9.5 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăLocalAnimalele trăsnite, duse la incinerare

Animalele trăsnite, duse la incinerare

Peste 140 de oi şi capre care se aflau la o stână şi au fost ucise de un trăsnet, pe raza comunei Costeşti, judeţul Vâlcea, au fost transportate marţi seară cu un camion al firmei SC Protan pentru a fi incinerate la Ploieşti.

O turmă de oi şi capre a doi ciobani care aveau stâna pe Muntele Neteda a fost lovită de un trăsnet la sfârşitul săptămânii trecute, în timpul unei furtuni. Oamenii povestesc că, de ceva timp, aici zilnic plouă torenţial, iar în ziua în care s-a întâmplat nenorocirea oile se aflau în poiană, la păscut, în apropierea stânei. „Animalele se aflau în apropierea unui brad când a început furtuna. Un trăsnet a spintecat bradul şi toate animalele din jurul lui au fost omorâte. 143 de animale din turmă, dintre care 50 sunt capre, au fost trăsnite. Cei doi ciobani au rămas decât cu opt oi”, a povestit Dumitru Capră din Costeşti. Acesta spune că majoritatea animalelor ucise aparţineau ciobanilor şi foarte puţini localnici din zonă le dăduseră în grijă câte o oaie, două. „Tot pe Muntele Neteda, la aceeaşi stână, cu câţiva ani în urmă au fost trăsnite 300 de oi. Anul trecut, pe Muntele Ionaşcu, la o distanţă de trei, patru kilometri de stâna aceasta, au murit trăsniţi doi ciobani. Eu le-am spus să mute stâna că probabil e un blestem în zonă“, a declarat Dumitru Capră.

Autorizaţie de mediu pentru incinerarea animalelor

Incidentul a fost anunţat de ciobani la Primăria Costeşti, după care medicii veterinari au mers la stână, unde au numărat animalele decedate şi le-au luat crotaliile. Conform legislaţiei, e obligatoriu ca animalele moarte să fie distruse prin incinerare, motiv pentru care oile şi caprele trăsnite au fost coborâte marţi seara din vârful muntelui cu ajutorul a două tractoare. „Legea spune că toate animalele moarte trebuie incinerate. Cum nu avem nici o siguranţă că ele vor fi arse în munte, am hotărât să le coborâm şi să le transportăm cu o maşină specială a SC Protan la incinerare la Ploieşti. Mai mult, ca să le incinerăm în munte, aveam nevoie şi de o autorizaţie de mediu şi dura mai mult până o obţineam“, a afirmat Florinel Constantinescu, directorul Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor (DSVSA) Vâlcea.

Unui angajat al primăriei i s-a făcut rău

Animalele au fost aduse de pe munte cu ajutorul a două tractoare, pe raza oraşului Horezu, în satul Rudărie, pentru că din cauza drumului inaccesibil nu s-a putut interveni în zona Costeştiului. Stâna de pe Muntele Neteda se află la o distanţă de 30 de kilometri de satul Rudărie, iar drumul care duce în munte e foarte greu accesibil. Cinci angajaţi ai Primăriei Costeşti împreună cu cei doi ciobani şi cu soţiile lor au încărcat mai bine de cinci ore în remorcile tractoarelor cadavrele animalelor. „Până la stână faci cam cinci ore cu tractorul. Am plecat către stână luni noapte la 2.00 din curtea Primăriei Costeşti. De marţi dimineaţă de la ora 9.00 şi până la 14.30 am încărcat la ele. Nu am putut să băgăm tractoarele până la stână. Am cărat cadavrele pe o coastă şi de acolo am pus câte zece în remorca tractorului mic, apoi cu el am făcut drumuri până la cel mare şi tot aşa. Intraseră putrefacţie“, a povestit Dumitru Capră.
Din cauza mirosului, unui angajat al primăriei care ajuta la încărcat i s-a făcut rău. „A fost dezastru acolo. Le-am cărat pe toate fără mănuşi în mâini şi fără mască“, a spus Silviu Capră.
Marţi seară, în jurul orei 19.00, tractoarele au ajuns în Rudărie. Leşurile animalelor au fost mutate din tractoare cu ajutorul unui excavator şi al angajaţilor Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă „General Magheru“ în maşina SC Protan. Operaţiunea a durat aproximativ o oră, după care maşina a plecat la Ploieşti.