22.3 C
Craiova
joi, 23 mai, 2024

Cu caruta prin UE

România a intrat in Uniunea Europeana. Cu tot cu carutele de pe drumurile publice. Desi legile interzic de aproape un deceniu circulatia acestora pe drumurile nationale si europene ori in municipii, politia se dovedeste „impotenta“ când e vorba sa aplice aceste norme, iar autoritatile inchid ochii in mod inexplicabil.


Conform statisticilor facute chiar de politie, in România are loc zilnic cel putin un accident rutier in care sa fie implicata o caruta. Printre soferi circula chiar un fel de lege a lui Murphy: „Masinile intâlnesc carute numai in curbe sau in locurile in care depasirea este interzisa“. Noaptea, vehiculele cu tractiune animala sunt adevarate pericole publice pentru conducatorii auto, majoritatea carutelor nefiind prevazute nici macar cu „ochi de pisica“, desi legea impune sa fie echipate cu felinar. Soferii se intreaba cât va mai fi tolerata in România circulatia pe drumurile publice a acestor vehicule, interzise pe sosele in orice tara din Uniunea Europeana.


Lege nerespectata


Conform art. 65, alin.1 din noul Cod Rutier, „sunt interzise accesul si deplasarea vehiculelor cu tractiune animala, a animalelor de povara, de tractiune sau de calarie, precum si a animalelor izolate sau in turma pe drumurile nationale, in municipii si pe drumurile la inceputul carora exista indicatoare de interzicere a accesului“.


Doar prin judetul Dolj trec doua drumuri europene principale. E 70 porneste din La Coruna, trece prin Bordeaux, Torino, Brescia, Venetia, Belgrad, apoi de la Timisoara prin Craiova catre Caracal, Bucuresti, Ruse si Varna. E 79 pleaca de la Debretin, trece prin Oradea, Deva, Petrosani, apoi prin Craiova catre Calafat, Vidin si Sofia pâna la Tesalonic. In plus, unul dintre coridoarele paneuropene de transport vine de la Timisoara, trece prin Craiova si se indreapta catre Bulgaria si Macedonia prin Calafat.


Conform legii, in Dolj carutele n-ar avea ce sa caute in municipiile Craiova, Bailesti si Calafat ori pe drumurile nationale si europene. O asemenea reglementare exista, de altfel, dinainte de anul 2000, insa niciodata nu se respecta. Zeci de carute pot fi vazute zilnic prin Craiova, iar in asa-zisele municipii Calafat si Bailesti sunt parca mai multe pe strazi decât masinile.


Pericol public


Accidentele in care sunt implicate carute au devenit, din nefericire, ceva obisnuit, in conditiile in care politia mai mult se preface ca aplica reglementarile in vigoare. „Saptamânal sunt organizate actiuni pentru depistarea si luarea masurilor impotriva carutasilor care circula pe categoriile de drum pe care le este interzis accesul. Au fost desfasurate activitati de mediatizare a prevederilor legale si au fost facute recomandari prin intermediul mass-media. De asemenea, politistii de la posturile comunale au desfasurat in permanenta activitati de monitorizare, informare si atentionare sau chiar de sanctionare a carutasilor“, a sustinut subcomisarul Maria Vasile, purtator de cuvânt al Inspectoratului de Politie al Judetului (IPJ) Dolj.


Se vede insa ca n-a fost suficient, politia nereusind sa impuna in aproape un deceniu o prevedere legala suficient de clara care interzice circulatia carutelor pe drumurile nationale si in municipii. Ce-i drept, numarul accidentelor mortale in care au fost implicate carute a scazut in ultimii ani, dar au continuat sa se produca. „Cele mai frecvente cauze ale accidentelor de circulatie in care au fost implicate carute sunt: neechiparea acestora cu elemente reflectorizante, neasigurarea la schimbarea directiei de mers si conducerea carutelor sub influenta bauturilor alcoolice“, a mentionat subcomisar Maria Vasile.


Lipsa drumurilor


Explicatia cea mai la indemâna a politistilor pentru neaplicarea interdictiei pentru carute o constituie lipsa drumurilor laterale. „Cea mai mare problema o constituie lipsa drumurilor laterale pe care carutele sa circule. Asa se face ca in municipii precum Calafat sau Bailesti e greu sa se aplice dintr-o data interdictia si sa se treaca la confiscarea carutelor care circula neregulamentar“, a spus purtatorul de cuvânt al IPJ Dolj. Partial adevarat insa, pentru ca „dintr-o data“ inseamna de aproape zece ani in care nu s-a facut nimic, desi interdictia circulatiei carutelor era prevazuta de lege.


Problema este mult mai ampla. Daca mai toate satele au drumuri printre tarlale pe unde se poate circula cu caruta, ar fi necesare si drumuri paralele cu cele nationale, care sa poata face legatura intre localitati si pe unde sa poata circula carutele. Asa ceva insa nu exista nicaieri in tara, desi administratorii drumurilor au prin lege obligatia sa le amenajeze!


„Drumuri laterale pentru carute nu exista nicaieri in tara si cred ca problema ar trebui rezolvata cumva, poate printr-o lege, pentru ca implica multiple probleme, legate de exproprieri, dar si de sumele necesare amenajarii. In momentul de fata noua ne e imposibil sa amenajam asemenea drumuri, in conditiile in care bugetul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din România abia ajunge pentru intretinerea drumurilor existente. Problema carutelor exista insa si trebuie rezolvata cumva la nivel national“, a declarat Adrian Lumezeanu, directorul Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Craiova.


Gafele autoritatilor


Nu se poate incheia o dezbatere pe acest subiect fara a trece in revista poate cea mai mare gafa a reprezentantilor municipalitatii craiovene. Prin Hotarârea nr. 227 din 31.07.2003, Consiliul Local Municipal Craiova a stabilit ca vehiculele cu tractiune animala pot circula prin oras, insa doar prin anumite zone. Carutelor le era interzisa circulatia doar in zona A a municipiului, adica in spatiul delimitat la vest de strazile Pascani, Maria Tanase, Brestei, Câmpia Islaz, Petuniilor, Pictor Iscovescu, Bucovat, Soimului si bulevardul 1 Mai, la sud de strazile Tabaci, Anul 1848, General Magheru si bulevardul Gheorghe Chitu, la est de strazile Spaniei, Petre Ispirescu si Nicolae Iorga, iar la nord de strazile Fratii Golesti, Nicolae Iorga, Gen. Constantin Cernatescu, Gen. Argetoianu, Lamâitei, Doljului, Opanez si George Enescu.


Consilierii locali au votat, iar Prefectura Dolj a avizat pentru legalitate hotarârea amintita, cu toate ca era vadit ilegala, contravenind legislatiei rutiere de la acea data, care stipula aceeasi interdictie in municipii pentru carute ca si astazi. Hotarârea e in vigoare si astazi, pentru ca alesii locali craioveni nu s-au obosit sa o anuleze.


Solutii


Problema fiind de amploare nationala – daca nu chiar europeana, pentru ca România este singurul stat membru al UE in care mai pot fi intâlnite carute pe sosele, punând in pericol circulatia – ar trebui rezolvata la nivel guvernamental. Autoritatile judetene insa pot gasi chiar ele solutii. De aceea, la nivelul judetului Dolj, o intâlnire a prefectului Nicolae Giugea cu conducerea politiei judetene si cu primarii ar trebui sa clarifice cumva situatia. Pentru ca lege exista, stipulând cât se poate de clar ca circulatia carutelor e interzisa pe drumurile nationale si europene, dar si in municipii.


Amenzi pentru primari


Primarii si directorii unitatilor locale, judetene sau regionale de drumuri pot fi sanctionati, potrivit noului Cod Rutier, cu amenzi usturatoare pentru neamenajarea drumurilor laterale pentru carute. Sanctiunile, in aceste cazuri, sunt cuprinse intre 21 si 100 de puncte-amenda, adica intre 819 si 3.900 de lei (8.190.000 – 39.000.000 de lei vechi).


Caruta se confisca


Noul Cod Rutier prevede sanctiuni intre 9 – 20 de puncte-amenda, adica amenzi intre 351 si 780 de lei (3.510.000 – 7.800.000 de lei vechi), pentru carutasii care circula pe drumurile nationale si europene sau in municipii. In plus, legea prevede ca o data cu amenda trebuie confiscata si caruta.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

3 COMENTARII