14.7 C
Craiova
vineri, 26 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFactura buclucaşă la gaze naturale

Factura buclucaşă la gaze naturale

http://www.youtube.com/watch?v=NC7YpWIQORQ

\n

Andrei Claudiu este un economist din Craiova, în vârstă de 33 de ani. El a primit în februarie, la apartamentul său la care nu locuieşte nimeni, prima factură de gaze naturale, emisă de GDF Suez Energy România, la acel post de consum. Tânărul povesteşte cum, curios din fire şi cu o deformaţie profesională în ceea ce priveşte cifrele, s-a apucat să calculeze consumul estimat pe factură, de 112 metri cubi de gaze, înmulţit cu PCS (Puterea Calorifică Superioară, adică puterea de ardere a gazelor), care era de 10,234, înmulţit cu tarifele practicate de companie şi afişate pe factură, în lei/kwh. Ceea ce a observat în final a fost un paradox: costurile evidenţiate mai jos pe factură nu corespundeau consumului estimat mai sus, pe aceeaşi factură, şi afişat într-un dreptunghi, în partea dreaptă, sus. Compania de gaze îi încărcase factura cu câţiva lei. „Există o diferenţă de 53,088 kwh, adică 5,19 mc de gaz, care nu apar nicăieri în index, pe factură, dar sunt evidenţiaţi în costuri, pe acea factură. Deci, poartă povara unui minus în buzunarul meu, ca nou abonat al companiei“, a explicat Andrei în sesizarea pe care a trimis-o la GdS. Făcând toate calculele evidenţiate pe factură, se poate observa că firma taxa în plus clientul cu circa 5,8 lei la prima factură, care totalizează 404,36 lei, deşi consumul estimat de companie a fost de 112 mc, plus costurile cu instalarea şi alte costuri agreate de client.
Andrei s-a adresat companiei care furnizează gaze naturale în sudul ţării, iar de la telefonul destinat relaţiilor cu clienţii i s-a comunicat că i se va anula factura cu eroarea respectivă. „Mi s-a spus de la call-center să nu plătesc factura respectivă, că o vor anula ei. Şi-au recunoscut vina. Chiar şi-au cerut scuze pentru eroare şi au promis că îmi vor emite o nouă factură cu calculul corect“, povesteşte craioveanul.

După reclamaţie, tânărul s-a ales cu două facturi a câte 404,36 lei

Numai că, atunci când credea că problema sa este rezolvată, proaspătul client al companiei s-a ales cu două facturi aproape la fel. GDF Suez Energy România i-a emis noului său client din Craiova o nouă factură, dar cu acelaşi calcul eronat şi fără ca omul să aibă dovada că i-a fost anulată prima factură.
„Pe a doua factură diferă doar numărul facturii şi termenul de plată, dar suma este aceeaşi, de 404 lei, iar calculul este în continuare eronat. Am sunat din nou la «Relaţii cu clienţii» şi i-am întrebat ce fac acum, că am două facturi de plată, cu aceleaşi greşeli şi fără să fie vreuna anulată?! Acesta este primul meu contact cu compania şi primul contact al companiei cu un client nou“, a mai spus Andrei consternat, rugându-i pe cei de la GDF Suez Energy să îi anuleze una dintre facturi. Dar firma furnizoare l-a îndrumat pe craiovean să nu plătească nici a doua factură.

Şocant: a apărut a treia factură, cu aceeaşi sumă

În dorinţa de a-şi remedia greşeala, compania a emis a treia factură clientului său, care are acelaşi număr ca şi a doua, dar are aceeaşi sumă de plată evidenţiată: 404,36 lei. Furnizorul de gaze nu şi-a rectificat greşeala şi nu a scăzut costul facturii cu cei circa 5,8 lei calculaţi în plus clientului. Dar a crescut valoarea coeficientului PCS, cu ajutorul căruia se calculează cuantumul final al facturii, astfel încât calculele să bată. Dacă în facturile anterioare emise craioveanului, valoarea PCS era de 10,234, în această ultimă factură trimisă de companie către client, valoarea PCS este de 10,708, astfel că preţul final al gazului este adus la nivelul de pe factură.

Ce răspunde GDF Suez Energy România

În răspunsul transmis către GdS, furnizorul de gaze explică de ce a menţinut calculul final din factură (404,36 lei) şi de ce a mărit unul din indicii care compun formula de calcul a costului final, astfel încât să le dea acelaşi rezultat. Compania consideră că singura eroare din factură a fost aceea că au pus pe factură un PCS mai vechi, în loc să pună unul din decembrie. „Domnul Andrei Claudiu a devenit client GDF SUEZ Energy România în august 2013, în urma unei preluări a unui contract de furnizare gaze naturale. La solicitarea sa, contorul a fost montat în decembrie 2013, moment de la care sistemul a început să înregistreze consum de gaze naturale şi deci să calculeze media PCS-urilor zilnice, respectiv de 10,708. Aşadar, din punct de vedere al momentului iniţierii consumului (decembrie 2013) şi al cantităţii consumate, calcul facturii este corect. Singura eroare a sistemului constă în introducerea în tabelul de indecşi a unui PCS aferent lunii august 2013 şi nu decembrie 2013. Totuşi, această eroare a sistemului nu a influenţat calculul facturii“, au precizat reprezentanţii companiei.

„Factura nu reflectă consumul real“

Andrei Claudiu a aflat consternat de emiterea celei de-a treia facturi pe numele său, cu aceeaşi sumă şi la aceeaşi adresă, pentru aproximativ aceeaşi perioadă facturată. „Constat ca s-a emis şi cea de-a treia factură pentru acest loc de consum, cu toate că ar fi fost de ajuns una singură, dar corectă… Cu tot efortul GDF Suez tot nu reuşesc să iasă din încurcătură, iar precipitarea observ că-i face să comită eroare după eroare… Aşadar, un simplu abonat al companiei mai sus-menţionate ar trebui să achite de trei ori cei 404,36 lei – sumă care, în realitate, nici măcar nu reflectă consumul real“, a menţionat tânărul, spunând şi că se va adresa Protecţiei Consumatorilor, pentru a i se rezolva situaţia creată de compania de gaze. Craioveanul care a cerut sprijinul GdS în acest caz spune că nu pentru cei câţiva lei pe care trebuie să-i plătească el în plus îşi face probleme, ci că „este o chestiune de principiu“, care ar putea afecta mai mulţi consumatori casnici. Compania susţine că nu sunt probleme cu alte facturi ale clienţilor din Craiova: „Întrucât sesizările clienţilor noştri sunt foarte importante pentru noi şi pentru a ne asigura că nu există erori, am efectuat o verificare a tranşei facturilor emise în aceeaşi perioadă cu cea a domnului respectiv şi suntem în măsură să confirmăm că acestea sunt calculate corect“.
Firma spune că a anulat prima factură emisă clientului, dar acesta neagă că ar fi primit vreo dovadă de anulare a documentului. De fapt, trebuie anulate primele două facturi.

Cum stă treaba cu PCS?

Pe site-ul companiei, coeficientul mediu PCS afişat pe strada pe care locuieşte craioveanul este de 10,708 doar în luna decembrie, cum explică firma, dar în ianuarie şi februarie, PCS este mult mai mic, în medie de 10,470. Totuşi, pe toate cele trei facturi compania calculează costul gazelor naturale la două preţuri: 30% la preţul mai mic de 0,11075 lei/kwh şi 70% la preţul de 0,11235 lei/kwh. Andrei Claudiu spune că justificarea companiei a fost aceea că în ianuarie s-a scumpit gazul. Rămâne un mister de ce a luat în calcul furnizorul de gaze (pe factură) o cantitate de gaze consumată preponderent în ianuarie, deci la un preţ mai mare, dar a calculat pe factură preţul gazului la un coeficient mediu din decembrie (acel PCS)?!

Atenţie la calculele de pe factura de gaze!
Dacă sunteţi clienţii direcţi ai furnizorului de gaze GDF Suez Energy România puteţi să verificaţi dacă datele înscrise pe factură sunt corecte, dar nu puteţi şti cum de creşte sau scade acel coeficient/indice PCS. Puteţi doar să verificaţi valoarea acestui PCS pe site-ul furnizorului de gaze naturale, www.distrigazsud-retele.ro, în secţiunea „Serviciile noastre“, la capitolul „Putere Calorifică Specifică“. Acolo introduceţi judeţul, oraşul şi strada pe care locuiţi şi puteţi să aflaţi valoarea PCS în fiecare zi din ultimele luni, respectiv puteţi să faceţi o medie aritmetică simplă a valorilor pe o perioadă anume de facturare, care trebuie să coincidă cu PCS de pe factura dumneavoastră.
Costul final îl aflaţi înmulţind metri cubi de gaz consumat sau estimat de pe factură cu acest coeficient PCS şi aflaţi cantitatea de energie consumată, exprimată în kwh. Rezultanta o înmulţiţi cu preţul final al gazului, evidenţiat pe factură, mai nou acesta fiind de: 0,11235 lei/kwh. Veţi afla preţul gazului fără TVA, la care se adaugă 24% şi se află preţul final de plată. În cazul în care pe factură vă apare şi indexul citit, este bine să verificaţi dacă acesta coincide cu indexul pe care îl afişează contorul dumneavoastră de gaze.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS