11.4 C
Craiova
sâmbătă, 27 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateBrandurile de top din inima Olteniei (I)

Brandurile de top din inima Olteniei (I)

http:http://www.youtube.com/watch?v=moio4Ah71w4

Cele mai importante zece branduri din Dolj au acum notorietate pe plan naţional şi chiar internaţional. Unele companii şi-au comprimat activitatea, altele continuă să fie „pe val“. Există şi mărci care nu se mai produc, dar continuă să fie cunoscute. GdS vă prezintă istoria celor mai de succes zece mărci locale, dar, mai ales, cum au trecut acestea peste criză.

Craiova a produs de la avioane, autoturisme, tractoare, îngrăşăminte chimice şi până la bere, vinuri şi produse alimentare de top, cunoscute pe plan regional sau naţional. Unele produse s-au pierdut în timp sau se vând în volume mult mai mici, pe când altele – în special cele alimentare – câştigă teren pe o piaţă concurenţială din ce în ce mai acerbă în vremuri de criză. Cine nu a auzit de pâinea de la Pan Group, de covrigeii Capollini sau Salatini, de prefabricatele BCA construite de Elpreco, de locomotivele Electroputere, de îngheţata Top Gel sau de ferestrele termoizolante QFort, făcute de Casa Noastră? Cine nu a gustat berea locală Golden Brau, vinul de Segarcea sau poate chiar zaibărul lui „Nea Mărin“, promovat odinioară de răposatul Amza Pellea? Cine nu a auzit de brandurile care au făcut istorie ani de-a rândul la Craiova, în vremurile bune ale fabricii de autoturisme Oltcit, apoi Daewoo? Zece branduri „MADE IN DOLJ“, cu care ne putem mândri. Astăzi, vă prezentăm evoluţia câtorva dintre aceste mărci de top pentru olteni. Cumulate, acestea înglobează investiţii de zeci de milioane de euro în Craiova şi împrejurimi, respectiv mii de salariaţi trudesc la realizarea acestor produse, cunoscute în toată ţara şi chiar dincolo de graniţe. 

Pan Group face istorie cu Salatini

Deşi Pan Group este cunoscută, în principal, ca producător şi furnizor de pâine, în ultima perioadă, brandurile de succes ale companiei s-au inversat în topul preferinţelor consumatorilor. De ani de zile, biscuiţii săraţi Salatini – marcă înregistrată a Pan Group – au căpătat notorietate pe plan naţional. „Dat fiind faptul că suntem de ani de zile lideri de piaţă pe mai multe segmente, şi aici le-aş aminti pe cele mai importante – crackers (Salatini), bretzel (Capollini), pâine – am putea spune că nu foarte greu se menţine cota de piaţă. Dar, în realitate, nu este tocmai aşa. Odată cu intrarea în Uniunea Europeană, au existat numeroase importuri de produse pe piaţa românească, au existat producători care au încercat să copieze brandurile sau produsele Pan Group, evaziunea fiscală care a atins cote alarmante în ultimii ani, toate acestea au îngreunat lupta pentru menţinerea cotelor de piaţă. Până la urmă, diferenţa a făcut-o consumatorul, alegând calitatea, în detrimentul promisiunilor“, a arătat directorul de
marketing al Pan Group, Florin Busuioc. Alte mărci înregistrate de Pan Group prind contur în piaţă – rulada Rollini D’Oro şi biscuiţii dulci Tismana – dar nu sunt la fel de cunoscute precum celelalte produse ale companiei. Din 2010 încoace, Pan Group s-a regrupat, oarecum, luându-şi înapoi toate magazinele care fuseseră date în locaţie de gestiune şi dezvoltând o reţea de cofetării sub numele Bianco. Astfel, brandul vrea să recâştige terenul pierdut şi pe segmentul de panificaţie, după intrarea masivă pe piaţa craioveană a vâlcenilor de la VelPitar.  

Electroputere pierde din putere

Electroputere a fost etalonul Doljului, în materie de branduri, cu locomotivele diesel electrice, care au intrat în fabricaţie în Craiova în anul 1965. Până atunci, prima locomotivă diesel electrică a fost adusă în România în 1959, fiind produsă la uzinele elveţiene Sulzer. Aceasta a fost adusă cu scopul de a înlocui locomotivele cu abur. Din anul 1965, locomotiva a fost produsă şi la Craiova, în baza unei licenţe. Ulterior, pe locomotivele cu care au fost dotate Căile Ferate Române (CFR) scria Electroputere. Multe încă sunt în funcţiune şi astăzi. În prezent, la Electroputere nu se mai produc locomotive, ci brandul care a rămas pe piaţă este electromotorul de mare putere. Dar şi aici este concurenţă. „Segmentul de produse cel mai bine vândut al companiei noastre este reprezentat de transformatoarele de putere, cu o cotă de piaţă de 70% în România şi Grecia. (…) Ca efect al crizei economice, Electroputere nu a înregistrat profit, iar cifra de afaceri a scăzut“, a precizat directorul companiei, Adrian Dumitriu. El a lăsat să se înţeleagă faptul că produsele similare mai ieftine provenind din China pun în pericol piaţa de desfacere a Electroputere pe plan internaţional. 

Elpreco, producţie
mai mică de BCA

Brandul Elpreco are în spate o tradiţie de aproape 50 de ani pe piaţa materialelor de construcţii. În 2008, grupul irlandez CRH a preluat pachetul majoritar al producătorului craiovean de prefabricate. Compania informează că, analizând cotele de piaţă ale fiecărui segment prin prisma ponderii pe care fiecare material o are în ansamblul unei construcţii, „se poate afirma faptul că sistemul de zidărie BCA cu rosturi subţiri ocupă locul fruntaş în realizarea cifrei de afaceri a companiei, urmat de sistemul de învelitoare din beton. Locul al treilea în clasament este ocupat în ponderi egale de sistemele de pavaj şi de canalizare“. Cu toate acestea, în perioada crizei producţia de BCA a scăzut cu un sfert faţă de perioadele de vârf ale Elpreco, din cauza deficitului de cerere solvabilă de pe piaţă, afirmă reprezentanţii companiei. „Cantitatea de BCA produsă la nivelul anului 2010 înregistrează o comprimare de circa 25% faţă de anul 2008“, a spus, pentru GdS, directorul Elpreco, Dan Căprioară.

Top Gel: cornetul
a luat locul vafei

Îngheţata Top Gel se distribuie la nivel naţional. Dacă până nu demult, cel mai cunoscut produs fabricat sub sigla Top Gel era vafa, din 2010 încoace lucrurile s-au schimbat. Cornetul de un leu este cel mai puternic brand Top Gel din ţară. Top Gel are distribuţie naţională de îngheţată, iar pe perioada crizei firma şi-a deschis alte şapte puncte de lucru în diverse oraşe. „Cornetul este produsul «tractor» al Top Gel şi este cel mai vândut dintre toate. Pe primele şapte luni ale anului s-au vândut 15 milioane de exemplare“, a precizat managerul companiei, Adriean Asan Mic. Cota de piaţă a Top Gel este de 18% la nivel naţional, iar într-un an bun pe acest segment de nişă în industria alimentară, fabrica Top Gel a produs 7.800 de tone de îngheţată.
 
QFort, proiectat
să reziste…

Piaţa construcţiilor în declin şi-a pus amprenta asupra brandurilor locale de profil. Ferestrele şi uşile termoizolante QFort – marcă înregistrată a companiei Casa Noastră – se distribuie la nivel naţional, în cea mai mare reţea de magazine de profil, potrivit informaţiilor postate pe site-ul companiei. Cei doi asociaţi, Ştefan Cherciu (80%) şi Cosmin Ionescu (20%), au decis să nu vorbească anul acesta în mod public despre cota de piaţă, respectiv despre activitatea companiei. Dar datele oficiale din bilanţul contabil vorbesc de la sine, arătând dificultăţile prin care trece compania. Cifra de afaceri a companiei a scăzut de la 78 de milioane de lei în 2009, la 76 de milioane de lei în 2010. Casa Noastră are pierderi uriaşe pe anul 2010, de 8,2 milioane de lei, în scădere faţă de 2009, când au fost de 10 milioane de lei. Brandul QFort a răzbătut pe piaţă prin calitatea produsului. Tot de pe site-ul companiei aflăm faptul că marca QFort este prezentă şi pe pieţele externe, iar la Craiova se găseşte cea mai mare fabrică de ferestre şi uşi termoizolante din ţară şi una dintre cele mai moderne din Europa, realizată cu investiţii de 25 de milioane de euro: „Trei hale pentru producţia de sisteme de uşi şi ferestre din PVC şi geam termoizolant, cu o suprafaţă totală de 13.000 de metri pătraţi, capacitate logistică şi de transport de 10.000 de metri pătraţi şi parc auto de 250 de maşini (…) calitatea ferestrelor QFort este apreciată de clienţi din Austria, Bulgaria, Elveţia, Franţa, Germania, Italia, Portugalia şi România“.

Alte branduri renumite „MADE IN DOLJ“ 

Zilele viitoare, GdS vă va prezenta cum au evoluat în perioada crizei alte branduri cu notorietate: Golden Brau, vinul de Segarcea produs de Domeniile Coroanei şi, nu în ultimul rând, Zaibărul de Băileşti, care a devenit marcă înregistrată. De asemenea, deşi nu se mai produc în prezent, brandurile Oltcit şi Daewoo încă sunt vizibile pe străzile din România. Nu am uitat nici de brandul Universitatea Craiova, echipa de fotbal care mai există momentan doar în inimile craiovenilor. Acesta ar fi al unsprezecelea brand al oltenilor, separat de top zece branduri, pentru că este un nume, şi nu un produs. 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

25 COMENTARII