accidentate la Filiaşi şi transportată la spital cu duba. Arafat: A fost trimisă o ambulanţă. Este posibil ca cele două autovehicule să se fi intersectat
» Bărbat rănit după ce a căzut din tren în Gara Craiova
» Ziua Armatei, marcată la Craiova
» Ministerul Justiţiei vrea proiect separat pentru abuzul în serviciu şi neglijenţă în serviciu
» Programul „Academica BNR” continuă la Universitatea din Craiova
» Craiova: Minor prins la furat dintr-un autoturism
» Primăria Craiova: 29 octombrie nu este o dată realistă pentru inaugurarea stadionului din Craiova
» Circulaţia pe podul Calafat-Vidin se întrerupe astăzi şi vineri

Gorj

» Prima investiţie după mulţi ani la UM Sadu
» Cea mai ieftină gigacalorie din ţară este produsă la Motru
» Iluminatul ornamental de sărbători, în pericol să nu se mai realizeze
» DSP nu mai eliberează avize pentru acordarea sporului de calculator în şcoli
» Gorj: Şedinţele Consiliului Local vor fi transmise live pe internet
» Gorj: „Să ne cunoaștem istoria. Reconstituirea Bătăliei de la Podul Jiului”, la Muzeul Județean de Istorie „Alexandru Ștefulescu”
» Gorj: Tinerii care au spart un apartament din Motru, reţinuţi de poliţie
» Ziua Armatei Române, sărbătorită la Târgu Jiu

Olt

» Oltul a primit 1% din necesarul de vaccin antigripal solicitat
» Olt: Statuia Ecaterinei Teodoroiu, prima din țară ridicată spre cinstirea eroinei de la Jiu, loc de manifestări după 27 de ani

Mehedinţi

» Mehedinţi: Autoturism furat, găsit abandonat după două zile
» Mehedinţi: Jandarmii au surprins un tânăr cu un box metalic asupra lui

Vâlcea

» Vâlcea: Restricţii de trafic pe DN 7, între localitățile Brezoi și Tuțulești
» Vâlcea: Un tânăr a fost reţinut după ce şi-a şantajat iubita minoră

Sport

» Cleonia Rîciu a mai făcut un pas spre visul ei, Jocurile Olimpice
» Tenis: Simona Halep, surclasată de Caroline Wozniacki la Turneul Campioanelor
» Simona Halep o înfruntă astăzi pe Caroline Wozniacki, la Turneul Campioanelor

Bani & Afaceri

» Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 1,88%, cel mai mare nivel din ultimii trei ani şi patru luni

Sanatate

» Normele legii vaccinării, care instituie obligativitatea respectării listei de vaccinuri la copii, vor fi gata mai devreme. Bodog: Nu aşteptăm ca legea să-şi facă parcursul

Magazin

» Horoscop
» Bancul zilei

Top