19.8 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljA pierdut dreptul la amnistia fiscală, dintr-o eroare birocratică

A pierdut dreptul la amnistia fiscală, dintr-o eroare birocratică

Primăria încasează rapid impozitele și taxele, dar când trebuie să restituie bani luați în plus tărăgănează rambursarea (FOTO: arhiva GdS)
Primăria încasează rapid impozitele și taxele, dar când trebuie să restituie bani luați în plus tărăgănează rambursarea (FOTO: arhiva GdS)

Un craiovean așteaptă din luna martie ca Direcția de Impozite și Taxe din cadrul Primăriei Craiova să îi restituie o sumă de bani încasată în plus de instituție. Bărbatul susține că nici până ieri (14 iulie) nu i s-ar fi răspuns la o solicitare despre care susține că a depus-o pe 17 martie la DIT, dar nu are număr de înregistrare pentru acea cerere de anulare a creanțelor. Omul susține că a fost indus în eroare. Atenție, nu depuneți niciun document la instituții fără să primiți un număr de înregistrare a petiției!

Craioveanul D.G. se încadra în prevederile OUG 44/2015 privind scutirea a 70% din penalitățile de întârziere, dacă plătea datoria principală către Fiscul local până la data de 31 martie 2016. Bărbatul a făcut cerere scrisă la Direcția de Impozite și Taxe (DIT) din cadrul Primăriei Craiova, pentru a i se aplica o hotărâre de consiliu local prin care omul să beneficieze de mica amnistie fiscală stabilită de OUG 44/2015. În 8.03.2016, DIT Craiova i-a transmis lui D.G. la domiciliu o Notă de plată prin care i se comunică faptul că are de achitat 561 de lei, sumă ce reprezintă impozitele principale de plată (curente și restante), respectiv cotele de penalități și dobânzi care nu se amnistiau de către DIT. Prin adresa nr. 3324/08.03.2016, DIT i-a comunicat cetățeanului că „după plata sumelor cuprinse în Nota de plată veți înainta, în termenul prevăzut în HCL nr. 10/2016, organului fiscal Cererea de anulare a creanțelor în cotă de 70%“.
Craioveanul susține că în momentul în care a mers să își achite debitul de 561 de lei pe care instituția i l-a calculat și transmis prin Nota de plată, funcționarul de la ghișeul DIT i-ar fi spus că trebuie să achite toată suma de 718 lei, urmând ca ulterior să beneficieze de ștergerea celor 157 de lei, în baza OUG 44. Conform chitanței emise de DIT Craiova, bărbatul a achitat pe 16.03.2016, la un ghișeu de la sediul instituției din Piața Centrală, suma de 718 lei. După ce a plătit, bărbatul a încercat să își recupereze banii achitați în plus, conform facilităților fiscale stabilite de OUG 44/2015. „(…) În data de 17.03.2016 am fost în Piața Centrală la Direcția de Impozite și Taxe, iar doamna respectivă mi-a reproșat că nu trebuia să plătesc decât suma de pe Nota de plată, 561 de lei. Până la urmă am lăsat cererea (de restituire a banilor – n.r.) și numărul meu de telefon și nici până în prezent nu am primit nici răspuns, nici telefon, cum ar fi legal. De asemenea, vreau să mi se restituie diferența prin mandat poștal și mai doresc ca funcționarii de la Impozite și Taxe să nu își mai bată joc de oameni“, ne-a scris la redacție D.G., din Craiova.

DIT susține că nu găsește cererea craioveanului

Când trebuie să încaseze bani de la cetățeni, primăria se grăbește să trimită notificări celor care întârzie plata, dar când trebuie să restituie bani încasați în plus de la contribuabili, lucrurile sunt tărăgănate.
Iată cum a „funcționat“ birocrația. Dacă bărbatul chiar a depus cererea pe data de 17 martie, atunci termenul de 45 de zile în care instituția trebuia să îi răspundă omului era data de 1 mai, cel târziu pe 3 mai, căci pe 1 a fost Paștele. Numai că DIT nu i-a răspuns omului nici la 89 de zile, calculate de la data la care acesta susține că a depus cererea și până ieri.
Contactată de GdS, directoarea DIT Craiova, Elena Bonescu, a precizat că cetățeanul respectiv nu ar fi depus nicio cerere pe OUG 44: „Pe registrul electronic de corespondență nu apare nicio petiție pe numele D.G. pe OUG 44“. Bărbatul susține că după ce i s-a dat de la DIT formularul special Cerere de anulare a creanțelor în cotă de 70%, omul ar fi fost îndrumat către Serviciul Financiar pentru a lăsa cererea respectivă. „Am lăsat cererea la biroul din mijloc, la o doamnă mai în vârstă, pe data de 17.03.2016. Mi s-a spus că nu trebuie să obțin număr de înregistrare de la Registratură. Am lăsat și numărul de telefon pe verso“, a spus cu oarecare naivitate D.G. Fără număr de înregistrare, cererea omului nu s-a procesat în sistem.

Cererile de anulare a accesoriilor se depun la DIT în 90 de zile

Potrivit HCL 10/2016, o persoană care vrea să beneficieze de reducerea penalităților de întârziere și care a plătit sumele principale până la 31 martie poate depune cerere de anulare a penalităților într-un anumit interval de timp. Concret, conform art. 4 din acel HCL „c) cererea de anulare a accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere, dar nu mai târziu de 30 iunie 2016 sub sancțiunea decăderii“. Or cetățeanul care ne-a sesizat la redacție a primit decizia de impunere pe 8.03.2016, deci nu se mai află în termenul de 90 de zile pentru a depune o nouă cerere, având în vedere că prima este posibil să se fi rătăcit prin birouri.

Fiscul trebuie să vă răspundă în 45 de zile la cereri și petiții

În cazul în care cetățenii depun cereri sau petiții legate de Codul Fiscal, către Fiscul local (Direcția de Impozite și Taxe de pe lângă primărie), în cazul în care acele documente sunt depuse cu număr de înregistrare la organul fiscal local, atunci acesta are obligația de a răspunde solicitărilor în termen de 45 de zile de la depunerea lor la DIT. Articolul 77 din Codul de Procedură Fiscală valabil din 2016 (Legea 207/2015) prevede că: „(1) Cererile depuse de către contribuabil/plătitor la organul fiscal se soluționează de către acesta în termen de 45 de zile de la înregistrare.
(2) În situațiile în care, pentru soluționarea cererii, este necesară administrarea de probe suplimentare relevante pentru luarea deciziei, acest termen se prelungește cu perioada cuprinsă între data solicitării probei și data obținerii acesteia, dar nu mai mult de:
a) două luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la contribuabilul/plătitorul solicitant;
b) 3 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorități sau instituții publice ori de la terțe persoane din România;
c) 6 luni, în cazul în care sunt solicitate probe suplimentare de la autorități fiscale din alte state, potrivit legii.
(3) În situațiile prevăzute la alin. (2) lit. b) și c), organul fiscal are obligația să înștiințeze contribuabilul/plătitorul cu privire la prelungirea termenului de soluționare a cererii“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS