Brandurile de top din inima Olteniei (I)

Autori


Cele mai importante zece branduri din Dolj au acum notorietate pe plan naţional şi chiar internaţional. Unele companii şi-au comprimat activitatea, altele continuă să fie „pe val“. Există şi mărci care nu se mai produc, dar continuă să fie cunoscute. GdS vă prezintă istoria celor mai de succes zece mărci locale, dar, mai ales, cum au trecut acestea peste criză.

Craiova a produs de la avioane, autoturisme, tractoare, îngrăşăminte chimice şi până la bere, vinuri şi produse alimentare de top, cunoscute pe plan regional sau naţional. Unele produse s-au pierdut în timp sau se vând în volume mult mai mici, pe când altele – în special cele alimentare – câştigă teren pe o piaţă concurenţială din ce în ce mai acerbă în vremuri de criză. Cine nu a auzit de pâinea de la Pan Group, de covrigeii Capollini sau Salatini, de prefabricatele BCA construite de Elpreco, de locomotivele Electroputere, de îngheţata Top Gel sau de ferestrele termoizolante QFort, făcute de Casa Noastră? Cine nu a gustat berea locală Golden Brau, vinul de Segarcea sau poate chiar zaibărul lui „Nea Mărin“, promovat odinioară de răposatul Amza Pellea? Cine nu a auzit de brandurile care au făcut istorie ani de-a rândul la Craiova, în vremurile bune ale fabricii de autoturisme Oltcit, apoi Daewoo? Zece branduri „MADE IN DOLJ“, cu care ne putem mândri. Astăzi, vă prezentăm evoluţia câtorva dintre aceste mărci de top pentru olteni. Cumulate, acestea înglobează investiţii de zeci de milioane de euro în Craiova şi împrejurimi, respectiv mii de salariaţi trudesc la realizarea acestor produse, cunoscute în toată ţara şi chiar dincolo de graniţe. 

Pan Group face istorie cu Salatini

Deşi Pan Group este cunoscută, în principal, ca producător şi furnizor de pâine, în ultima perioadă, brandurile de succes ale companiei s-au inversat în topul preferinţelor consumatorilor. De ani de zile, biscuiţii săraţi Salatini – marcă înregistrată a Pan Group – au căpătat notorietate pe plan naţional. „Dat fiind faptul că suntem de ani de zile lideri de piaţă pe mai multe segmente, şi aici le-aş aminti pe cele mai importante – crackers (Salatini), bretzel (Capollini), pâine – am putea spune că nu foarte greu se menţine cota de piaţă. Dar, în realitate, nu este tocmai aşa. Odată cu intrarea în Uniunea Europeană, au existat numeroase importuri de produse pe piaţa românească, au existat producători care au încercat să copieze brandurile sau produsele Pan Group, evaziunea fiscală care a atins cote alarmante în ultimii ani, toate acestea au îngreunat lupta pentru menţinerea cotelor de piaţă. Până la urmă, diferenţa a făcut-o consumatorul, alegând calitatea, în detrimentul promisiunilor“, a arătat directorul de

marketing al Pan Group, Florin Busuioc. Alte mărci înregistrate de Pan Group prind contur în piaţă – rulada Rollini D’Oro şi biscuiţii dulci Tismana – dar nu sunt la fel de cunoscute precum celelalte produse ale companiei. Din 2010 încoace, Pan Group s-a regrupat, oarecum, luându-şi înapoi toate magazinele care fuseseră date în locaţie de gestiune şi dezvoltând o reţea de cofetării sub numele Bianco. Astfel, brandul vrea să recâştige terenul pierdut şi pe segmentul de panificaţie, după intrarea masivă pe piaţa craioveană a vâlcenilor de la VelPitar.  

Electroputere pierde din putere

Electroputere a fost etalonul Doljului, în materie de branduri, cu locomotivele diesel electrice, care au intrat în fabricaţie în Craiova în anul 1965. Până atunci, prima locomotivă diesel electrică a fost adusă în România în 1959, fiind produsă la uzinele elveţiene Sulzer. Aceasta a fost adusă cu scopul de a înlocui locomotivele cu abur. Din anul 1965, locomotiva a fost produsă şi la Craiova, în baza unei licenţe. Ulterior, pe locomotivele cu care au fost dotate Căile Ferate Române (CFR) scria Electroputere. Multe încă sunt în funcţiune şi astăzi. În prezent, la Electroputere nu se mai produc locomotive, ci brandul care a rămas pe piaţă este electromotorul de mare putere. Dar şi aici este concurenţă. „Segmentul de produse cel mai bine vândut al companiei noastre este reprezentat de transformatoarele de putere, cu o cotă de piaţă de 70% în România şi Grecia. (…) Ca efect al crizei economice, Electroputere nu a înregistrat profit, iar cifra de afaceri a scăzut“, a precizat directorul companiei, Adrian Dumitriu. El a lăsat să se înţeleagă faptul că produsele similare mai ieftine provenind din China pun în pericol piaţa de desfacere a Electroputere pe plan internaţional. 

Elpreco, producţie

mai mică de BCA


Brandul Elpreco are în spate o tradiţie de aproape 50 de ani pe piaţa materialelor de construcţii. În 2008, grupul irlandez CRH a preluat pachetul majoritar al producătorului craiovean de prefabricate. Compania informează că, analizând cotele de piaţă ale fiecărui segment prin prisma ponderii pe care fiecare material o are în ansamblul unei construcţii, „se poate afirma faptul că sistemul de zidărie BCA cu rosturi subţiri ocupă locul fruntaş în realizarea cifrei de afaceri a companiei, urmat de sistemul de învelitoare din beton. Locul al treilea în clasament este ocupat în ponderi egale de sistemele de pavaj şi de canalizare“. Cu toate acestea, în perioada crizei producţia de BCA a scăzut cu un sfert faţă de perioadele de vârf ale Elpreco, din cauza deficitului de cerere solvabilă de pe piaţă, afirmă reprezentanţii companiei. „Cantitatea de BCA produsă la nivelul anului 2010 înregistrează o comprimare de circa 25% faţă de anul 2008“, a spus, pentru GdS, directorul Elpreco, Dan Căprioară.

Top Gel: cornetul

a luat locul vafei

Îngheţata Top Gel se distribuie la nivel naţional. Dacă până nu demult, cel mai cunoscut produs fabricat sub sigla Top Gel era vafa, din 2010 încoace lucrurile s-au schimbat. Cornetul de un leu este cel mai puternic brand Top Gel din ţară. Top Gel are distribuţie naţională de îngheţată, iar pe perioada crizei firma şi-a deschis alte şapte puncte de lucru în diverse oraşe. „Cornetul este produsul «tractor» al Top Gel şi este cel mai vândut dintre toate. Pe primele şapte luni ale anului s-au vândut 15 milioane de exemplare“, a precizat managerul companiei, Adriean Asan Mic. Cota de piaţă a Top Gel este de 18% la nivel naţional, iar într-un an bun pe acest segment de nişă în industria alimentară, fabrica Top Gel a produs 7.800 de tone de îngheţată.

 

QFort, proiectat

să reziste…

Piaţa construcţiilor în declin şi-a pus amprenta asupra brandurilor locale de profil. Ferestrele şi uşile termoizolante QFort – marcă înregistrată a companiei Casa Noastră – se distribuie la nivel naţional, în cea mai mare reţea de magazine de profil, potrivit informaţiilor postate pe site-ul companiei. Cei doi asociaţi, Ştefan Cherciu (80%) şi Cosmin Ionescu (20%), au decis să nu vorbească anul acesta în mod public despre cota de piaţă, respectiv despre activitatea companiei. Dar datele oficiale din bilanţul contabil vorbesc de la sine, arătând dificultăţile prin care trece compania. Cifra de afaceri a companiei a scăzut de la 78 de milioane de lei în 2009, la 76 de milioane de lei în 2010. Casa Noastră are pierderi uriaşe pe anul 2010, de 8,2 milioane de lei, în scădere faţă de 2009, când au fost de 10 milioane de lei. Brandul QFort a răzbătut pe piaţă prin calitatea produsului. Tot de pe site-ul companiei aflăm faptul că marca QFort este prezentă şi pe pieţele externe, iar la Craiova se găseşte cea mai mare fabrică de ferestre şi uşi termoizolante din ţară şi una dintre cele mai moderne din Europa, realizată cu investiţii de 25 de milioane de euro: „Trei hale pentru producţia de sisteme de uşi şi ferestre din PVC şi geam termoizolant, cu o suprafaţă totală de 13.000 de metri pătraţi, capacitate logistică şi de transport de 10.000 de metri pătraţi şi parc auto de 250 de maşini (…) calitatea ferestrelor QFort este apreciată de clienţi din Austria, Bulgaria, Elveţia, Franţa, Germania, Italia, Portugalia şi România“.

Alte branduri renumite „MADE IN DOLJ“ 

Zilele viitoare, GdS vă va prezenta cum au evoluat în perioada crizei alte branduri cu notorietate: Golden Brau, vinul de Segarcea produs de Domeniile Coroanei şi, nu în ultimul rând, Zaibărul de Băileşti, care a devenit marcă înregistrată. De asemenea, deşi nu se mai produc în prezent, brandurile Oltcit şi Daewoo încă sunt vizibile pe străzile din România. Nu am uitat nici de brandul Universitatea Craiova, echipa de fotbal care mai există momentan doar în inimile craiovenilor. Acesta ar fi al unsprezecelea brand al oltenilor, separat de top zece branduri, pentru că este un nume, şi nu un produs. 



Comenteaza acum

25 Comentarii

  1. jegosul comunist said:

    domnule florin busuioc, marketingul pentru majoritatea produselor enumerate l-a facut domnul Stefan Radulescu atunci cand era angajat la pan group si pe care l-ai dat afara pentru ca este cu muuuuult mai destept si mai specialist decat tine. tu nu ai facut decat sa reduci ffffff mult activitatea societatii, nu s-o dezvolti. in plus, profiti de ceea ce ti-a lasat tatal tau (un adevarat rechin in afaceri, cinste lui si Dumnezeu sa-l ierte) si de munca pe care altii au facut-o. tu ar trebui sa lasi capul jos si sa-i lasi pe adevaratii profesionisti sa-si faca treaba.

  2. Limite in gandire said:

    Salatini este brand oltenesc? Mai bine puneati Olpo, Remia, Dumagas, MAT, Jiul, Ruris, Muzeul Epocii de Aur… Adica marci de notorietate si prestigiu.

  3. A.D. said:

    Mai exista Electroputere? Nu a crapat acest morman de fiare vechi? Cand crapa? Daca isi puneau oameii la munca ( creerele luminate ) care au ramas puteau face locomotive sau chiar rame gen ,, Sageata Albastra” sau trenurile de mare viteza, dar nu ei nu au primit indicatiile pretioase ce sa proiecteze. trebuia sa le spuna cineva ce sa faca. vai de mama lor de proiectanti care au fost in Electroputere au stiut sa -si faca grila de ingineri proiectanti dar nu au scos un produs nou pe piata. Toate sunt vechi dar preturile cresc de parca sunt produse nemaiintalnite pe piata. Au ramas toti incompetentii. Dar nu-i nimic in 2012 se termina cu totii. Vorba lui Basescu ,, Blocuri pe sine se vor mai face la Electroputere ”. ,, SA TRAITI BINE !”

  4. SSS said:

    Cei care sustineau ca GDS primeste spaga cand scria cate un articol despre Top Gel sau nush ce firma sa se spanzure. Acum ce mai ziceti? Au platit toate firmele astea sa se scrie de ele? A platit Amza Pellea sa scrie de zaibarul oltenesc. Tu-va in gura de nesimtiti, dupa ce ca se mai scrie din cand in cand si de putinele firme care au succes in Craiova mai si comentati

  5. petre popa said:

    Dragii mei concetateni, sunt patronu inghetatei Top Gel si vreau sa va spun ca ,cheia succesului este PRETUL.Oamenii cumpara orice este ieftin ,de aceea am facut inghetata mai slab calitativ dar mult mult mai ieftina .Am preferat sa manance tot romanul inghetata decat sa manance numai cei cu multi bani si cred ca am procedat corect.In ceea ce priveste o eventuala candidatura la primaria Craiovei,cred ca as fi un primar gospodar si totodata exigent ,as face ordine in oras,fara prea multe probleme de alta natura venite din partea minoritatii rome. Ce pot sa va mai spun in 2cuvinte brandul Top Gel consta foarte mult in pret,pe mine personal ma intereseaza sa fie ieftina inghetata ca sa manance si cei de la tara cu pensii mizere, eu insumi fiind de la tara si stiind nevoile oamenilor de la tara.In rest va rog sa va bucurati ca inghetata Top Gel este ieftina si sa nu ma mai criticati ca nu este deccea mai buna calitate pentru ca nu poti sa vinzi ieftin si foarte bun.

  6. geo said:

    Pt Olaru Ramona, cate paini ai mancat si cata inghetata strop geli ai consumat pt acest articol ,glumesc este ok si cred ca ai omis mai multe branduri ,inclusiv tomi si wiesana sau untdelemn de la bunica si evident pepenii de dabuleni :)))

  7. dinu said:

    Este f.bine ca le amintiti cautati-le pe toate sa ne amintim de ele si sa ia la cunostinta si tinerii de azi.Poate asa raman sau revin acasa dupa plecarile in alte tari.

  8. Doina S. said:

    Bravo lor ca inca rezista si se-ncapataneaza sa faca ceva ….ceva mai mult decat o umbra pe pamant! Unii nu stiu decat s-arunce cu pietre dar,pun pariu ca… n-au curaj sa se uite-n oglinda! Eu nu sunt olteanca dar ma bucur cand aud si vad ca sunt oameni care vor sa faca ceva bun !

  9. Iuliana-Eyre said:

    BRAVO -Ramona Olaru ,bine ca din cand ,ne mai aduci aminte de ce au facut doljenii .
    Personal multumesc si te mai rog sa vii in amintire si cu altele . Iar pentru SUBIECTI ,BRAVO LOR !

  10. bavarez-berlinez-ciurez said:

    Ce exporturi facura baietii astia din brandurile oltenesti? zero barat?aha sunt de Kalitat si au makting gut si snell! bravo

  11. invingator din lunca said:

    Un foc va arde pe voi de aia de au facut bani, duceti-va tata la realitatea si dezbateti cu aia acolo , ratatilor

  12. scriitorul2007 said:

    Nu mai luati interviuri ,,carnatarului” de Dumitriu. Habar nu are si nici nu va invata niciodate ce inseamna ELECTROPUTERE.

  13. eu said:

    Pan Group? Busuioc? Niste nemernici care s-au imbogatit pe banii amaratilor de angajati… Sa0i vedem ce fac atunci cand se va deschide societatea, ei si marele director Riza, alt papagal. Nemernicii….

  14. Gabriel said:

    Eu nici macar nu stiam ca geamurile o-fort sunt produse la Craiova, iar de inghetata top-gel am aflat acum aprox. o luna tot din acest ziar. Celelalte poate sunt branduri, dar acestea doua in nici un caz. Uleiul olpo se produce acum in Republica mafiotica Bulgaria, precum si ciocolata Poiana, asta era la Brasov. Auzi la altul ruris, pai aia chiar nu-s de la Craiova, sau poate e facut de Mat? Daca unul dintre comentatori e patronul inghetatei, vreau sa ii spun ca are dreptate, nu se poate ieftin si bun, sa o tina inainte, ca da un loc de munca la oameni. Daca e vreun carcotas ii transmit sa faca si el o firma si sa angajeze 10 oameni macar. Dar de pepenii de Dabuleni si de legumele de Isalnita, dar de combinat si de termocentrala, oare isi aduce aminte tanti care scrie articolul? Dar de Otetul de Podari, Bachus? Alea or fi ceva? Auzi, casa noastra, mai avea putin si zicea si macelaria veche. Celor de la pan group sa le spuneti sa lase painea la maxim 1,2 lei si poate intra iar in gratiile craiovenilor si sa aduca painea mai devreme, ca azi la 9, 15 la magazinul de la la geamuri-billa-casa stiintei, nu adusesera painea proaspata.

  15. www said:

    Craiova este un oras mort si asta este performanta capitalismului de cumetrie al lui iliescu si cel de ti salbatic si nesimtit al lui basinescu. Gasca lui boc rade si va rade tot numai sa se ingrase ei, poate ca in curand aceste jivine o sa crape de atatea hotii si minciuni. basescu si piticania boc au calcat in picioare orice misca in tara asta, de la constitutie pana la ultimul om. Rusine si jos cu ei, mafihotii!

  16. Olteanu Misu said:

    Felicitari pentru articol! Craiova are nevoie de asa ceva.
    Sunt multi care nu cunosc mare lucru din ce se produce in acest oras si traiesc cu senzatia ca nu se face nimic. Ignora activitatea zecilor de mii de angajati sau, mai grav, o persifleaza.
    Daca Craiova ar fi un oras mort, Doljul nu ar mai fi pe locul 10 in tara privind contributia la PIB. Si prin Ford la capacitate maxima, poare ajunge pe primul loc. Nu este luat in calcul Bucurestiul. Multi craioveni activeaza pe forumuri internationale si fac trimitere la realizari ale orasului prezentate in articole din acest ziar. Este neplacut ca multe articole sunt insotite de “vomitaturi” ale unor frustrati care, dubios de sistematic, denigreaza munca localnicilor.
    Este de inteles atunci cand cititorii prctica o critica constructiva, ca in postari anterioare dar nu si cei care isi varsa veninul. Daca ziarul ar avea mai multe articole de acest fel,craiovenii si-ar intelege mai bine orasul.
    Iar cei care, din motive lesne de inteles in batalia asta dura economica, incearca sa strecoare indoiala in potentialul economic local, sa descurajeze investitori pentru a-i atrage in alte parti ale tarii, ar fi tot mai putini.

  17. http://www.youtube.com/watch?v=uRhbVRJ-hrU said:

    nume mai celebru in romania din Craiova nu va fi mai mare decat OLTENIA CRAIOVA este Filarmonica si radioul public urmeaza echipa de fotbal OLTENIA CRAIOVA sa focalizeze spiritul al Craiovei si oltenilor pierdut de privata U Craiova SRL .
    in linkul din nume e istoria din 1968 a suporterilor Craiovei

  18. Brand oltenesc ridicat de la zero. said:

    A doua investitie din Dolj, dupa Ford, este Dumagas-Dumatrucks.

  19. sulea! said:

    …asa zic si eu bai floricica busuioc!,,,fane radulescu va fost baci si intaistatator de brand si de ,,succesuri,,!..ar mai fi the best brand ,,ulei iul ,Bunica si Olpo,,si mai pe urma mortii si moartele ,dupa vrajeala ieftina ,bai acestea care este!…va pupa tetea Stromberg!

  20. Olteanu Misu said:

    Pt. #24. Bun exemplu. O firma oltenesca buna pentru a transporta automobile Ford. Asa, banii raman aici.
    Astazi s-a anuntat ca firma japoneza Yazaki va deschide in octombrie o fabrica la Cracal. Dupa Slatina si Bals, Caracalul este un alt oras oltean unde se creeaza locuri de munca datorita prezentei Ford. Pe cand si la Filiasi, Bailesti sau Segarcea?
    Si mai sunt unii care spun ca Ford vrea sa plece.

  21. Olteanu Misu said:

    Acum doua zile am vazut un camion Dumagas incarcat cu autoturisme Ford Connect. Mi-a placut ca se inteleg pentru ca si aici este un risc.

  22. to`arashul Matrics said:

    Dumagaz ridicat de la zero pe dracu`! a plusat tac`so din Jermania!

Alte stiri

Sumarul ediției de joi, 22 septembrie 2011

Actualitate

» Guvernul a aprobat coşul de solidaritate pentru pensionari
» Mii de craioveni rămân fără apă caldă
» Hagi, Nadia şi Năstase – oaspeţi de lux în Craiova
» Preţul gazelor pentru consumatorii industriali, majorat cu 8%
» Boc speră ca până la Consiliul European din octombrie să existe un rezultat favorabil pe Schengen
» Patronatele vor salariu minim pe oră şi primă pentru salarii sub 1.000 de lei
» Sămânţă de scandal în Piaţa Craioviţa
» Brandurile de top din inima Olteniei (I)
» „Zilele Întâmplării“, la a patra ediţie
» Cum se umflă nota de plată pentru gunoi
» Olanda condiţionează votul pozitiv pentru România de raportul MCV din vara lui 2012
» Peste 700 de suplinitori în şcolile din Gorj
» Bursa Locurilor de Muncă pentru absolvenţi
» La mulţi ani, contabili!
» Traian Igaş: România are toată disponibilitatea de a dialoga cu Olanda şi Finlanda
» Craiova: Un poliţist care dirija traficul, lovit de o maşină
» Handbal (m) – Luxemburg – România, primul meci din preliminariile CM din 2013
» Un mehedinţean s-a sinucis împuşcându-se cu arma de vânătoare
» Fotbal – Gică Popescu: Trebuia să ocup această funcţie înaintea lui Ionuţ Lupescu
» Craiova: Activitate de conştientizare a cetăţenilor cu privire la furturile din locuinţe

Local

» Străzi noi, faţade vechi
» La furat de conducte
» Tânăr prins furând motorină din rezervorul unui tir
» Ucigaşul elevului Goreci – 21 de ani de puşcărie
» Centru pentru Alzheimer la Craiova
» Studenţi sud-africani în Bănie

Gorj

» Se opreşte apa
» Prefectul de Gorj învinovăţeşte medicii pentru moartea bebeluşului
» Medicii ginecologi, sancţionaţi la salariu

Sport

» România, pe 49 în clasamentul FIFA
» Inter a fost umilită de o nou-promovată, Gasperini – demis
» United merge ceas
» Mutu şi Tamaş, rechemaţi la naţionala lui Piţi
» Vişina Nouă, „zdrobită“
» David Gavrilescu, vicecampion european la şah
» Craiovenii, victorioşi
» Tricolorele au ratat semifinalele Cupei Mondiale
» Iordan: Publicul m-a motivat

Bani & Afaceri

» Vechimea din străinătate se ia în considerare la calculul pensiei

Magazin

» Secretele frumuseţii vedetelor
» Robert Pattinson pregăteşte un album muzical
» Cheryl Cole, îndrăgostită de Cameron Diaz
» Emma Watson, romantică incurabilă
» Mituri false despre păr
» Ioana Ginghină şi-a serbat ziua de naştere printre copii
» Întreruperi energie electrică de mâine
» Bancul zilei
» Picătura de cunoaştere
» Vremea în Oltenia
» Ia te uită!

Top