11.4 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljÎn acest an, sute de locuri neocupate în şcolile profesionale - Învăţământ profesional de tip dual, din 2017

În acest an, sute de locuri neocupate în şcolile profesionale – Învăţământ profesional de tip dual, din 2017

Începând cu anul şcolar 2017-2018, agenţii economici doljeni pot pregăti tineri pentru calificările la care au nevoie de specialişti, la învăţământ profesional de tip dual. Acesta reprezintă o formă de organizare a învăţământului profesional în care sunt combinate pregătirea profesională făcută de un operator economic cu pregătirea făcută în şcoli. Este destinat elevilor care termină învăţământul obligatoriu, scopul fiind ca aceştia să obţină competențele necesare pentru a intra pe piaţa muncii. Rămâne de văzut câţi tineri vor fi interesaţi de învăţământul profesional de tip dual.

Astăzi este ultima zi în care aveţi posibilitatea să trimiteţi propuneri şi sugestii pentru proiectul de metodologie de organizare şi funcţionare a învăţământului profesional de tip dual, de stat, care va fi pilotat în anul şcolar 2016-2017. Metodologia va fi pilotată în toate judeţele ţării, însă la solicitarea operatorilor economici interesaţi, în anumite unităţi de învăţământ. „Conceptul prevede implicarea integrală a agentului economic în procesul de formare profesională a elevilor, dar şi în deciziile luate în Consiliul de Administraţie al şcolii, precum şi acordarea de stimulente financiare elevilor sub forma bursei profesionale. Potrivit proiectului, cifra de şcolarizare pentru învăţământul profesional de tip dual se stabileşte anual pe baza solicitărilor operatorilor economici, corelate cu tendinţele pieţei muncii şi nevoile de dezvoltare. Admiterea elevilor în învăţământul profesional de tip dual va fi reglementată prin metodologie specifică aprobată prin ordin al ministrului educaţiei. Schemele orare de funcţionare a învăţământului profesional de tip dual se stabilesc la nivelul unităţii de învăţământ, în funcţie de posibilităţile de organizare a practicii la operatorul economic“, a declarat Simona Ciulu, inspector şcolar pentru învăţământul profesional şi tehnic la Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Dolj. Metodologia se va pilota la solicitarea a operatorilor economici interesaţi, în unităţile de învăţământ cu care aceştia au încheiat contracte cadru pentru formarea profesională a elevilor prin învăţământul profesional. Lista unităţilor de învăţământ şi a operatorilor economici parteneri care vor participa la exerciţiul de pilotare va fi aprobată prin ordin al ministrului educaţiei. Denumirea generică de operatori economici include agenţi economici, instituţii publice, alte organizaţii partenere în formarea profesională. Pot opta pentru înscrierea în învăţământul profesional de tip dual şi elevii din învăţământul special care finalizează învăţământul secundar inferior. Acest tip de învăţământ se finalizează cu examen de certificare a calificării profesionale. O formaţiune de studiu se poate organiza cu elevi de la una sau maximum două calificări profesionale din acelaşi domeniu de pregătire profesională. Distinct de bursa profesională, elevii din învăţământul profesional de tip dual vor beneficia şi de susţinere financiară acordată de operatorul economic, partener de practică, care va include, cel puţin: bursa, cheltuieli cu examinările de medicina muncii, analize medicale obligatorii, asigurare de risc, echipamente de lucru şi de protecţie, conform cerințelor și riscurilor la locul de muncă. Pe lângă aceste stimulente, operatorii economici parteneri de practică pot acorda elevilor şi alte forme de susţinere: cheltuieli de transport, masă, cazare. În plus, operatorii economici, parteneri de practică pot contribui financiar pentru dotarea şi funcţionarea unităţii de învăţământ și pentru stimularea pregătirii profesionale a resurselor umane.
Consiliul de Administraţie al unităţii de învăţământ va include, în calitate de membru, un reprezentant al operatorului economic, partener de practică, din cota aferentă reprezentanţilor părinţilor din unitatea de învăţământ respectivă. Cifra de şcolarizare pentru învăţământul profesional de tip dual se va stabili anual pe baza solicitărilor operatorilor economici.

Sute de locuri libere pentru cea de-a treia etapă de admitere în învăţământul profesional

Rămâne de văzut câţi tineri vor fi interesaţi de învăţământul profesional de tip dual, având în vedere că în acest moment, în județul Dolj, foarte multe unități școlare care au și învățământ profesional au rămas cu peste 400 de locuri libere. În perioada 1, 2 septembrie se va desfăşura cea de-a treia etapă de admitere în învăţământul profesional cu durată de trei ani. „Unităţile şcolare care au organizat preselecţie şi mai au locuri libere, de comun acord cu partenerii de practică, pot decide repartizarea unor candidaţi pe locurile libere. Pe 5 septembrie vor fi transmise rezultatele repartizării Centrului Naţional de Admitere, iar pe 5-6 septembrie are loc depunerea de către absolvenţi a dosarelor de înscriere la unităţile şcolare la care au fost repartizaţi. În acest an, am avut plăcuta surpriză să constatăm că s-au ocupat în procent foarte bun locurile de la unităţile de învăţământ profesional din afara Craiovei“, a precizat Simona Ciulu.
Cele mai multe locuri rămase libere la învățământul profesional din Dolj sunt la Colegiul Naţional Economic „Gheorghe Chiţu“ – Craiova 52 de locuri la calificarea comerciant-vânzător, două locuri pentru calificarea ospătar, vânzător în unităţi de alimentaţie şi 17 locuri pentru calificarea de cofetar/patiser. Şi la Colegiul Tehnic de Industrie Alimentară Craiova sunt 69 de locuri libere, cele mai multe la calificarea bucătar; la Liceul Tehnologic de Transporturi Auto Craiova sunt 48 de locuri libere la calificarea tinichigiu vopsitor auto şi la cea de mecanic auto, la Liceul Tehnologic „George Bibescu“ – 38 de locuri libere la calificările tinichigiu vopsitor auto şi electrician exploatare joasă tensiune.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS