14.7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăEducatieDouă eleve craiovene, premiate la un concurs de astronomie

Două eleve craiovene, premiate la un concurs de astronomie

Timea şi Daria, alături de profesorul Octavian Georgescu,  la concursul din Praga
Timea şi Daria, alături de profesorul Octavian Georgescu,
la concursul din Praga

Performanţa cere sacrificiu, iar copiii cu minţi strălucite sunt dispuşi să îşi transforme, de fiecare dată când este nevoie, timpul liber în ore suplimentare de studiu. Renunţă fără probleme la orele de distracţie în favoarea orelor în care învaţă noutăţi despre domeniul pe care îl studiază. Ei aleg să nu fie indiferenţi în faţa ştiinţei, ci să o aprofundeze astfel încât să îi afle toate secretele. Timea Nistorică şi Daria Georgescu, eleve în clasa a X-a la Colegiul Naţional „Carol I“, sunt exemplele perfecte de tinere cu mari perspective de viitor, care pot oricând să aducă mândrie României.

Timea şi Daria au participat, între 14 şi 20 iunie, la Concursul de ştiinţe spaţiale „Odysseus II“, organizat în Praga, unde au câştigat premiul special la etapa internaţională regională pentru proiectul la care au muncit din toamna anului trecut. Este prima dată când la Craiova vine un premiu de la acest concurs. A fost nevoie de multă implicare, de muncă, de idei originale, dar şi de multe ore petrecute la şcoală, în afara cursurilor, pentru a se remarca printre cele 14 echipe participante. „Proiectul nostru s-a numit «Rediscover» şi prezenta o călătorie solitară în spaţiu. Era vorba despre un astronaut care călătorea singur până pe Marte. Noi am studiat mai mult aspectele psihologice, am mers pe această ramură. Ne-am gândit la factorii care l-ar putea influenţa, problemele pe care le-ar putea avea din punct de vedere psihoplogic, dar şi la anumite soluţii care l-ar ajuta. Am considerat că ar putea suferi de depresie, anxietate, atacuri de panică sau chiar s-ar putea gândi să se sinucidă. Am găsit şi câteva soluţii care ar putea să diminueze şansele ca el să ajungă în astfel de stări. Una dintre cele mai importante s-a numit «invitatul-surpriză», adică astronautul să poată fi sunat printr-un apel video de anumite personalităţi pe care el le admiră. A doua idee s-a numit «camera albă», un spaţiu mic pe ai cărui pereţi să fie un fel de saltele, iar în momentul în care astronautul ar avea anumite căderi, să poată intra acolo şi să nu se poată răni. Mi s-a părut că am avut un proiect unic, pentru că nimeni nu s-a mai gândit să prezinte ceva ce ţine de minte şi de sentimentele pe care le trăieşte când este în spaţiu“, a spus Timea Nistorică. Tânăra vorbeşte cu entuziasm despre faptul că a descoperit astronomia şi spune că studierea acestui domeniu i-a schimbat optica asupra vieţii şi asupra viitorului ei. „Pentru mine, acest concurs a fost ceva cu totul nou. M-a făcut să îmi schimb ideile pe care le am pentru viitor. Ar trebui ca toţi elevii care au ocazia să participe să facă acest lucru, pentru că te ajută în multe privinţe. Spre exemplu, eu vreau să dau la Medicină, însă până acum nu mă gândisem niciodată să practic medicina în spaţiu. În cadrul acestui concurs au fost abordate o mulţime de subiecte interesante, total diferite faţă de ce puteam afla de la concursurile şi olimpiadele din ţară. Chiar mi-ar plăcea să fac parte dintr-un echipaj care pleacă în spaţiu“, a mai spus Timea.

„Merită să fac ore suplimentare de studiu“

Timea îşi doreşte să devină medic, însă nimic nu o împiedică să meargă şi la concursuri sau olimpiade care îi pot deschide noi orizonturi. Chiar dacă a pierdut multe ore de distracţie pentru a studia, nu regretă deloc şi ar face oricând din nou acest lucru. „Sincer, merită să pierd din orele de distracţie pentru orele de studiu. De multe ori, prietenii mei ieşeau vineri seara în oraş, iar eu rămâneam la şcoală după ore. Însă, nu-mi pare rău, m-am bucurat că am rămas să învăţ pentru că apoi am plecat la Praga să prezentăm proiectul. Părinţii au fost foarte bucuroşi că ne-am calificat să plecăm acolo. Dacă ştii cum să îţi structurezi timpul, îţi ajunge şi pentru distracţie. Vreau să mă implic în multe proiecte, chiar şi pe parcursul verii. Nu ştiu exact dacă voi rămâne în ţară sau voi pleca. Am o rudă plecată şi ştiu că este greu în altă ţară. Ai tot timpul sentimentul că eşti străin. Probabil voi face Medicina în alt oraş, vreau să mai schimb mediul şi să cunosc şi alţi oameni“, a mai povestit eleva de 15 ani.
Nici Daria nu ar da orele de studiu pe cele de distracţie pentru că ştie că educaţia este mai presus de toate. Vrea să devină medic sau cercetător, dar până atunci îşi doreşte să acumuleze cât mai multe informaţii, iar pentru asta participă la concursuri şi olimpiade. „Niciodată nu am văzut aceste ore suplimentare ca pe o sacrificare a timpului liber deoarece nu cred că trebuie să te implici sau să începi anumite lucruri care nu te atrag. Este un mod de a-mi îmbunătăţi cunoștințele, acel ceva care mă diferenţiază şi mă scoate din zona de confort din care majoritatea oamenilor refuză să iasă. Domeniul ştiinţelor m-a atras încă din copilărie, familia mea contribuind la curiozitatea către această parte a lumii. Când eram mică eram liniştită, în serile în care plângeam, de bunica mea, care obişnuia să îmi arate cerul şi să îmi povestească atât cât ştia ea despre misterioasele stele. Cu cât creşteam, cu atât mai curioasă eram. În momentul de faţă a fi medic sau cercetător este ceea ce mă atrage cel mai mult“, a spus Daria Ştefănescu.

„Prea multă teorie, prea puţină practică. Majoritatea elevilor învaţă doar pentru note“

Încă nu ştie dacă va pleca în străinătate, dar vrea ca veniturile ei să fie pe măsura muncii. Daria şi-ar dori ca sistemul de învăţământ să fie mai deschis către elevi şi să le ofere posibilitatea să pună mai mult în practică teoria pe care o învaţă. „Prea multă teorie, prea puţină practică. Majoritatea elevilor învaţă doar pentru note, majoritatea profesorilor predau pentru a trăi. Schimbarea vine prin conştientizare, iar aceasta apare o dată cu oamenii care deschid ochii în societate. Avem atât de mult potenţial… doar că trebuie să fie cineva care să ne explice asta înainte de a pierde aceste persoane care pot aduce schimbarea. Cum altfel putem schimba acest sistem? Prin comunicarea dintre profesori şi elevi, una mai bună, una mai practică. Avem nevoie de profesori care aduc ceva nou într-o oră normală de şcoală, precum un voluntar care vrea să îi inspire şi pe alţii“, a mai spus Daria. Ea se află acum într-o tabăra binemeritată, de unde se va întoarce cu şi mai multă poftă de informaţii noi.
În afară de dorinţa de studiu a elevelor, a mai fost nevoie şi de multă dăruire din partea profesorului coordonator, Octavian Georgescu, care a muncit cot la cot cu ele pentru a atinge o asemenea reuşită. „Noi căutăm elevi care nu renunţă. Eu am reuşit să îi stimulez pe elevi prin simplul fapt că i-am încurajat să nu se lase. Nu am vrut să se gândească la faptul că vor câştiga o excursie la Praga dacă merg la acest concurs, ci să se gândească la beneficiile educaţionale pe care le are o asemenea competiţie. A fost alegerea lor, eu nu le-am spus să îşi schimbe priorităţile. Am ales să vin la şcoală să fac aceste ore suplimentare pentru că există elevi care solicită acest lucru. Este greu, la un moment dat familia te întreabă când le vei acorda şi lor timpul cuvenit, însă cât vor exista astfel de elevi care vor să înveţe, eu nu voi renunţa“, a declarat Octavian Georgescu, profesor de fizică şi coordonatorul echipei care a participat la concursul din Cehia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS