18.1 C
Craiova
miercuri, 8 mai, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFord România nu mai produce motoare pentru GM

Ford România nu mai produce motoare pentru GM

Senatul SUA a respins vineri ajutorul de 21 de miliarde de dolari pentru Ford, GM şi Chrysler. 2,2 milioane de angajaţi riscă să rămână fără locuri de muncă. Ford trimite în şomaj salariaţi din Europa, dar anunţă că va angaja în România. Criza de la GM a determinat sistarea producţiei de motoare de la fabrica din Craiova.

 

Senatul american a furnizat vineri o surpriză de proporţii, refuzând ajutorul de urgenţă în valoare de 21 de miliarde de dolari pentru constructorii de automobile General Motors (GM), Chrysler şi Ford. Cei trei giganţi ai industriei auto solicitaseră banii pentru depăşirea crizei economice, iar planurile de restructurare prezentate de cele trei companii au fost aprobate de Camera Reprezentanţilor. Vineri, în Senatul SUA, planurile anticriză au primit 52 de voturi din 60 necesare, în timp ce 35 de senatori au votat împotriva salvării industriei auto. Ştirea, preluată de agenţiile de presă, a făcut valuri la bursele din întreaga lume, influenţând cotaţiile multor sectoare conexe, inclusiv a aurului. 2,2 milioane de angajaţi riscă să rămână fără servicii.

Ford avea şi ea nevoie de o linie de credit de şapte miliarde de dolari, chiar dacă a anunţat că pe termen scurt nu are probleme cu lichidităţile. În România, compania avea planuri mari: investiţii directe de 675 de milioane de euro (cheltuieli totale de un miliard de euro), producţie anuală de 300.000 de autoturisme din 2011 şi mărirea numărului de salariaţi de la 3.900 la 7.000-9.000, ceea ce va crea pe orizontală până la alte 36.000 de locuri de muncă.

Recent, Ford a anunţat că trimite în şomaj tehnic 10.000 de salariaţi de la fabricile din Europa ale companiei. În acelaşi timp, susţine cu tărie că planurile de investiţii în România vor continua. „Aşa cum a spus John Fleming, preşedinte şi CEO Ford Europa, planurile companiei pentru fabrica de la Craiova rămân neschimbate. Domnul Fleming a confirmat că, de anul viitor, Ford va începe producţia la Craiova cu modelul Transit Connect. De asemenea, vom continua să pregătim uzina pentru modele noi, pe care intenţionăm să le fabricăm în Bănie în anii următori“, a spus Ana-Maria Timiş, din partea McGuireWoods, firmă care reprezintă Ford Europa. Surse din companie susţin că angajările făcute în România, în paralel cu disponibilizările din celelalte fabrici, vor crea tensiune între patronat şi sindicate.

 

Salariaţii de la motoare au încetat producţia

 

Sindicatul Ford de la fabrica din Craiova aşteaptă ca planurile companiei americane să se materializeze. „Acum lucrăm la înlocuirea liniilor de producţie. Ştim că în alte fabrici s-a redus producţia ca efect al crizei, dar noi nu facem deocamdată maşini. 1.000 de salariaţi de la fabrica de motoare produceau propulsoare pentru GM. De puţin timp, au trecut şi ei la amenajări, ca toată lumea, pentru că GM nu mai vrea motoare până cel puţin la 1 ianuarie“, a precizat liderul sindicatului, Ovidiu Cioroianu.

Efectele ştirii furnizate vineri de Senatul american s-au făcut simţite şi la Bursa de Valori Bucureşti (BVB), iar lichiditatea acţiunilor Automobile Craiova SA (ACSA) – cea care controlează pachetul majoritar la Ford România – tinde spre zero. „Toate companiile listate au avut de suferit. În ceea ce priveşte ACSA, lichiditatea este foarte scăzută. Practic, s-au tranzacţionat joi doar 79 de acţiuni, echivalentul a două cupoane PPM“, a precizat Leonard Şonei, broker la Intercapital Invest Craiova.

Cotaţia AUCS a ajuns vineri la 4,95 lei/acţiune, în scădere cu 13,9% faţă de deschiderea şedinţei, în timp ce valoarea de piaţă a companiei ajunsese la doar 24 de milioane de lei.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

28 COMENTARII