9.8 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024

Premii pentru şoferi

Specialiştii americani de la Universitatea din Stanford au pus la punct un nou proiect menit să rezolve o problemă care afectează toate marile oraşe ale lumii: traficul prea intens la ore de vârf, informează corriere.it. Proiectul CAPRI-  Congestion and parking relief incentive a fost pus la punct de profesorul Balaji Brabhakar, originar din  Bangalore, unul dintre cele mai populare şi mai aglomerate oraşe din India. În esenţă, noul sistem constă în premii şi stimulente, chiar şi pecuniare, pentru a-i convinge pe şoferi să îşi schimbe propriile obiceiuri. Până acum, autorităţile din diferite oraşe au impus taxe mai mari pentru orele de vârf sau la intrarea în oraşe, însă aceste măsuri nu au fost eficiente în oraşele mari precum Londra, Stockholm sau Singapore. În aceste orașe, obiceiurile nu s-au schimbat nici prin introducerea sistemului de plată sau  a interdicţiei de intrare. În aceste condiţii, echipa de specialişti de la Stanford a decis să schimbe strategia. Cercetătorii coordonaţi de profesorul Brabhakar au primit peste trei milioane de dolari de la Ministerul american al Transportului pentru a studia efectele sociale ale stimulentelor către şoferi asupra traficului şi parcărilor. A luat naștere proiectul Capri, aflat încă în faza de experiment şi care a fost implementat într-unul dintre cele mai cunoscute campusuri din SUA. De câteva luni, cine intră şi iese de la Stanford la ore de vârf, între 8.00 și 9.00 şi între 17.00 și 18.00, este invitat să îşi schimbe obiceiurile, de exemplu, încercând să vină un pic mai devreme şi să plece un pic mai târziu. Cu ajutorul programului  Capri, cine reuşeşte să nu se încadreze – nici la intrare, nici la ieşire – în cele două intervale orare „fierbinţi“, participă la un fel de loterie internă. Premiile puse în cont sunt mici sume de bani, care pot fi cumulate şi virate în contul bancar curent. În alte experimente, stimulentele erau oferite sub formă de puncte, care acumulate puteau fi folosite pentru diferite premii sau sume de bani. Această idee pare să funcţioneze la  Stanford, asta şi datorită adăugării unui fel de reţea socială, cu ajutorul căreia fiecare angajat poate verifica rezultatele obţinute de colegii de serviciu şi de studiu. De altfel, exact această competiţie cu colegii ar fi contribuit la succesul programului. Mai mult decât atât, începând de lunile viitoare, proiectul va fi extins şi pentru parcări, încercându-se astfel redirecţionarea şoferilor în zone ceva mai îndepărtate de birouri şi de facultăţi.
În afară de proiectul dezvoltat de specialiştii de la Stanford, există multe oraşe şi specialişti care recomandă trecerea la premii şi renunţarea la taxe. De exemplu, în  Singapore, este în faza de studiu o loterie pentru a-i convinge pe locuitori să folosească autoturismele în orele mai puţin aglomerate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS