9.7 C
Craiova
duminică, 28 aprilie, 2024
Știri de ultima orăActualitateFord a scăpat de acţionarii minoritari

Ford a scăpat de acţionarii minoritari

Americanii de la Ford deţin 100% din compania de autoturisme de la Craiova după ce micii acţionari au fost scoşi forţat din companie. Ford a delistat în 2010 acţiunile Automobile Craiova de la Bursă şi le-a trimis celor 12.700 de acţionari minoritari banii prin mandat poştal, pentru a-i scoate din firmă. Ford lasă să se înţeleagă că nu ar mai fi „minoritari“ captivi în societate.

Ford Motor Company s-a făcut stăpân pe fabrica din Bănie anul acesta. Compania deţine în totalitate acţiunile SC Automobile Craiova SA (ACSA) delistată de la tranzacţionare pe Bursa de Valori Bucureşti la data de 20 aprilie 2010. Compania s-a descotorosit de micii acţionari, care erau ca un „ghimpe în coasta“ Ford. Chiar la ultimele negocieri cu statul român (pentru modificarea unor clauze din contractul de privatizare), Ford a invocat că nu vrea să se mai încurce şi cu micii acţionari de la Mecatim Timişoara după problemele înregistrate cu acţionarii minoritari de la ACSA, potrivit unor surse care au luat parte la negocieri.

Scoşi cu forţa din ACSA

Din declaraţiile publice ale reprezentanţilor companiei producătoare de autoturisme reiese că Ford le-a plătit micilor acţionari contravaloarea acţiunilor, potrivit legii, şi i-a scos forţat din companie. Procedura este legală şi se practică în România atunci când un acţionar devine majoritar cu peste 95% din acţiunile companiei pe care o controlează. În cazul de faţă, Ford ajunsese să deţină puţin peste 97% din acţiuni, fapt ce i-a permis să scape de „cuponari“, adică micii acţionari. În urmă cu câteva luni, Ford a confirmat, pentru GdS, că existau 12.700 de acţionari minoritari care deţineau acţiuni „2,9341% din acţiunile ACSA“.

Ford are 100%

Micii acţionari ar fi primit în jur de 17 lei pe acţiune, bani care fuseseră oferiţi de compania majoritară la ACSA în timpul ofertei publice lansate anul trecut. Ford le-ar fi plătit „minoritarilor“ circa 2,6 milioane de euro. În prezent, americanii deţin 100% la Craiova, aspect confirmat de reprezentanţii companiei. „Ford Motor Company deţine integral Automobile Craiova SA“, a declarat, pentru GdS, Nadia Crişan, membru al Consiliului de Administraţie al Ford România. Despre ceea ce s-a întâmplat cu micii acţionari după delistarea ACSA de la Bursă, Nadia Crişan a răspuns scurt: „Ei au fost compensaţi conform procedurilor în vigoare“. Întrebaţi şi câţi acţionari minoritari mai sunt captivi în prezent, reprezentanţii Ford au dat acelaşi răspuns „Ford Motor Company deţine integral Automobile Craiova SA“, ceea ce presupune că toţi cuponarii au fost găsiţi la domiciliu şi li s-a înmânat plicul cu bani, reprezentând contravaloarea acţiunilor deţinute.

Cum i-au scos din joc pe „minoritari“

După ce oferta publică de cumpărare a Ford nu a avut efectul scontat, în sensul că sub 1% dintre acţionari s-au îngrămădit să-şi vândă către Ford micile participaţii la ACSA, a venit momentul delistării de la Bursă, în luna aprilie a acestui an. Ford a trebuit să le plătească „minoritarilor“ acelaşi preţ ca la oferta publică. Oamenii, majoritatea cuponari şi restul „jucători“ la Bursă şi cunoscători ai sistemului, au primit banii de la Ford prin mandat poştal, dar trimişi la adresa la care locuiau acţionarii la vremea când au devenit „cuponari“. Este puţin probabil ca toţi să fi fost găsiţi la domiciliul de atunci. Unii poate că au decedat între timp. „Se poate spune că Ford are 100% din ACSA, dar nu cred să fi găsit la domiciliu toţi acţionarii minoritari, cuponari, şi nu numai. Unii poate au murit între timp sau locuiesc prin nu ştiu ce sate, pe la ţară. Dacă acţionarii minoritari şi-au schimbat domiciliul, atunci banii se întorc la Ford, unde rămân într-un cont timp de trei ani. Acţionarii minoritari pot merge în acest interval la Ford să-şi primească banii“, a precizat George Ciobanu, directorul unei societăţi de servicii de intermedieri financiare din Craiova. Ciobanu mai spune că, dacă în interval de trei ani, micii acţionari nu merg la Ford pentru a-şi primi banii, atunci sumele se constituie profit pentru Ford şi compania trebuie să plătească impozit.  
Până la închiderea ediţiei, Ford nu a răspuns ce sumă exactă a achitat acţionarilor minoritari şi nici câţi dintre ei nu au fost găsiţi la domiciliu.

104 milioane de euro, preţul pentru fosta Daewoo

În total, Ford ar fi achitat pentru fabrica din Craiova şi alte active aproximativ 104 milioane de euro, deşi raportul de evaluare a fostei Daewoo, realizat de o firmă din Cluj înainte de privatizare, arăta că fabrica valora circa 630 de milioane de euro. La început, Ford Motor Company a plătit statului român 57 de milioane de euro, pentru pachetul majoritar de 72,4% din acţiunile la ACSA. După aceea, Comisia Europeană a stabilit că americanii trebuie să mai plătească 27 de milioane de euro. Anul trecut, Ford a răscumpărat de la SIF Oltenia pachetul de peste 22% din acţiunile deţinute la ACSA, contra sumei de 18 milioane de euro. A urmat oferta publică de cumpărare, unde procentul de acţiuni răscumpărat de Ford de la micii acţionari a fost infim, dar compania a ajuns la peste 97%. În prezent, după delistarea de la Bursă a ACSA şi răscumpărarea acţiunilor „minoritarilor“ Ford ar avea 100%, plătind circa 104 milioane de euro.  

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS

16 COMENTARII