20.6 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljOlguța Vasilescu, incompatibilă?

Olguța Vasilescu, incompatibilă?

Primarul Lia Olguța Vasilescu nu se consideră incompatibil  (Foto: Arhiva GdS)
Primarul Lia Olguța Vasilescu nu se consideră incompatibil (Foto: Arhiva GdS)

Ștampila și semnătura primarului Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, apar pe documentele Termo Craiova SRL, furnizorul de agent termic al orașului. Potrivit legii, funcția de primar este incompatibilă cu cea de reprezentant al municipiului în societățile comerciale de interes local, consecința fiind pierderea mandatului. Citiți mai jos o analiză a situației de la Termo SRL, dar și o comparație cu speța Klaus Iohannis.

Demersul nostru jurnalistic pleacă de la prevederile Legii nr. 161/2003, privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice. Potrivit legii menționate, funcția de primar și viceprimar „este incompatibilă cu funcția de reprezentant al unității administrativ-teritoriale în adunările generale (AGA) ale societăților comerciale de interes local sau de reprezentant al statului în adunarea generală a unei societăți comerciale de interes național“ (art. 87, alin. 1, lit. f).
În analiza noastră, vom verifica dacă această prevedere legală este respectată în cazul SC Termo Craiova SRL, furnizorul de agent termic al orașului. Așadar, în 2012, Regia Autonomă de Termoficare (RATf) din subordinea Consiliului Local (CL) Craiova a fost reorganizată în societate comercială cu răspundere limitată – SC Termo Craiova SRL (HCL nr. 154/2012). Acționarii societății erau CL Craiova (95%) și Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public și Fondului Locativ (RAADPFL) Craiova (5%). Conform actului constitutiv, conducerea societății (art. 16) este asigurată de Adunarea Generală a Asociaților (AGA), care se întrunește ori de câte ori este necesar (art. 18, alin. 1). Asociații adoptă hotărâri atât în privința activităților societății, cât și referitor la politicile sale economice și comerciale, hotărâri care se iau în AGA (art. 19). AGA decide prin votul reprezentând majoritatea absolută a asociaților și a părților sociale (art. 20, alin. 1), iar pentru hotărârile având ca obiect modificarea actului constitutiv este necesar votul tuturor asociaților (alin. 2). AGA „numește și revocă, în condițiile legii, administratorul, cenzorii, auditorii, lichidatorii, stabilind indemnizațiile acestora“ (art. 21, lit. b).

Modul de lucru la Termo SRL

Legea nr. 31/1990 privind societățile comerciale spune că acționarii pot participa și vota în AGA prin reprezentare, în baza unei împuterniciri acordate pentru respectiva adunare generală (art. 125, alin. 1). Această prevedere se referă însă la societățile comerciale pe acțiuni (SA). În cazul societăților cu răspundere limitată (SRL), acționarii trebuie să fie prezenți la ședința AGA. Ei pot vota totuși prin reprezentare, în cazul în care această prevedere este inserată în actul constitutiv al societății. Ca o primă observație, remarcăm că actul constitutiv al SC Termo Craiova SRL nu prevede posibilitatea votului prin reprezentare. Revenind la actul de voință al CL pentru înființarea Termo Craiova SRL (HCL nr. 154/2012), observăm prevederea explicită (art. 17) că „se mandatează primarul municipiului Craiova să semneze actul constitutiv“ al societății.
Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală (art. 36, alin. 3, lit. c) spune că CL exercită, în numele unității administrativ-teritoriale, toate drepturile și obligațiile corespunzătoare participațiilor deținute la societăți comerciale sau regii autonome, în condițiile legii.
Dar „persoanele împuternicite să reprezinte interesele unității administrativ-teritoriale în societăți comerciale (…) sunt desemnate prin hotărâre a consiliului local“ (art. 37). Din verificările GdS, în perioada 4 octombrie 2012 (când a fost aprobată HCL nr. 154) – 27 martie 2014, nu există nici o hotărâre prin care CL Craiova și-a mandatat reprezentant în AGA de la Termo SRL. Atunci de cine a fost condusă societatea?
În perioada menționată, SC Termo Craiova SRL a avut doi administratori, cu care a și încheiat contracte de administrare: Nicolae Degeratu (HCL nr. 168/2012) și Mihail Neațu (HCL nr. 681/2013). Prin aceste HCL, cele două persoane au fost desemnate administratori, conform actului constitutiv AGA fiind cea care numește administratorii. Cu toate acestea, la ambele hotărâri de CL primarul Lia Olguța Vasilescu a fost împuternicit să semneze contractele de administrare. Mai mult decât atât, pe modificarea actului constitutiv, în care administrator a fost numit Mihail Neațu, în dreptul asociatului Municipiul Craiova (95%) prin CL Craiova apare semnătura și ștampila primarului Lia Olguța Vasilescu. După cum am precizat deja în partea introductivă, pentru modificarea actului constitutiv este necesar votul în AGA al tuturor asociaților (art. 20, alin. 2).

„Care-i incompatibilitatea?“

În ședința CL din 27 martie 2014, modul de lucru s-a schimbat brusc. Prin HCL nr. 125/2014, CL și-a desemnat reprezentant în AGA de la Termo SRL în persoana lui Ovidiu Mischianu, directorul Direcției Juridice din Primăria Craiova.
Într-un raport întocmit chiar de Mischianu se arată că, „pentru evitarea conflictului de interese și a incompatibilităților prevăzute de Legea nr. 161/2003, raportat la Legea nr. 393/2004 privind statutul aleșilor locali, persoana desemnată nu poate avea calitatea de ales local“. În calitate de reprezentant al CL în AGA, Mischianu a fost mandatat să voteze organigrama și statul de funcții al Termo SRL pe anul 2014 (HCL nr. 129), dar și încetarea contractului de administrare al lui Mihail Neațu (HCL nr. 550/2014), numirea lui Florin Lungu în această funcție (HCL nr. 551/2014) și aprobarea contractului acestuia de administrare (HCL nr. 586/2014). Dacă, așa cum spune legea, un ales local nu are voie să reprezinte CL în AGA, ne întrebăm în ce calitate a semnat primarul Lia Olguța Vasilescu modificarea actului constitutiv al Termo SRL și cum a fost împuternicită să semneze contractele pentru doi dintre administratorii societății. A fost Olguța Vasilescu incompatibilă? Numai justiția poate să spună.
Ca o consecință, potrivit art. 15, alin. 2, lit. b, din Legea nr. 393/2004 privind statutul aleșilor locali, calitatea de primar încetează de drept în caz de incompatibilitate. Lia Olguța Vasilescu a comentat scurt această problemă. „Care-i incompatibilitatea? Primarul semnează pentru ducerea la îndeplinire a tuturor hotărârilor CL“, a transmis primarul.

Olguța Vasilescu versus Klaus Iohannis

Cazul Olguței Vasilescu seamănă foarte mult cu cel al lui Klaus Iohannis, președintele României, fost primar al orașului Sibiu. În 2013, Iohannis a fost considerat incompatibil de Agenția Națională de Integritate (ANI), cu care s-a judecat și a câștigat la Curtea de Apel (CA) Alba-Iulia, hotărârea rămânând recent definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ). Relatăm pe scurt speța Iohannis, pentru a observa asemănările și deosebirile cu speța Olguța Vasilescu.
Prin HCL nr. 246/2010, Serviciul Public de Administrare a Piețelor (SPAP) Sibiu a fost reorganizat în SC Piețe SA, având ca acționari Municipiul Sibiu (99%) și Județul Sibiu (1%). În textul hotărârii de CL, consiliul local nu-l împuternicește pe Iohannis să semneze actul constitutiv, așa cum s-a întâmplat la Olguța Vasilescu. Totuși, în proiectul de act constitutiv din Anexa HCL, Klaus Iohannis figurează ca reprezentant al Municipiului Sibiu. Concluzia judecătorilor de la CA Alba-Iulia este că primarul nu a fost incompatibil în acest caz.
„Calitatea de reprezentant al unei persoane juridice la semnarea actului constitutiv nu translatează de drept această calitate și în AGA. Pentru a dobândi calitatea de reprezentant al unității administrativ-teritoriale în AGA, spre a exercita în numele ei drepturile și obligațiile corespunzătoare participațiilor deținute de aceasta la societăți comerciale, este necesar, conform art. 125 din Legea nr. 31/1990, coroborat cu art 37 din Legea nr. 215/2001, un mandat special pentru adunarea respectivă, concretizat printr-o hotărâre de consiliu local“, concluzionează instanța. HCL nu conține un asemenea mandat, astfel că în lipsa actelor doveditoare raportul ANI a fost respins. Spre deosebire de Klaus Iohannis, Olguța Vasilescu a fost împuternicită să semneze actul constitutiv, dar și contractele administratorilor Termo Craiova SRL. Mai mult, Olguța Vasilescu a semnat și modificarea actului constitutiv în calitate de reprezentant al asociatului Municipiul Craiova, modificare care se aprobă doar în AGA, cu votul tuturor asociaților.

Coincidență sau ghinion?

Tot în speța Iohannis, SC Apă Canal SA Sibiu a fost transformată prin Hotărârea nr. 5/2008 a AGA, din societate de interes local în societate de interes regional. Prin HCL nr. 144/2009, primarul Klaus Iohannis a fost mandatat să semneze, în numele și pe seama CL, modificarea actului constitutiv al SC Apă Canal SA, în forma aprobată de AGA în 2008. Mai mult decât atât, prin HCL nr. 231/2012, Iohannis a fost mandatat de CL Sibiu să reprezinte municipiul în AGA de la SC Apă Canal SA. Până aici, cazul este mai clar decât cel al Olguței Vasilescu, însă un amănunt face diferența: SC Apă Canal SA nu este societate de interes local, ca Termo SRL, ci regional. Primarul a arătat și judecătorii au acceptat că nu se încadrează în prevederile art. 97, alin. 1, lit. f, din Legea nr. 161/2003, deoarece din 2008 SC Apă Canal SA devenise societate de interes regional.
Raportat la noi, societatea este similară Companiei de Apă Oltenia (CAO) SA, operator regional la care Municipiul Craiova își exercită drepturile de acționar în ședințele AGA prin reprezentant mandatat de CL.
Ca o coincidență, decizia bruscă a CL Craiova de a-și desemna reprezentant în AGA de la Termo SRL coincide cu perioada în care cazul de incompatibilitate al lui Klaus Iohannis a fost intens mediatizat, ca urmare a proceselor cu ANI.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS