11.4 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCardul de sănătate - obligatoriu, dar cu erori

Cardul de sănătate – obligatoriu, dar cu erori

Cardul național de sănătate este de ieri singurul instrument de decontare și validare a serviciilor medicale în sistemul public de sănătate. Cu toate acestea, peste 23.000 de doljeni nu au intrat în posesia documentului, iar alte 15.800 de carduri le distribuie acum Poșta. De la 1 septembrie, adeverință înlocuitoare de card se emite doar pentru cazurile în care asiguratul declară că l-a pierdut, a fost deteriorat sau furat.
Ieri a fost data de la care oficial cardul de sănătate a devenit obligatoriu în sistem, după șapte luni de amânare și șapte ani de când se lucrează la acest proiect. Din cele peste 450.000 de carduri care au fost tipărite pentru județul Dolj, Poșta Română a reușit să distribuie 42.000, iar la Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) Dolj a returnat peste 35.000. Dintre acestea, până acum au rămas neridicate 23.818 carduri. Pentru că de ieri cardul a devenit obligatoriu, CAS Dolj a prelungit programul până la ora 20.00. „De pe 1 până pe 8 septembrie, porțile noastre sunt deschise pentru cei care au cardul aici, cu excepția zilelor de sâmbătă și duminică. Dacă pacientul se află la unul dintre furnizorii medicali, atunci oricare dintre aceștia poate să verifice calitatea de asigurat și dacă figurează ca asigurat atunci pot să îi acorde pacientului serviciile medicale de care are nevoie. Adeverință de asigurat nu se mai oferă de către CAS Dolj începând cu 1 septembrie. Dacă persoana apare ca având card emis care se află în curs de distribuire sau nu are card emis încă, furnizorul verifică în sistem și dacă îi apare că este asigurat îi oferă serviciul“, spune Cristina Mândreci, purtător de cuvânt al CAS Dolj.

„Este a treia sau a patra oară când vin la CAS pentru card“

La sediul CAS Dolj, ieri au venit zeci de persoane să ridice cardul lor sau al rudelor. Pentru cei mai mulți nu este prima dată când ajung la sediul instituției ca să poată intra în posesia cardului. Florența a venit de la 80 de kilometri pentru cardul unei rude imobilizate. „Este a treia sau a patra oară când vin la CAS pentru card. Cuscrul meu nu se poate mișca, este pe aparate și am venit să îi iau eu cardul pentru că are nevoie de el în spital. Apare ca fiind emis, dar el nu l-a primit și când am mai venit aici mi s-a spus că nici la CAS nu este. Nu înțeleg de ce nu se găsește. La spital nu pot să îl interneze dacă nu îl are“, spune Florența din Rastu Vechi.
Ieri își aștepta rândul la CAS și Daniela Marinescu: „Am venit să întreb de cardul fratelui meu pentru că el nu poate ajunge aici. Am mai venit o dată acum o lună jumătate și mi s-a spus că este la tipărit și vine într-o săptămână. A trecut mai bine de o lună și nu a mai venit. Nu a ajuns nici acum. Are nevoie de el pentru control“.

„Suntem cumva între ciocan și nicovală“

Medicii de familie spun că, atunci când sistemul merge, se lucrează foarte bine. „Atunci când cardul merge este o plăcere să lucrezi cu el, iar când nu merge pacienții își pierd răbdarea și ne străduim să găsim o soluție, astfel încât să nu lăsăm nici pacientul nerezolvat din punct de vedere medical și să rezolvăm și partea administrativă. Trebuie să dăm telefoane la CAS. De cele mai multe ori și cei de acolo sunt ocupați, iar noi suntem cumva între ciocan și nicovală, adică între pacient și CAS. Astăzi am avut o pacientă care avea nevoie de serviciu medical și în sistem a apărut «operațiune eșuată în unitatea de management, stare card invalid». Nu am avut ce să facem, așa că pacienta trebuie să meargă la CAS să vadă cum se poate rezolva situația“, a declarat dr. Dalida Mosorescu, medic de familie.

În sistem apar tot felul de erori

Medicul de familie spune că în sistem apar tot felul de erori pe care dacă medicul stă să le rezolve se pierde timpul de consultație. Medicii precizează că pacienții trebuie să înțeleagă că, dacă nu au card, nu pot să beneficieze de nici un fel serviciu medical în afara urgenței și a situației în care se oferă adeverință înlocuitoare. „Mai avem situații de pacienți care nu au cardul pentru că fie l-au pierdut, fie nu le-a fost editat. S-au dus și au depus la CAS Dolj documentele necesare pentru tipărirea cardului, au venit cu adeverință de asigurat înlocuitoare de card și după ce au trecut două luni, la același pacient apare la interogarea pe site-ul CNAS că «persoana are card emis», deși nu l-a primit. În urmă cu două luni, în sistem apărea că «persoana nu are card emis». La CAS i s-a spus că este pe drum cardul și că eu am obligația să îi asigur servicii medicale. Dar eu nu știu cum pot face asta, dacă pe site apare că are card emis și automat adeverința înlocuitoare de card își pierde valabilitatea. Nu medicul de familie trebuie să rezolve aceste situații. Acesta trebuie să consulte. Pacienții trebuie să înțeleagă că, dacă nu au card, nu pot să beneficieze de nici un fel serviciu medical în afara urgenței și a situației în care se oferă adeverință înlocuitoare“, adaugă dr. Mosorescu.

Clinica de Oncologie a SJU, pregătită pentru cardul de sănătate

Prof. univ. dr. Florinel Bădulescu, șeful Clinicii de Oncologie a Spitalului Județean de Urgență (SJU) Craiova, este un susținător al implementării corecte a cardului de sănătate, așa cum există și în alte țări. Pe parcursul ultimelor șapte luni în care asigurații au început să intre în posesia cardului, prof. Bădulescu spune că i-a obișnuit pe pacienții săi să aibă mereu cardul la ei. În plus, a organizat bine clinica din acest punct de vedere, astfel încât acum aici există un calculator și un cititor de card pentru internările de zi și altele pentru internările continuue. „Am luat foarte în serios lucrurile. Am deranjat și unii bolnavi la început din cauză că nu înțelegeau că trebuie să aibă cardul la ei. Lucrurile sunt acum pe un făgaș bun. Bolnavii s-au învățat și vin cu cardul. Aproximativ cinci la sută dintre ei nu au card, dar au acele adeverințe înlocuitoare. Eu nu voi lăsa bolnavii netratați chiar dacă mi-ar veni imputații. Eu îmi voi trata bolnavii și fără card pentru că este dreptul lor. Suntem unul dintre puținele centre din țară, exceptând institutele oncologice, care are inginer de sistem lucrând pe registrul de bolnavi de cancer al Olteniei. În cabinetul nostru există și asistent, și registrator, și inginer de calculatoare. Asta pentru a scurta cât putem de mult timpul. Avem un rulaj foarte mare, cam 40 de bolnavi internați prin spitalizare continuă și încă 20-25 pe internare de zi într-o săptămână. Am cerut și ni s-a dat al doilea cititor de card. De-a lungul timpului, nu am angajat în clinică decât asistenți care au avut curs de calculatoare și după zece ani iată că această măsură își arată relevanța“, a mai spus prof. univ. dr. Florinel Bădulescu, șeful Clinicii de Oncologie.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS